Skapa ett rikt liv för min mamma

Hej,

Jag behöver råd om en svår situation med min mamma. Hon bor ensam i det stora huset (lantfastighet med boende hus på 200 m2) där jag växte upp - ett hus som verkligen behöver underhåll och renovering. Problemet är att hon har inte har förmågan/viljan/orken att kontakta hantverkare och ta tag i de här sakerna.

Det är inte så att hon inte ser problemen. Men så fort vi pratar om det försöker hon att byta ämne eller hänvisar till att det är tillräckligt bra för henne. Det samma händer om jag tar upp frågan om att flytta.

Jag tror det handlar om en blandning av saker - rädsla för att bli lurad , att hon tycker det känns överväldigande att veta var man ska börja, och kanske också en oro för att lita på främmande människor. Plus att hon inte är van vid att hantera den här typen av praktiska saker eftersom min döda pappa alltid tog hand om det.

Jag märker att hon blir allt mer isolerad i huset men till fördel håller trädgården igång henne, som är i väldigt bra skick. Det hon lever för idag är trädgården och passa min systers barn varje vecka. Det gör mig orolig både för husets tillstånd på lång sikt och för hennes välmående.

Hon spendera inprincip inga pengar och det finns pengar för att anlita någon för att ta hand om huset. Vilket gör att problemet går att lösa om hon skulle vilja bo kvar (ett rikare liv, där hon inte behöver vara orolig för husets skick). Efter en snabbgoogling hittar jag ingen som har en tjänst/föret som skulle tillgodose det behovet.

Har någon av er varit i liknande situation? Hur fick ni era föräldrar att orka ta tag i det förfallande huset? Vet någon om det finns någon särskild typ av tjänst eller företag som är kan ta ett helhetsansvar för en privat villa och underhållet? Eftersom jag bor 5 h från henne och min syster har 2 barn som hon måste ta hand om har vi inga möjlighet att sköta kontakterna åt henne,

Tacksam för alla tips och råd!

Välkommen till forumet! :smiley:

Kan du dela lite mer kring ålder och kanske om storleken på problemen? Pratar vi om en kåk som är värd två eller 22 miljoner?

En äldre släkting till mig är i en liknande situation, och hon är hittat veteranpoolen och anlitar dem löpande till olika saker. Det har varit en gradvis infasning under flera år som började med att de fixade lite småsaker som att måla en några dörrar eller liknande, och nu i somras målade de om ett helt hus. Jag har hjälpt till att titta på om offerterna är rimliga, vad som ska göras mm.

Det som är bra med det här är inte att just veteranpoolen kanske är billigast eller bäst, utan att släktingen har hittat en hantverkarfirma som hon litar på och som gör vettiga jobb till rimligt pris. Och det fungerar. Jag behöver inte göra särskilt mycket alls. Veteranpoolen gör också små jobb som många andra hantverkare inte är så intresserade av.

Ett sätt som du kanske kan hantera situationen på är att lyssna runt med grannarna i området vilka hantverkare de brukar anlita. Och sedan ser du till att hjälpa mamma med att anlita dem att fixa några småsaker så att hon lär känna företaget och hur det fungerar att köpa in byggtjänster. Efter några år är hon nog så varm i kläderna att det går bra.

5 gillningar

Tack så mycket.

Hon är 67 år och blev pensionär när hon blev 63.

Huset:
Taket fixades 2018. Men inprincip har inget gjort sen 2014 utöver det.
Huset är ett tegelhus som är över 100 år gammalt och skulle värdera det till 10-12 miljoner. Problem i huset är fuktig tappet som behöver bytas, behöver målas om på diverse ställen, vissa delar med murket träd som behöver bytas ut (fönsterkarmar, uterum, gavel tillhörande stall (ej bostadshuset)) m.m.

Något annat du tänker på, som jag missat? @angaudlinn

Jag har en enkel och billig lösning - dock lite känslomässigt krävande för dig, kanske.

Fråga dig om det är hon eller du som har ett problem egentligen. Med huset alltså. Säger hon att det är tillräckligt bra för henne så är det inte hon som har problem med själva huset. Då blir utmaningen för dig att släppa den biten och låta henne ansvara för vad som är hennes.

