Vi brukar köra en runda med några års mellanrum och gå igenom bråten i huset och garaget och köra iväg ungefär en full paketbil till skroten.
Annars har jag (och min fru) väldigt svårt att slänga saker, sist vi körde en vända så bara från mitt arbetsrum hittade jag bland annat två 14" tjocktv och fem trasiga datornätagg.
Det kan ju vara bra att ha nån gång, eller inte.
Vi har en lokal idrottsförening som driver en stor loppis och har skänkt ganska mycket till den. Brukar även köra till tippen med jämna mellanrum och ändå på något konstigt, mirakulöst sätt så är det lika mycket skit igen kort därefter.
Anser inte att vi sparar på massa onödiga prylar (där ljuger jag nog ganska mycket för mig själv) om jag jämför mig med mina svärföräldrar.
Båda tillhör/tillhörde samlarfolket, fast på olika sätt.
Svärmor - synd att slänga
Svärfar - bra att ha
Hus med källare, garage, bod och en stor lada fyllda med allt från knappnålar, tekannor och trasmattor till gamla möbler, cyklar och gud vete vad.
Och det ska vi rensa ut nu i höst, vinter, vår, sommar, höst, vinter…
Men jag fick inspiration från tråden och ska börja med mitt eget skit i helgen som ett litet smakprov på vad som komma skall. Har massa gamla krukor som ska bort från källaren.
Gott om tid för döstädning i helgen. Började med två stora kartonger för tv-apparater som legat alldeles för länge i källaren. Jag brukar vilja spara kartongerna ifall det blir något garantiärende men kartongerna blir oftast liggande i flera år efter att garantin har gått ut. En del är tvärtom och slänger direkt.
Rolig tråd. Jag rensar lite varannan vecka. Jag och exet bor varannan vecka i huset med barnen så jag vet ju att vi kommer att sälja inom en överskådlig framtid. Så därför har jag rensat lite i taget nu i flera år. Men det är fortfarande massor kvar. Nu har jag även fått igång särbon som bor själv i ett stort hus. Han ska fylla sin soptunna till varje tömning är utmaningen.
Återkommer nästa vecka då jag inte är i huset nu.
Fortsatte idag och tog hand om några riktigt stora kartonger i källaren för diverse dataprylar. Jobbigt stora med frigolit m.m. i som måste sorteras. Det fanns en del extrakablar med som jag lade undan men jag får gå igenom detta senare samlat. Det är inte troligt att jag behöver anslutningar till fax exempelvis på mina skrivare men jag fick senarelägga den genomgången för att bli av med de stora kartongerna.
Själv visste jag att jag skulle till återvinningscentralen i fm med min äldsta, så innan hon kom med bilen så röjde jag i den kvarvarande delen av trädgårdsskjulet (tog andra delen förra helgen), så här har det kastats/återvinnts så det stått härliga till.
Gamla skruvar och krokiga spik, plastkrukor och skruttiga verktyg och jag vet inte allt, dvs verkligen sånt som är skrutt och inget att ha!
Jag har mer kartonger att ta hand om. Målet är även att ta hand om minst en flyttkartong som varit ouppackad efter senaste flytten för drygt 16 år sedan. Det gäller att inte sätta upp orimliga mål men ändå ta några steg framåt…
Ska ta det sista på min vind! Känns faktiskt underbart att (nästan) vara klar! Röjt ca 50 kartonger med allsköns bråte inför tilläggsisolering. Har förstås inte slängt allt, kanske står det 10 halvrensade i garaget.
Jag har 60 löpmeter begagnad trall som jag haft som ställningsunderlag. Det är “bra att ha för framtiden ifall jag skall göra något nytt yttrerenoveringsprojekt”. Nä, Jag tror inte det.
Det skall kapas och slängas. Rensa i carporten i övrigt.
Garage och carportar är som hårddiskar när det gäller lagring. De är binära.
Om de inte är helt kassa är ett tips att lägga ut dem som skänkes på marketplace. Jag skänkte krokiga och halvkassa brädor och reglar för några år sedan som gick till ett hönshus
Jag gjorde en Marie Kondo-sväng för ca 5 år sedan, då man går igenom i stort sett allt man äger och känner in om det ska vara kvar. Mycket åkte ut då, jag brukar mäta i antalet banankartonger (kommer inte ihåg hur många det var då). Det jag hade svårast att göra mig av med var det som jag kom ihåg vad jag betalat för det och om jag dessutom inte hade använt det.
Kan inte påstå att jag saknat något av det, snarare att jag vill göra om det och göra mig av med fler grejer. Jag upplever att det blir färre distraktioner och mer tydligt vad som spelar roll och är viktigt i livet.
Jag har fått lite återfall. Alla stora kartonger jag burit upp från källaren för ett par helger sedan blev stående i vardagsrummet och sen har jag varit bortrest en helg bla bla bla. Men i helgen får jag besök så jag måste ta tag i det och åker till återvinningscentralen direkt på morgonen.
Har även höjt värmen till 20 graders måltemperatur tillfälligt under helgen. Åter till 16-17 grader igen på söndag kväll. #svettas#längtar#myskyla
Hivade lite blandat i elskroten. Vad ska jag med en Ericssonkonverteringskabel-ish och en mottagare för trådlösa datormöss när jag ingen har och alla datorer idag har inbyggd mottagare?
Har levererat idag. Allt slängt. Nya döstädningsområden ligger i planeringen för nästa “sprint”. Skojar lite här men varför inte göra en Kanban i Jira för detta också. Kommer!
När jag var liten hamstrade jag mycket “minnesgrejer” som en sorts mental snuttefilt, vi flyttade ofta och grejerna var det enda permanenta eller nåt i den stilen. Det har jag tack och lov vänt på nu, jag flyttar fortfarande ofta (tyvärr) men en flytt är numera ett tillfälle att rensa. Att öppna en byrålåda med perspektivet att man ska packa ned allt och sen packa upp det igen får min inre latmask att tänka “är den här skiten verkligen värd det”? Lägg till den extra kostnaden för varje flyttkartong (lastbil, arbetstimmar) så har man rätt bra argument
Rent allmänt har jag dom senaste två åren jobbat på att sälja och skänka vad jag kan, i en liten lägenhet är yta värt mer än ett dussin tomtar. Marketplace, tradera, röda korset etc har testats flitigt. Sellpy har varit ett bekvämt sätt att bli av med kläder på.