Hyra ut eller sänka föräljningspris

Hej,

Vi väntar tillökning och har försökt att sälja min etta i en Stockholm förort till och från sedan början av Juni utan ett enda bud. Lägenheten köptes högt för 1.86 miljoner 2019 och inga renovering har gjorts av mig eller förra ägaren. Vi har haft 3 eller 4 tomma visningar och en privat visning med 2 spekulanter där ingen var intresserade av att lägga ett bud. Pågrund av detta har vi ej heller haft möjlighet att köpa något större och därmed skrivit på hyresavtal för att hyra något större som vi flyttar in i inom kort.

Nu funderar jag över hur jag ska göra med min lägenhet. Mäklaren säger att det är en tuff marknad, särskilt för mindre bostäder och det ligger många ute till salu inom samma område. Till och med flertal ettor på samma gata. Samtidigt verkar spekulanter tveka till min lägenhet då den inte är renoverad och dagens köpare är inte alls lika sugna på att renovera innan inflytt. Jag vill få lägenheten såld så fort som möjligt så att vi kan köpa något större inom en snar framtid. Hyresbostaden är endast något tillfälligt, vi vill varken bo i området samt att hyran är väldigt hög.

Jag funderar på att hyra ut i andra hand men funderar på om det är värt det. Det känns riskfyllt med slitage samtidigt om det finns intresserade spekulanter vill jag att de ska kunna gå på visning under tiden lägenheten hyrs ut. Har någon erfarenhet av att hyra ut en lägenhet som är till salu? Hur har ni skött det rent praktiskt och vad står det i er avtal?

Lägenheten har ej heller legat högt i pris jämfört med dagens marknadsvärde och ligger okej i pris jämfört med hur mycket de andra lägenheterna ligger på. Vi har satt ett accepterat pris på 1.6miljoner som inget nappat på. Det är redan en stor förlust men nu känner jag att jag bara vill bli av med den. Ska jag försöka hyra ut eller sänka priset ytterligare?

1 gillning

Är det fortfarande superlång kö för hyresrätter i Sthlm? I så fall kanske det vore ett bra alternativ att hyra ut?

Ps. Grattis till bebisen på g!

1 gillning

Hyr ut till studenter. Ofta säger man att är man i bostadsmarknaden och om marknaden går ned så säljer man billigare och köper billigare. Jag skulle sätta priset till en miljon och ta in bud. För det är först då du vet hur mycket marknaden tycker att din lägenhet är värd. Svårt att fattade beslut när du inte vet marknadsvärdet på din lya.

3 gillningar

Ja, vill man ha en förstahandskontrakt krävs många många år av kötid. Det finns dyra nybyggen också men de är dyra som sagt och brukar ligga en bra bit från stan.

1 gillning

Sätta priset till en miljon känns som en riktig lockpris? Det har sålts 2 ettor på min gata sedan maj på ca 1.6-1.7 motsvarande samma storlek. Kanske lite bättre skick.

1 gillning

Jag instämmer nog här med övriga. Blicka framåt och bli av med stenen!

Att hyra ut betyder bara att du skjuter på bekymret, förlänger känslorna och lägger på krånglet med att hitta hyresgäst och navigera detta med visningar samtidigt.

Grattis till den framgångsrika ömsesidiga celldelningen! :grin: Låter mycket roligare än bostadsförsäljning.

2 gillningar

Du har ju inte ens fått ett bud när priset sattes på 1,6 miljoner. Genom att sätta priset till 1 eller 1,2 så får du folk på visningar som lägger bud. Du kan ju alltid vägra sälja om du får ett bud på 1,2. Bäst blir det om du får lite budstrid. För köparna vill ju fynda och när de ser att buden kommer in så kommer fler bjuda.

3 gillningar

Vi hade en liknande situation med tillökning och flytt från mindre till större bostadsrätt (fast jag hade en tvåa i innerstaden som var svårt att sälja).