Skulle vilja ha en gif med Baloo från julafton nu: Var glad och nöjd, för vet du vad…

När det gäller att skapa ett rikt liv handlar det nog om att komma ut på naturupplevelser, gruppaktiviteter, umgås med er i familjen och andra. Hon är ju väldigt ung och verkar hyffsat välbärgad. Man måste såklart vara lyhörd där med, vilket du verkar vara. Vad hon uppskattar och vad du tror hon uppskattar kan ju skilja. Man får nog ta henne på orden i första hand och möjligtvis laborera som du gör med att föra olika alternativ på tal och agera föredöme. “Så här gör vi, det funkar för oss”, “Vi har gjort aktivitet x, prova själv eller häng med nästa gång”. (Man kanske kan skjuta in en historia om hur besvärligt något blivit när man inte åtgärdat det i tid, i kombination med hur enkelt det var att ringa hantverkare x och y och jämföra offerter. Att det var trevligt/ spännande t.o.m - snarare än jobbigt?)

Men jag sympatiserar faktiskt spontant med henne. Kan nog vara rätt enerverande att vara en generarion högre i rang - och så kommer en energisk spoling man själv bytt blöjor på och börjar tjata om massa världsliga saker. Inget illa ment, men om jag spekulerar och försöker ha lite empati, så… Min granne t.ex. är nöjd, så jag är nöjd. Han är 90 och huset och trädgården ser för djävliga ut. Men jag stannar, lyssnar, pratar, leker med mitt barn hos honom. Jättetrevligt. Jag tjatar inte på honom :man_shrugging:

Leden om detta är tondövt på något sätt - jag har inte sett hennes hus eller träffat just henne. Jag bara fastnade för detta i trådstarten och ger min spontana reaktion. Du verkar omtänksam; hellre det än motsatsen, givetvis.

7 gillningar

Det är nog lite större problem.

En fuktig tapet behöver inte bara bytas, fukten kommer någonstans ifrån. Tex dåliga fogar i tegelfasaden i väst läge brukar vara en orsak.

Jag föreslår att du börjar hänga med din mamma mer även om det är fem timmar bort. Gör enkla saker själv, ta kontakt med hantverkare och var där när ni går igenom vad som ska göras osv.

2 gillningar

Tack för reflektionen @OBWN. Om jag ska vara ärlig är det främst jag som tycker det är jobbigt eftersom jag besöker henne 2-3 ggr per år hemma och då ser alla problem som inte är fixade och får ett annat perspektiv jämfört att se de sakta bli sämre hela tiden.

Med det sagt, finns det dock problem. T.ex. hon levde utan varmvatten i 2 månader eftersom henne varmvattenberedare gick sönder och fixades först innan hon berättade det och vi fick hjälpte henne. Fläkten i köket har gått sönder sen 2 år och har inte ersatts (blir matos som hon inte tycker om).

Min upplevelse är att många saker som är i dåligt/skick, tycker hon är jobbiga men hindret/ansträgningen för att fixa de är större. Så känns lite som ett självskadebeteende där problemet ligger och gnager tills det blir tillräckligt stort och hon kontaktar mig eller min syster

1 gillning

@Poulseng uppskattar tipset. Men eftersom jag också väntar barn är alternativet att hänga mer min mamma inte möjligt. Min relation med min sambo skulle inte klara det.

Vidare anser jag att ditt tips inte skulle lösa problemet som jag anser min mamma har. Att ta hand om huset hon bor i. Mitt mål här är att ge min mamma möjlighet att klara sig själv utan större inverkan av mig eller min syster.

Jag berättade bara hur jag själv skulle gjort.

Ibland behöver man bli hållen i handen av någon när man blir äldre.

Speciellt när någon man delat livet med gått bort, som brukade ta hand om vissa saker.

1 gillning

Tack för att du delar. :+1:

Att jag frågar handlar om att få en rimlig bild. Att hon är 67 och inte 87 talar ju för att hon ska bo där i kanske en generation till. Det spelar ju roll, men bara i relation till hur “illa” (som du säger) det är.

Taket är viktigast, så det är ju lugnt. 2014 är ju nyligen för de flesta hus. Mitt kök är för katten från 90-talet och badrummet också. :smiley:

Har huset stått i 100 år så står det i 20 till, om vi säger så. Är den dåliga tapeten beroende av en pågående läcka så är det ju viktigt att fixa. Är det gammal fukt som åtgärdats och tapeten bara ser trist ut så kvittar det ju. En fuktmätare skulle göra mycket nytta.

