Byta ut elstommarna - efter hur många år?

Jag har som husägare förstått att man vid vissa intervall bör/förväntas byta ut elstommarna i huset. Jag har läst om tidsintervallen på olika sajter men uppfattar ändå frågan som oklar. Jag är uppvuxen i ett hus byggt 1928 som mina föräldrar köpte 1976. Jag tror inte att elen någonsin bytts där och jag har inte förstått att det skulle innebära något explicit problem. Säkert ökar brandrisken utifrån en rent statistisk bild men det känns ändå som en marginell risk. Det vore intressant med input här. Hur uppfattar ni att tidsramen för att byta elstommar borde se ut? Finns det några “tecken” på att det nu är dags att byta elstommar?

Tumregel brukar vara att byta ut elsystemet var 50e år, men kan variera. Man är som anläggningsägare alltid skyldig att se till att den är hel och säker. Checklista;

Är allt bra gjort kan det hålla många år till, enda sättet att få reda på det säkert är att låta en elektriker kika på det. Kan finns känslig utrustning som huvudbrytare som kanske aldrig går att slå på igen om den slås av.

Har 3x125A in på mitt kontor, ledningar och central som snart är 100 år gamla. Elektrikerna har servat och byggt ut det flera gånger senaste 20 åren. Men inte på väg att bytas ut helt än på länge.

Hemma i min villa från 1964 däremot har vi gjort om allt i samband med renovering av huset. Mest för att det då var enkelt att passa på och göra det. Det huset var så pass ”modernt” att det fans bra rör överallt där det räckte att dra om nya ledningar i gamla rören.
I ett äldre hus som ditt kan det vara mycket jobbigare och kostsammare att göra det. Och då är det onödigt att göra det för sakens skull.

Elsäkerhetsverket skriver angående elbränder i ”Slutrapport – Elsäkerhet i bostäder” att

För villa/radhus byggda före 1940, är risken dubbelt så stor som för villa/radhus
byggda 1980 eller senare. Jämför man med flerbostadshus byggda 1980 eller
senare är risken för bränder i villa/radhus byggda före 1940 fyra gånger så hög.

Rimligen finns det en statistisk snedfördelning eftersom många villaägare i äldre hus har tagit ansvar för sin elanläggning och bytt ut den. Så om man inte har bytt ut elanläggningen och bor i ett gammalt hus skulle risken kunna vara betydligt högre än 4 gånger risken i ett hyreshus som byggs de senaste 40 åren.

En budgetrenovering är att se till att huset åtminstone är skyddat av jordfelsbrytare. Det kan dock vara problem att installera i äldre hus då elledningarna läcker ström lite här och var, vilket väl egentligen ska ses som ett stort varningstecken. Glad att jag inte längre bor i ett gammalt hus med blymantlade kablar.

1 gillning

Osäker vad TS menar med elstommar. Förr användes rör i metall för infälld el vilket är en nackdel eftersom metall leder ström. Numera används rör i plast men att byta metallrör innebär att hela väggar måste byggas om och är bara motiverat om det ska göras av annan anledning.
Största risken med gamla elledningar är om man har typen med en strumpa som är täkt med bindemedel liknande tjära. Dessa har en förmåga att torka vid anslutningarna så att ledarna kan blottas och bör bytas.
Ledningar med PVC-hölje som kom senare, typ 60-tal, anser jag vara outslitliga och behöver bara bytas om det görs omdragning av elen av annan anledning.
Viktigast när det gäller elen är att som sagts ha jordfelsbrytare samt att befintliga brytare, uttag och kopplingar är hela. Framförallt gäller det utomhus, garage,källare och våta utrymmen.