Javisst finns det osäkerhet även där! Leveranssituationen på värmepumpar börjar dock se bättre ut nu än i fjol. (Vi bytte själv bergvärmepump i höstas, började kolla förra vintern)
Samma sak med hantverkare. Känns liiite lättare att få hjälp nu framöver än senaste 3 åren med Pandemi osv)
”Fördelen” med komplett utbyte av värmesystem är dels, att det passar göra samtidigt som andra åtgärder och dels att det i regel är ett jobb man lejer bort.
Uppfräshning ytskikt, altan, dela av rum, köksrenovering osv kan man ju lättare välja att göra själv i egen takt allt eftersom t ex.
Tack för alla fantastiska svar.
Öppenplanlösning + kamin funkar vid direktverkande el.
Annars kommer det bli något med vattenburet.
Bor i södra Skåne och då kanske luft/luft är det bästa om man jämför med resten av landet.
Letar hus som är runt 100-150 kvm.
Vill absolut inte ha större då det bara kostar onödigt mycket. Vill gå ner i arbetstid och bo billigt. Bra planlösning det viktigaste.
Visst är det så, det var det jag avsåg med att det passar om man ändå ska fixa ytskikten som TS pratade om som jag förstod det.
Har sett ett antal “konverterade” hus och ofta upplever jag det snyggare än jag hade föreställt mig innan. Utanpåliggande rördragning är ju oavsett inget ovanligt i vare sig äldre lägenheter eller äldre hus så det blir ju liksom på samma sätt som i många ändra befintliga hus.
Sen GÅR det ju förvissa att dra inuti väggar också lättare än vad kanske en del tänker sig. Har sett när de “spårat/sågat” upp väggar dragit el/rör och sen lagt igen det. Gör man det på rätt sätt i rätt typ av vägg så går det både snabbt och smidigt. Har man t ex OSB/gips så sågar man först ett separat grunt snitt i gipsen lite bredare än hålet som behövs. Sen bort med gipsen och sågar ett smalare spår i OSB:n. Fixar det som ska göras. Sen får gipsremsan “stöd” mot den bakomliggande OSB eftersom spåret i OSB smalare. Går då ganska enkelt/snabbt fixa in saker i väggen och snabbt att återställa efteråt.