Är det du beskriver som murket verkligen murket, eller är det ett uttryck för att det är i dåligt skick? Kryper det in fukt via dåliga karmar kan det ju leda till värre saker för både hus och hälsa, men är det mest att färgen flagnar och att det ser tråkigt ut så får du nog acceptera vad din mamma tycker är viktigt. En stallgavel är ju knappast katastrof heller, men naturligtvis inte så dyrt att fixa heller.

Jag är benägen att hålla med @OBWN och ber dig fundera ett varv till kring vad det är som skaver. Är det vad grannarna tycker? är det huruvida huset tappar i värde? Är det att du tycker att din mamma blir gammal och förtjänar bättre? Är det att du tycker att hon börjat tappa blicken för att ta hand om det? Det finns många sidor av saken.

Är huset tätt, mamma nöjd och inget är hälsofarligt så tror jag nog att du får ta ett steg tillbaka.

Men om det däremot läcker, mamma verkar dölja hur jobbigt hon tycker det är eller det påverkar hälsan, då får du sätta dig ned med henne och förklara och vara tydlig om vad som behöver göras.

[Nu kom uppföljande info]

De där sakerna kan ni väl försöka få till en kommunikation kring? Om du klargör att du inte vill lägga dig i, men att det är viktigt att vissa saker funkar för er båda. Att gemensamt hitta en vettig hantverkare på orten som kan kopplas in för det nödvändiga. Att få en VVB eller en fläkt bytt är ju inte raketforskning eller ens speciellt dyrt.

Snacka med syrran, snacka med mamma, förklara varför vissa saker är viktiga och varför vissa kan vänta. Förklara din/er situation och varför kommunikationen måste funka. Erbjud dig att hjälpa till med det som går när det gäller t ex hantverkskontakter (som normalt ändå ofta görs över telefon/mejl).

Kan du kommunicera detta med din mamma och din syster? Delar syrran bilden? Jag förstår nämligen om en som är 67 känner sig lite “runtbossad” om orden faller fel, men jag (och hon) förstår nog också att ni bara vill väl.

Min mamma har passerat 80 och vet vad hon kan och inte kan, men jag har å andra sidan regelbundna samtal med henne mellan fyra ögon också, så att vi vet att vi är på samma bana. Lite skit i hörnen kvittar ju, skavda hörn och repade golv också…

4 gillningar

Detta är troligtvis vad som ger din mor glädje. Bejaka hennes intressen även om de inte överstämmer med dina egna prioriteringar. Om du anser att en tapet eller något annat bör bytas erbjud dig att ta på dig kontakten med hantverkare så att hon slipper och kan ägna sig åt det som ger glädje (trädgård och barnbarn).

5 gillningar

Skulle säga att så länge som de är vid sina sinnes fulla bruk och inte lever i total misär så får man trots allt respektera det och inte försöka “få dem” att ta tag i något de inte vill.

Jag nämnde en gång tydligt, med kärlek, att fasaden såg för jävlig ut numer. De visste det iofs men det kan hjälpa att någon annan säger det. Då tog de tag i den grejen. Gjorde de inte det hade jag inte tjatat. Jag har inte rätt att bestämma över deras liv eller hem. Somliga fattar inte detta och min erfarenhet är att det leder till friktion och sorg för alla.

2 gillningar

Det jag gör i sådana situationer är att fråga om jag får lov att hjälpa dem med det. Därefter gör jag en del själv och om det hade varit mina föräldrar tagit in en hantverkare.

Att gnälla och tjata leder ingen vart.

En liten historia från idag!

Förra året påpekade jag väldigt försynt till en granne att han behövde fixa några takpannor som låg snett, han sa att han skulle fixa det men inget hände. Idag började han sätta upp en liten ställning så jag sprang ut och hjälpte han komma igång. Han tyckte det var ett stort arbete då det läckande taket gjort så råsponten behöver bytas på några ställen. Jag lovade komma över när han behövde hjälp med saker som var svåra att göra själv. Han tackade flera gånger.

Kontentan, ett litet frö kan växa och många (inklusive mig själv) gillar att ha någon att hålla i handen ibland.

3 gillningar

Min mamma gjorde Huskollen via If som hon har hemförsäkring hos. Lite småsliten fasad, men i princip inga problem i övrigt. En misstänkt mögelfläck i källaren visade sig vara helt ofarlig. Allt frid och fröjd och mamma är nöjd.

(Och ja. Det var egentligen jag som nojade).

5 gillningar