Här kommer mina erfarenhet (blir lite långt, men hjälper kanske :slight_smile: ):

1. Det är väldigt viktigt att hitta bra mäklare. Kolla vilka som säljer mycket, och till ett bra pris i området. Jag la mycket tid på det och hittade två mäklare med bra track record (båda värderade lägenheten för samma prisintervall). Jag anlitade den ena som kändes bättre (som började sälja i februari 2025). Sedan blev marknaden sämre och sämre, så det kom inga bud nära hennes värdering. Hon sa i juni att hon tror att värderingen är runt 5% lägre och det var bara att acceptera, men det kom inga bud även på denna nivå. När i början på augusti sa hon att det förmodligen är värt ~8% mindre än hennes värdering så bestämde jag att byta mäklare till den andra personen och se om han kan sälja det till ett bättre pris. Han var mycket mer pushy och marknaden blev lite bättre efter sommaren, så vi lyckades sälja till ett pris som är ~5.5% under den initiala värderingen. Jag tror att även hon kunde sälja nu i sept till samma pris, men man vet väl aldrig.

Vad jag lärde mig att det kostar att ha lägenheten ute på marknaden (surprise surprise), framför allt när man har köpt nytt. Om det har varit på marknaden i ett bra tag så blir spekulanterna mer försiktiga, något som är dåligt för dig. Sedan blir det styling som kostar; att behålla stylinggrejer i över 5 veckor kostar, att ev måla om vägg efter mäklarens råd kostar, annonsera om på hemnet kostar, allt kostar. Det hade varit bättre att sälja snabbt på första ‘högst’ bud, även en bit under den initiala värderingen.

En annan sak jag lärde mig ifall man byter mäklare: Den gamla mäklaren har ofta 14 dagars uppsägningstid. Om man säger upp avtalet så kan denne gå ut till tidigare spekulanter och säga att säljaren byter mäklare, en ny mäklare kommer som har ny spekulantlista, lägenheten kommer gå hur snabbt som helst, kanske ‘underhand’, så lägg ett rimligt bud nu innan säljaren byter om du vill ha lägenheten. Vi fick ett relativt okej bud så - som kanske kunde komma upp på samma nivå som vi sålde till i slutändan- men jag har redan beställt nytt styling, foto, skrivit på med ny mäklare osv. Så jag sa bara att personen kan lägga bud om två veckor (big mistake, hon kom inte tillbaka!). Så om du tänker byta mäklare, skriv inte på med den nya personen så snabbt. Kanske din gamla mäklare kan få en tidigare spekulant intresserad under lite ‘tidspress’. Den gamla mäklaren blir också väldigt(!) intresserad av att sälja lägenheten, personen har då bara två veckor, annars förlorar arvodet.

1. Det är bra med föreslagen budstart på ett pris som är lägre än din/mäklares värdering. Man säljer lägenheten genom att steg 1: få köpare intresserad (foto + beskrivning + visning!) och sedan steg 2: få denne betala ett rimligt pris (genom budgivning eller förhandling). Om föreslagen budstart är på ett pris som låter rimligt och gör folk intresserade så är det enklare att få dem titta på foton, läsa beskrivningen, komma på visning, osv). Jag säger inte att du ska ha ett lockpris, men lite under din önskad pris/mäklarens värdering är kanske en bra ide, framför allt om ingen kommer på den nuvarande prisnivån till visning. Du sa att din lägenhet har lite sämre standard, så jag antar att du tycker att den bör troligen gå för ett lägre pris jämfört med de andra i föreningen. Lägger du ut det för 1.3-1.4M så får du i alla fall en indikation på marknadsvärdering om det blir budgivning. Sedan kan du bestämma dig om du vill sälja eller inte på priset som de kom upp till i budgivningen.

2. Jag funderade också på att hyra ut det, men gjorde det inte till slut. Lite inversion hjälpte här: skulle jag köpa denna lägenhet för ett pris (som en spekulant erbjuder mig) för att sedan hyra ut det? om inte, så ska jag acceptera spekulantens bud. Man skjuter bara fram problemet genom att hyra ut det, tror inte att det är värt besvären.

