Vi bor i ett parhus från -78 och har börjat fundera på att byta ut vatten- och elledningar, då jag efter googling insett att det är något som vissa rekommenderar att man gör efter 50 år.
Tyvärr saknar jag information om vilka material de är gjorda av. Kök och våtrum är jordade, inte övriga rum.
Båda verkar vara omfattande och kostsamma projekt. Vad har ni som bor i småhus från 70/80-tal för erfarenheter kring detta?
Är troligtvis ingen brådska än på ett tag. Du har antagligen plaströr i avloppsrören och jordat i de kritiska rummen där det är viktigast. Värre och i vissa fall mer akut i äldre hus med rostiga järnavloppsrör och ett elsystem som ett lappverk av äldre och nytt utifrån olika tidsperioder.
Är elen idag dragen i plaströr i väggarna kan det ofta gå hyfsat bra använda nuvarande eltrådar som ”dragtråd” och dra in nya trådar inkl jord. Gjorde så i ett äldre hus för 12 år sedan. Skulle uppskatta den delen av eljobbet + helt ny elcentral osv var ca 30000-40000kr. (Villa på 160kvm+källare)
Avloppsrören byts lämpligtvis om du ändå ska bryta upp/renovera väggar/golv och få nya ytskikt, särskilt i våtutrymmen. Lite beroende på hur rören är dragna.
Så personligen hade jag bara satt upp det på min ”att kolla närmare på lista” NÄR jag ändå renoverar/gör om i framtiden.
Går ju att tillägga om man är väldigt orolig går det alltid att hyra in firma för att filma avloppsrören samt göra en elbesiktning istället för att göra större renoveringsjobb som troligen inte behövs.
Bor i 60tal hus. Jag bytte själv ut allt gjutjärn mot plast. Köpte alla avloppsrör på biltema. Gick på ca 5k totalt i material. Rörmokaren skulle ha 130k för byte varav 50k i material. Jag sa han har en nolla för möe sen gjorde jag allt själv. Inget läckage såhär 6år efter.
Gjorde samma resa med biltema rör -22. Byte allt i huset för några tusenlappar ex bilmaskinen. Men lät entreprenör byta avloppet från huset till gatan samt justera trädgården lite, ca 35tkr (här fick jag offert på mellan 35-180tkr så lägg gärna tid att jämföra)
Jag har jobbat som rörmokare och elektriker och säger väl som ovan, när ni gör om något ska det naturligtvis moderniseras men ni behöver inte byta rör eller el enkom för att det “behövs”.
Sen har jag sett för mycket hemmapul för att rekomendera ovan lösning. Folk som gör själv med biltemagrejer brukar vara ren katastrof även om det råkar fungera, men känner du dig trygg så gör som du vill. Vet man vad man gör är ju skillnaden egentligen främst att det går snabbare med yrkesfolk. Biltemaavlopp tror jag inte att det är något fel på nödvändigtvis. Hade dock inte köpt tappvattengrejer där.
Jag avråder från just Biltemas avloppsrör. Säkert inget fel när det väl är ihopsatt, men jag höll på att bli tokig innan jag fick ihop bitarna. Nu var det visserligen i mars jag höll på, och i en lokal som inte var uppvärmd. Trots rätt smörjmedel krävdes det värmepistol för att mjuka upp tätningen lite innan det gick att trycka ihop bitarna (utan övervåld). Delarna som var köpta på byggvaruhandeln var både billigare och bättre!
Men för att på återgå till frågan - jag instämmer med övriga som har skrivit. Har du redan plaströr så finns det ingen anledning att byta för bytandets skull. Detsamma gäller elen - vårt hus är renoverat -82 och det har visserligen en elcentral med porslinssäkringar men elen är dragen i VP-Rör och det är PVC-mantlade ledare i bra skick. Det vi har gjort är att vi låtit montera jordfelsbrytare, samt bytt alla uttag till jordade uttag i takt med att rummen har renoverats. Även strömbrytare har bytts men av estetiska skäl.
Har du däremot uttag utan petskydd, gamla ledare med tygisolering eller hittar andra tveksamheter kan det vara en god idé att låta en elektriker göra en översyn.
Jag skulle absolut råda dig att jorda och installera jordfelsbrytare. Att vi gjorde det i vårt hus (byggt 1980) har räddat livet på mig en gång. Även om man är mycket försiktig kan olyckan ändå vara framme (i mitt fall i form av vatten från ett akvarium som forsade ut över en kopplingsdosa och vidare ned på golvet kring mina fötter).
Inget fel med Biltema rör, de är bättre än Hornbach och Bauhaus då Biltema har BD klass således kan gjutas i platta.
Man får använda en del glidmedel för koppla delarna, men märkte ingen skillnad mot den koppling jag köpte på Ahlsell.
Tappvatten kör jag uteslutande Uponor, tex alla PEX är bytte från tidigare kopparrör. Köpt allt hos Rinkabyrör Malmö. Åkte dit en förmiddag och berättade vad jag skulle göra, 2tim senare hade de förklarat hur allt skulle göras och plockat ihop allt material. VVS verktyg fanns på Hygglo, rejäla pjäs för pressa PEX, kul.
Därtill har jag jag lagt många timmar på Byggahus forum och youtube för att få till det bästa lösningarna på avloppsgrodan. Såklart finns det för många hemapulare men det mesta handlar om självinsikt om man tar sig an projektet eller lejar ut. Det finns även många VVS yrkes-pulare som inte vet vad de pysslar med, amatörer finns det många. Hade en rörmokare som gjorde en koppardragning på golvet en gång. Ja man slutar aldrig förvånas.