Idag har jag döstädat undan

Jag gillar det, mycket för att jag för tillfället slipper det på jobbet… Privat funkar det bra för då kan man skippa allt dösnack :grinning: som har med själva administrationen av ärendena i Jira att göra. Man får en bra översikt och man ser progress.

1 gillning

Beroende på var i döstädningsprocessen man befinner sig (oändligt mycket saker överallt, eller kommit en bit) är det alltid bra med inspiration.

Har du inte redan koll på t.ex Marie Kondo så är Google din vän. Tycker även Peter Englund hade kloka funderingar gällande att rensa ut minnen i P1 Allvarligt Talat från 4:e augusti :radio:

2 gillningar

Ja antingen är man ekorre, eller så tänker man helt enkelt inte på att man har det förrän man aktivt letar efter något gammalt att göra sig av med :slight_smile:

Ja, jag tänker oftast så. Därför är min ”slängribba” högre. I fredags gick en adapter sönder i studion. Då var det bara att ta fram backen med ca 20 andra 12-voltsadaptorer och hitta rätt typ och Amperetal. Jag hittade fyra som matchade. :sweat_smile:

3 gillningar

adapters

16 gillningar

Du anar inte hur rätt du har! :rofl:

2 gillningar

Nästa rum blir för alla “laddare” med USB typ A-kontakt. Sen motsvarande för typ C när den ersätts av något annat etc.

Vad ska ni döstäda i helgen?

Tänkte göra en kampanj på gamla skor, kängor etc. Har svårt att slänga sådant som inte är uppenbart i FUBAR-skick, typ som skulle ha ratats av en luffare. Har ganska många löparskor med nedslitet mönster i sulan. OK att spara något par för trädgårdsarbete, “skifta däck på bilen” etc. men inte flera par.

3 gillningar

Ambitiöst! Eller också har du varit en extrem lumpsamlare.

Jag har slängt det mesta som är utslitet, när jag tänker efter. Verktyg, pinnar och andra typer av “reservdelar” har jag däremot utspridda i ett organiserat kaos. Jag vet var allting finns så jag saknar anledning till att städa och organisera.

Det är mest på skofronten jag är dålig på att kasta.

Jag har varit en dålig döstädare, provar ett nytt system. Min Kanban i Jira har inte fått tillräcklig uppmärksamhet. Har satt upp en gammal hederlig Whiteboard i köket att sätta lappar på (utvalt från min Kanban) så det pockar på mer uppmärksamhet.

Gick igenom röran av gamla skor på ett par ställen i huset. Massor kunde slängas, några kan gå till återbruk. Ger mig själv godkänt för denna helg i alla fall för en god början.

7 gillningar

Har idag börjat döstäda på företaget och jäkla vad mycket ”skit” man samlat på sig under nästan 35år i en mekanisk verkstad, men nu är det igång så lika bra att köra på även i morgon och rensa ut allt onödigt :smiley:

8 gillningar

Skor är svåra att göra sig av med, håller med.
Jag hade nästan 10 par med hög klack som jag sparat i många år. Jag använder dem inte längre eftersom jag numera föredrar lågklackade skor. De är i mycket fint skick så det tog emot att göra sig av med dem. Men när jag funderade på när jag använde dem senast så var det över 7 år sen så jag skänkte bort alla.

Bortskänkes är en bra kategori. Vet att fler tipsat om det. Där jag bor finns många möjligheter att lämna både kläder/skor och större saker till myrorna och liknande organisationer. Då gör man en god sak samtidigt.

Inspirerande tråd, hejar på dig! :partying_face:

2 gillningar

Fråga, vad gör ni med alla papper som har personlig information? Vågar man slänga dem i det vanliga soptunnan?

Beror väl på vilken information det är och hur paranoid man är. Man kan klippa/riva bort delar som är känsliga. Sen ska man väl inte slänga papper i vanliga soptunnan utan i pappersåtervinningen. Jag är inte speciellt paranoid av mig så normalt åker allt i pappersåtervinningen utan att jag gör något speciellt med det.

2 gillningar

Är ganska paranoid när det t.ex gäller personuppgifter… Men gör oftast som @Pellepennan och river bort den delen som kan identifiera någon i familjen. Är det hela pappersark som skall bort så tänder jag kakelugnen med det på vintern eller strimlar i en egen dokumentförstörare (en billig variant från Claes Olsson).

2 gillningar

Känsligt: Pappersstrimlaren på jobbet. Men annars mest rakt ner i pappersåtervinningen. Denna tömmer jag dessutom själv i så’n där stor sluten container så det ligger ändå inte i min tunna och är lättåtkommet.

Tömde klädkammaren på en del skräp och dumpade på tradera. Win-win!

5 gillningar

Student för minstingen nästa fredag och eftersom våren präglats av sjukdom, död och begravningar och mycket jobb på det så har jag två av tre fruar (long story.) och en fruman här i helgen för att hjälpa mig städa. Och OJ vad det döstädas undan saker samtidigt må jag säga. Går liksom inte att undvika om det ska bli lite snyggt här till studentfirandet.

(Och. För sakens skull. Jag hade kunnat bjuda på student med bara lite snabb-fix också, men det är himla fint att ha goda vänner som kommer och hjälper till och att ta emot hjälp är något som jag tycker om. Det ger mig en varm känsla både för egen del och för att jag också vet - känner - att det gör gott för den som får ge. Och utan någon mottagare är det ju svårt att ge!)

13 gillningar

Tre pappkassar böcker (och lite annat) är nu avlämnat till välgörenhet. Jag var också på återvinningen med en massa trasig elektronik.

:blush::+1:

5 gillningar