3. Det är bra med skambud. Ett skambud innebär att personen vill köpa lägenheten. (Varför skulle man lägga bud på en lägenhet man inte vill köpa/bo i?) Så där har du en person som är villig att köpa din lägenhet. Har du en bra mäklare så kan man komma upp till ett mer rimligt nivå ifall det är i köparens budget. Jag fick skambud från 3 olika spekulanter under försäljningsprocessen. Alla tre kom sedan upp till mer rimliga prisnivåer (en av dem blev köparen till slut). Det kräver lite tålamod och förhandlingstaktik, men jag tycker att skambud är mycket bättre nyhet än man tror.

Lycka till och grattis till bebisen på g!

5 gillningar

Har varit i samma situation men då med sambons lägenhet i samma område. Alla värderingar du ser är fria fantasier baserat på vad annat sålts för, det säger desvärre väldigt lite om vad just din lägenhet kommer säljas för (vet av erfarenhet som sagt).

En liten lägenhet kan vara problematisk, den passar en singel eller möjligtvis ett par som vill bo trångt. Du lockar troligen yngre köpare som då har svårt att få bolån, speciellt nu med skenande arbetslöshet. Det är en helt annan värld på bostadsmarknad jämför med 2016-2020. Du säger dessutom att den inte är renoverad medan andra som sålts är?
Ytterligare en spik i listan, nytt och fräscht är ett säljargument och då får räkna med att du får ligga 10-20% under vad andra sålde för.

Hyra ut är möjligt men då krävs att du hittar en bra stabil hyresgäst som inte har vilda fester eller annat. Du kan också bara hyrs ut en viss tid om inte din förening tillåter mer och slutligen får du inte göra så mycket vinst (bara “skälig hyra”). En del merjobb med tveksam förtjänst, samt att inget säger att lägenheten blir mer attraktiv om 6-12 månader.

Risken är överhängande att din lägenhet, givet det du säger, är svårsåld över huvud taget och lär så förbli tills ekonomin svänger för unga och singlar, det lär inte ske före valet iaf.
Om andra sålt för 1,5-1,6 med bättre skick så borde du kunna få bud vid 1,3 någonstans, kanske 1,4. Du tjänar mer på att sänka nivån och få den såld, har du tur blir det budkrig iaf.
och om inte så slipper du kostnader + får göra avdrag på förlusten pä skatten.

2 gillningar

Jag hyrde ut min lägenhet ett år av samma anledning 2022. Det funkade okej men var såklart lite krångligt med visningarna. Jag sänkte hyran de månader det var visningar, men hon städade knappt. Jag tror vi hade olika uppfattning om vad städat betydde. Använda underkläder låg framme o.s.v. Så jag åkte dit och städade innan. Vi hade skrivit kontrakt via Qasa/Blocket och hade lagt in extra text om visningarna.

Hyresgästen hade lite klagomål om att grannarna rökte på balkongen och lite annat. Försökte lösa det jag kunde. Men det tycker jag det var värt även om det var en jobbig tid.

1 gillning

Om du inte får den såld nu så har du ett för högt pris sett till nuvarande marknadsvärde. Nu på kort sikt är det otroligt tufft då dom flesta måste sälja innan dom kan köpa, det är stort utbud av bostäder och folks betalningaförmåga och betalningsvilja är låg på grund av ökade levnadskostnader (t.ex mat och el) och löner som släpar efter samt hög arbetslöshet.

Titta på slutpriserna i ert område för det som faktiskt blir sålt. Om ni ska få er såld på annat än bara tur så måste ni ligga under det.

Om ni vill flytta vidare och har råd att ta förlusten så överväg att sänka priset och få den såld. Annars får ni avvakta precis som dom flesta andra och se vart marknaden tar vägen. Oklart om det är prisfall, stabila priser eller prisökning som kommer.

En ide är att hyra ut tills sommaren, och hålla visningar efter det. Får du inget bud så hyr du ut igen på hösten. Samtidigt försöka leva snålt och spara/amortera mycket för.

Jag hade personligen unvikt att hyra ut och hålla visningar på samma gång. Möjligen personlig visning för någon intressent som är redo att ta den för ett accepterat pris.

Måste ni verkligen flytta till större? Kanske kan ni bo där ett tag. Testa minimalism och frivillig enkelhet. :sunflower: