Så mycket man ska veta o tänka på när man nu kollar på en massa hus.Hoppas att någon duktig på el kan förklara för mig vad som gäller?
1: Om huset har ojordade kontakter i flera rum . Borde man då sätta in jordade kontakter i dessa rum? Men då måste man ju dra jordad kabel från el centralen eller hur?
2: Om el centralen är gammal måste man väl bytta till ny?
3: Mäklaren i huset sa att typ bara våtrummen har jordat. Resten inte han sa det räcker med jordfelsbrytare?
4: Vad jag har kommit fram till själv med google och annan info. Är att jag måste ta dit en elektriker , Dra jordad kabel till alla kontakter och ny el central med jordfelsbrytare. Har jag uppfattat det hela rätt eller finns det billigare sätt som fortfarande är säkert . Har inga problem att ta ditt en elektriker och betala för vår säkerhet . Vill bara veta om jag har fattat allt rätt?
Tack för ni läst detta. Detta med att köpa hus är inte lätt så mycket att tänka på och lära sig . Mäklarna säger en sak och det är ju inget jag litar på.
Man behöver varken byta uttag eller central om installationen i övrigt är korrekt. Däremot kan det definitivt vara bra att ha en jordfelsbrytare.
Det finns diverse regler för vad som gäller vid nyinstallation. De var annorlunda 1970 men det betyder inte att allt måste rivas upp.
Hade det varit mitt hus hade jag spenderat pengarna på att fräscha upp allt. Gjorde det i båda våra hus och det kostade inte så mycket som man kan tro. Att dra nya kablar är ofta ingen jättesak heller då kablarna brukar vara dragna i rör så man hakar bara på ena ändan av befintlig kabel och drar ut den samtidigt som man får in den nya. En annan bra sak med att göra om elen är att man lär upptäcka en och annan gömd dosa som folk byggt in / tapetserat över / annat under åren.
Ägare av 70-talshus med ojordat (utöver våtutrymmen såklart) och jordfelsbrytare här. Är allt gjort enligt konstens alla regler så är det inget att byta för sakens skull. Som ljudmupp och hobbymusiker är jag snarare lite glad att slippa jordbrum och annat elände i hemstudion.
Men ja, ska det bytas behöver hela elen dras om i huset av en som vet vad hen gör (läs: elektriker med utbildning). I samband med detta byter hen säkert centralen också.
Mäklaren har rätt. Jordfelsbrytare räcker på äldre installationer. Skulle ni i framtiden bygga till kan det däremot bli tal om att byta även resten om centralen delas.
Ojordat är inte osäkert, förutsatt att jordfelsbrytare är installerad. Tro mig, jag har lyckats smälla av min via egna klantfel, så funkar gör det. Är hemmet ändå fyllt av tveksamma rörbaserad elektronik och Sovjettillverkad dito från anno dazumal? Ja.
Mitt tips om du är orolig: Ta dit en elektriker som tittar på det.
Mitt tips om du inte är orolig och ingen “bror duktig” är säljare: Flytta in och trivs efter att ni försäkrat er om att jordfelsbrytare finns (och fungerar).
Vi flyttade in till hus där vi valde att dra om elen som var gammal och ojordad. Snyggare uttag, jordat, passade på att slänga in plejd och lite nya uttag. Och jordfelsbrytare.
Du behöver inte byta elcentral för det, hos mig lät jag göra det också för att den förra var flera stycken gamla bredvid varandra, och det är ju skönt med automatsäkringar ändå.
Att dra om elen/jorda i typ 5 rum kostade kanske 30k har jag för mig. Att byta central kostade kanske 20k. Bägge jobb tog några dagar.
Så fort jordfelsbrytare installerades så löste den ut när utomhusbelysningen tändes så det var ju trevligt att man hittade det felet samtidigt.
Här är en som kan relatera till stressen över att sätta sig in i husägande (är själv uppvuxen i hyresrätt, så helt ny på det här).
När vi köpte vårt radhus, byggt 1974, för ungefär 1,5 år sedan var vi också oroliga över den ojordade elen, särskilt eftersom vi har två små barn. När vi flyttat in lät vi en elektriker (rekommenderad av grannar) komma och titta. Han bekräftade det som flera här nämnt: ojordad el är i sig ingen fara. Däremot rekommenderade han att vi bytte ut den urgamla elcentralen och satte in nya eluttag (med ordentliga petskydd), eftersom de befintliga var väldigt slitna och spröda. Så det gjorde vi till en kostnad av ca 16 tusen om jag minns rätt.
Kruxet i vårt hus är att elkablarna är dragna i utanpåliggande plastkanaler som gulnat och blivit spröda med åren. Vi skulle helst vilja dra in kablarna i väggarna, men det är ett större projekt och något vi förhoppningsvis kan ta allt eftersom när vi ändå renoverar rum. Vet dock inte om det är möjligt att göra det pö om pö, så detta är också något vi behöver lära oss
Mer motiverat att renovera elen med hänvisning till åldern. Med åldern blir det glappkontakt i kopplingar, plastisolering torkar ur, möss och andra djur ligger döda i centralen.
Kompletera nuvarande central med jordfelsbrytare hjälper mycket som start. Kan ta den stora renoveringen de kommande åren om budgeten är tight runt flytten.
Håller med om att petskydd och jordfelsbrytare är det som behövs. Annars ska det inte vara något fel på ett elsystem från 70-talet om det är installerat ordentligt. Kan vara bra att efterdra allting i centralen kanske, men att byta är inte nödvändigt.
Brorsan bytte ut direktverkande elen i sin villa från -76 mot värmepump och kablarna som togs bort var som nya. Det är i princip bara om isoleringen varit utsatt för hög temperatur eller UV-ljus (som i armaturer) som den kan ha blivit spröd.
Snålvargsbonus: Med ojordade uttag brukar man få hur många förlängningssladdar och grenuttag man kan önska sig av vänner och bekanta som byter sina uttag.
I stort sett all elutrustning man köper som inte är avsett för kök eller badrum har icke-jordade stickproppar (platta eller utan stift) och då hjälper det inte att elurtaget är jordat.