Hej,
Jag behöver råd om en svår situation med min mamma. Hon bor ensam i det stora huset (lantfastighet med boende hus på 200 m2) där jag växte upp - ett hus som verkligen behöver underhåll och renovering. Problemet är att hon har inte har förmågan/viljan/orken att kontakta hantverkare och ta tag i de här sakerna.
Det är inte så att hon inte ser problemen. Men så fort vi pratar om det försöker hon att byta ämne eller hänvisar till att det är tillräckligt bra för henne. Det samma händer om jag tar upp frågan om att flytta.
Jag tror det handlar om en blandning av saker - rädsla för att bli lurad , att hon tycker det känns överväldigande att veta var man ska börja, och kanske också en oro för att lita på främmande människor. Plus att hon inte är van vid att hantera den här typen av praktiska saker eftersom min döda pappa alltid tog hand om det.
Jag märker att hon blir allt mer isolerad i huset men till fördel håller trädgården igång henne, som är i väldigt bra skick. Det hon lever för idag är trädgården och passa min systers barn varje vecka. Det gör mig orolig både för husets tillstånd på lång sikt och för hennes välmående.
Hon spendera inprincip inga pengar och det finns pengar för att anlita någon för att ta hand om huset. Vilket gör att problemet går att lösa om hon skulle vilja bo kvar (ett rikare liv, där hon inte behöver vara orolig för husets skick). Efter en snabbgoogling hittar jag ingen som har en tjänst/föret som skulle tillgodose det behovet.
Har någon av er varit i liknande situation? Hur fick ni era föräldrar att orka ta tag i det förfallande huset? Vet någon om det finns någon särskild typ av tjänst eller företag som är kan ta ett helhetsansvar för en privat villa och underhållet? Eftersom jag bor 5 h från henne och min syster har 2 barn som hon måste ta hand om har vi inga möjlighet att sköta kontakterna åt henne,
Tacksam för alla tips och råd!