Det är ju lite förvirrande att första raden tycks säga att det är 110V. När sista punkten verkar säga att det är både 220/110V. Finns det något sätt att välja?
Annars så tycks det vara så att det är lägre spänning i uttaget än vad din adapter minst vill ha. Prova med en multimeter vad som faktiskt är i uttaget
Spontant så är det ju farligare när det är tvärt om; dvs om det är högre spänning i uttaget än vad adaptern är byggd för. Då lär det säga poff ganska omgående. Nu när det (eventuellt då) är lägre spänning i uttaget än vad adaptern vill ha, så är det inte säkert att adaptern klarar av att hålla rätt utspänning (dvs 5.7V) med så låg input, vilket då antagligen skulle leda till att batteriet inte laddar. Alternativt att den ändå lyckas, men får kämpa på ett sätt den inte riktigt är byggd för. Det beror på vilken typ av adapter det är.
DISCLAIMER: detta är inte en rekommendation Jag hade mätt med en multimeter i uttaget för att se vad som är där. Kanske är det 220 med tanke på sista punkten? Jag hade mätt utgången på adaptern när den satt i ett sådant uttag för att se att det blev 5.7V där. Jag hade provat att se om den laddade, under uppsikt, och känt om adaptern blir onaturligt varm. Jag hade varit snabb på att dra ut sladden om något luktade bränt
Har du inte behov av det här idiotiska uttaget (vem har det) kan det vara bra att ta bort. Kan sitta en gammal ineffektiv transformator bakom som drar alldeles för mycket ström konstant utan anledning…
Antagligen avses att det är för rakapparater som är gjorda för att kunna gå både på 220 och 110 V AC. Numera är väl de flesta gjorda enbart för 230V AC.
Jag har rakuttag som jag kopplat bort för inuti dosan sitter en gammal järntrafo som drar en hel del trots att inget är inkopplat, ren förlust alltså.
I mitt fanns ingen switch men det sitter kontaktbleck som får kontakt då framdelen på uttaget är iskruvat. För att slippa fulelarbete eller elektriker satte jag eltejp på blecken så att dessa inte får kontakt längre för att spara lite onödig elförbrukning på tomgång.
Det är en fast installation i våtmiljö (Säkert vatten) så det skulle jag inte göra själv om något skulle hända så skulle bara försäkringsbolaget skrattar åt ditt hus som precis brann upp…
Att sätta detta på jordfelsbrytare är inte en rekommendation, det är lag och utan den kan det bli riktigt otrevligt med död
Det var inte olagligt pga att trådlösa telefonen var köpt i USA utan att den inte sände på ett tillåtet frekvensband. Trådlösa telefoner är tillåtna om de sänder på tillåtna frekvensband med godkänd sändeffekt.
O herregud , självklart gör du inte detta själv. Nix pillen!
JFB är krav på vid nyinstallation och omfattande ombyggnader. Att sätta in en ny grupp på 230V är defintivt nyinstallation. Kan vara att det blir omständigt, och man sätter jfb i hela elcentralen såklart och det drar snabbt iväg kostnadsmässigt. Men nödvändigt.
Badrum är ett helt kapitel i förskrifterna.
I zoner nära dusch huvudet får det inte sitta något uttag mm. Uttag i badrum ska föregås Jordfelsbrytare. För en del år sen fanns ett 230V uttag med jfb som passade i rakuttags dosan. Den måste då sitta i en zon där det är tillåtet. Jag skulle ringa en duktig elektriker. Regler mm är färskvara och med rot avdrag är det rimliga kostnader.