Hej.
Vad är bästa tipsen för att få ner kostnaden i ett hus som har direktverkande el som uppvärmning?
Vi ska köpa hus men väljer bort så fort det inte har vattenburet.
Är det rätt eller fel?
Hej.
Vad är bästa tipsen för att få ner kostnaden i ett hus som har direktverkande el som uppvärmning?
Vi ska köpa hus men väljer bort så fort det inte har vattenburet.
Är det rätt eller fel?
Luft luft värmepump… En sån kostar c:a 20.000 kr instalerat å klart…
Luft-luftvärmepump(ar).
Tilläggsisolera vind vid behov.
Täta ev dragiga fönster.
Stäng av elektrisk golvvärme.
Var i landet letar ni?
Jag kör enbart luft-luft i ganska stor 70-talskåk i Skåne, riggad med elelement. Dessa har varit avstängda i några år nu.
Luft-luft är billigt att installera, men för lite oväsen när det är kallt ute, men jag är helnöjd med tanke på alternativen.
Som jämförelse. Bergvärme/luft/vatten + installation av 8-15 element kostar ca 300”-400”.
Så lägg det till en kalkyl med hus som har direktverkande el så kan du jämföra det med ett hus med bra värmesystem.
Installerar du t ex en bergvärme/element har du dessutom ett toppmodernt & splitternytt värmesystem som dessutom höjer värdet på huset. Tänk också på att ett hus med en 15 år gammal anläggning sjunger själva bergvärmepumpen/luft&vatten på sista versen. Att bara byta ut den kostar normalt 90”-120”kr.
I dagens kalkyl tänker många som du och väljer bort hus med direktverkande el =lägre huspris. Så det kan nog gå att vinna lite ekonomiskt på att köpa ett sådant och sen installera bättre värmesystem.
Kan vara bra att kolla så det funkar hyfsat enkelt montera in. Kräver lite plats och rördragning men det går ofta bra att lösa på nåt sätt.
Gör man något av dessa åtgärder på ett äldre hus lär man också behöva gå igenom ventilationen ihop med ombyggnationen…
Absolut, och det gäller väl i princip allt. Om man ändrar något så är det bra att veta ev konsekvenser.
Vattenburet system är kravet när jag köper hus.
Sedan har du stora möjligheter att välja.
Fjärrvärme, pellets,ved,luft/vattenpump,eller bergvärme.
Sedan beror det på hur mycket tid,pengar du vill lägga på systemet.
Att det finns skorsten i huset är bra då kan du stötta med braskamin
Lycka till
Om huset ligger så till att man får elda mer än trivseleldning två gånger i veckan á fyra timmar, eller hur reglerna nu ser ut på plats.
Jag har haft 4 olika hus.
I 4 olika kommuner.
1 med ved eldning + kakelugnar,köksspis.vedpanna med tankar
1 med direktverkande el + kamin
,1 med pellets och öppna spisar
Nu 1 med bergvärme + kamin
Har aldrig varit med om någon begränsning
Så länge allt är godkänt och du eldar efter konstens alla regler och med torr ved
Jag nämner bara vad som gäller i min kommun och det faktum att jag har någon enstaka granne som skiter i det.
Jag tycker du skall kolla på alla hus. Att installera ett nytt vattenburet värmesystem plus en luft vatten kostar inte så mkt mer än att renovera ett badrum.
Ganska trevligt att dessutom kunna få ett nytt och bra system och inte sitta där med ineffektiva högtemp radiatorer och liknande
Skulle uppskatta till ca 300k i ett normalhus. Bara att räkna in det i totalpriset. Lägg på 50’+ om ni vill ha riktig gt fina radiatorer.
Vårt hus från 1976 på 160 kvadrat drar nu ca 14000 kwh per år ( Stockholmstrakten). 1 ST luft luft värmepump värmer helt ensam huset ned till -10 C och även om nattemperaturen går till -15 C. Den har gått felfritt sedan 2006 .Vi har ca 21C inne men 20 C är ok en kall morgon. I köket längst bort från pumpen är det ca 1grad kallare. Alla elelement är normalt avstängda. Då vi är 2 numera kan vi ha dörrar öppna för bra värme spridning. Om man ex stänger dörren till ett.sovrum blir det ca 17C där. För att slippa kallras vid alla fönster. (Ca 20 kvm fönsteryta) har vi bytt dem mot treglas med argonfyllning och värmereflekterande beläggning för 10 år sedan. PVC fönster vi är mycket nöjda med. Ser ut som nya fortfarande. Kostade då ca 80.000 Sek inkl monteringen. Dessutom har vi slagit av all elektrisk golvvärme och har mattor i hall och badrum istället. Varmvattnet och ventilationen med utfläkt utan återvinning har vi ännu inte förbättrat. huset drog original med 4 personer 31000 kwh per år med 2glas och direkt element.
Hur funkar det, har ni rören utanpåliggande eller fått in rören i vägg/under golvet?
Antar att det är till radiatorer och inte golvvärme som går att få till vid en konvertering för de summorna?
Luftvärmepump och håll nere tempen under 20 så spar man en hel del.
Inget spabad etc. Kanske Solceller?
Vi skaffade luft/luft-värmepump och solceller. Funkar finemang! Det blir såklart dyrt i december/januari ändå men absolut inte ohanterligt. Stöttar med vedeldning i kamin när det är som kallast.
Med tanke på senaste årets elpriser TROR jag att det kan vara fyndläge på hus med direktverkande el. Min teori är att folk skyr det som pesten i dagsläget.
Har man tur kan “rabatten” vara åtminstone halva kostnaden av att installera vattenburet system med bergvärme.
Men detta är bara teori.
När vi köpte hus förra året (på toppen) spelade uppvärmingen ingen roll för budgivare.
Nu är det en annan marknad.
När man diskuterar luft-luft pump är det bra att tänka till på att det visserligen sparar man pengar men beroende på planlösning i huset kan ge väldigt ojämn värme. Stängda dörrar kan ha stor påverkan på temperaturen i olika rum med. Eller kompletteras med elradiatorer och då sparar man inte lika mycket på den.
Håller helt med! Dessutom tror jag snarare rabatten är större än installationskostnaden.
Många känner sig osäkra och är lite rädda för ”tråkiga” husåtgärder. Tänk värmesystem, fasad, dränering, elsystem, tak, isolering.
Fördelen med just nyinstallation av komplett värmesystem jämför med de andra jag räknade upp är att när hantverkarna (eller man själv) väl sätter igång dyker det sällan upp andra tråkiga ”dolda” fel/skador. När man gör de andra sakerna ovan så är det vanligare att det ena kräver/leder till det andra. Vilket i slutändan innebär mer osäkerhet och ev högre kostnad än initialt planerat.
Och det är ju även stora prishöjningar och leveransproblem med värmepumpar osv så det är ju en osäkerhet det med. Vågar folk chansa på att få ett nytt värmesystem på plats innan vintern?
Köper man ett äldre eluppvärmt 70-tals hus så finns det säkert mycket annat som också ska fixas…