Eftersom jag är en husägare med tummen mitt i handen och ni i forumet är grymma på allt från att hjälpa mig laga köksfläkten till att fixa diskmaskinen, då kommer här en off-topic-fråga.
@carolinebolmeson bad mig att byta spotsen på toaletten och då upptäckte jag att några såg ut så här.
Min fråga: är det här illa? Är det något som ska bytas ut nu, eller när de slutar fungera. Tar jag någon extremrisk här (tänker t.ex. brandfara ). Samt, vad är det som har hänt?
Ser ut som 12V halogen spottar som sitter i hållare som sett bättre dagar.
Skulle bytt till något mordernare som inte blev så ruskigt varmt och dessutom är mycket effektivare. Din elräkning är väl inte bland de roligaste att betala antar jag
Testa att damma av dom ordentligt och kika sen om det syns något som ser bränt ut. Det kan även lukta lite om det blivit överslag så plasten blivit för varm.
Men lite svårt att se på grund av dammet. Har du ett borstmunstycke till dammsugaren så får du nog bort det mesta.
Troligen behövs lite elektriker hjälp oavsett hur du gör, så då kan det vara bra att byta ut både armatur och transformator. De är både säkrare och drar mindre el.
Ser man till risken för elchock med svåra konsekvenser så har du troligtvis rätt. 12V behöver dock inte alltid vara harmlöst, det finns fall där det kan bli riktigt farligt. Det räcker inte att titta på spänningen, man måste också se till strömmen.
Byt spotarna, sätt in led. Det där är värmeskador från lång tid med svinvarma halogenlampor.
Men min åsikt är att transformatorn kan köras länge än och att brandrisken är minimal. Jag tänker mer på eventuell kortslutning isf.
Tillägg: Är det ovanpå badrumsskåp el dyl och inte inne i taket? Isf, byt allt då fukt från dusch etc gör sitt till och som nämnts i tråden - det är ingen jättekostnad att byta.
Det är lite svårt att säga vad som har hänt med dem. En gissning är att värme och ålder har påverkat materialet, men man skulle behöva få rent dem ännu bättre för att få en bättre bild.
Vilken typ av ljuskälla sitter det i armaturerna? Min gissning är G4 med 10 eller 20W, men den kan ju också vara någon slags variant med inbyggd reflektor.
Vi har fortfarande kvar G4 med både 10 och 20W på sina platser i huset, t.ex. badrummet då jag föredrar färgtemperaturen och annan karakteristik.
Vill du ha en ursäkt att köpa teknikpryl så kan en IR termometer med laser vara bra at ha. Då kan du köra belysningen en längre tid och mäta temperaturen på omgivande brännbart material. Risken med t.ex. dammansamling på en armatur som blir varm är att dammet antänds och att branden sprider sig till omgivande material men det ser inte ut att vara en risk här. Ser också ut att vara en god luftspalt mellan armatur och möbeln.
Du kan känna på taket i området runt spotten hur värmeutvecklingen är, som nämnts här i tråden blir det ofta riktigt heta. Jag bytte bara ut min halogen i badrummen mot led. Tycker dessutom Led ger betydligt trevligare ljus. Men det är nog bra om en elektriker kollar det, det är ju ett ganska okomplicerat jobb troligen.