Beslutsångest - relining

Hejsan,
Sitter och ältar och känner inte att jag kommer någon vart, hoppas på er input.

Lite lång histora:
Har ett hur byggt 1967 med orginal gjutjärnsrör i bottenplattan, rör av betong ut från huset och till tomtgräns. Huset har två våningar och rör till kök mm på övervåning är bytta i samband med renovering. Har inte planerat någon renovering av källaren .

Efter att ha börjat använda toaltten på källarplan mer efter att äldsta dottern flyttat ner så blir det ibland stopp i rören från toaletten i källaren. Har fått rören undersökta och problemet är att det har bildats rost mm som gör ytan ojäm samt en del anslutningar ligger inte jämt. Inte märkt av detta innan och går att undvika problem om vi är aktsamma.

Har fått lika många bud som personer jag frågat, ska vi ge oss på relining nu innan det blir värre/i förebyggande syfte eller låta det vara tills det verkligen blir problem (vilket många verkar förorda)?
Väl medveten om att livslängden har passerat, samtidigt så är det ingen i min bekantskapskrets som gjort detta i sitt småhus.
Hur tänker ni andra?

Varför inte byta rör hela vägen??

Första huset jag hade va från -29 å då spetta jag upp golvet å byte rören samt passade på å fixa drenering å isolering innan gjutning av nytt golv… I å med tillbyggnad så byttes även rören till gatan när grävmaskin va på plats…

Jag skulle byta rören för att kunna sova gott på natten å kunna bo kvar i huset utan att vara orolig…

3 gillningar

Vi var i exakt samma situation för ett år sedan. Hus från 1967. Flera företag var här och filmade – deras slutsats var såklart att det bör relinas, men det är inte jätteakut. Dock så var det ett rum där röret hade rostat sönder helt i botten, så vattnet rann rakt ner i marken. Vi hade kunnat relina bara det rummet, men bestämde oss för att göra allt när de ändå höll på. Såhär i efterhand är vi glada för det, för under processen upptäckte de att många rör var tunnare än befarat. Om vi hade väntat längre hade rören kunnat kollapsa, och då hade vi behövt riva upp hela golvet och bila upp betongplattan.

När det väl har börjat rosta går det ganska fort, speciellt när det finns ojämna anslutningar där vatten står still. Om ni har tänkt att bo där en längre tid så kommer ni ändå behöva göra det så småningom – och då blir det kanske dyrare/svårare. När det “verkligen blir problem” är det ofta försent att relina, för relining kräver ett någorlunda helt rör.

Så svaret hänger mycket på hur länge ni tror att ni kommer bo i huset.

4 gillningar

Har pratat med flera rörmokare jag litar på och ingen av de rekommenderar relining. I bästa fall köper du dig lite mer (dyr) tid och skjuter problemet framför dig några år. Jag skulle satsa på att byta rören. Gjorde samma i vårt 30-tals hus för några år sedan.

3 gillningar

Hejsan,
Rent krasst, vi tänker oss att vi ska bo i huset 10 år, då är alla barn stora och vi behöver inte alla rum. Att riva upp golvet och byta allt känns väldigt stort för den tidsramen :confused:

Låter ju lite konstigt att relining skulle vara så dåligt @KilgoreTrout, med tanke på att de flesta BRs löser sitt stambyte så, blir ju ett jätteproblem i så fall

Hej jag har mycket motvilligt blivit något av en expert på detta område då jag själv haft ett hus från just 1967, där de förra ägarna hävdat att de bytt samtliga rör, men där det visade sig att de tidigare ägarna hade bytt allt som gick att se, golvbrunnar och första metern, men sen var allt påkopplat på gamla gjutjärnsstammen som var i fruktansvärt dåligt skick.

Stämning, rättegång och nu 4.5 år senare är gamla huset rivet och vi har tvingats bygga nytt på samma tomt. Dock hade vi andra problem också…

Hur som helst. Reliningbranschen har varit en herrelös bransch utan standarder och där du inte kan lita det minsta på reliningföretagen. Om du får en offert på arbetet, läs då de finstilta villkoren. Det kommer att stå att det inte tar något som helst ansvar för om rören går sönder när de försöker blästra dem släta innan de kan antingen spreja eller köra in strumpan i rören. För helst slätt måste det bli, minsta ojämnhet gör att det lätt fastnar saker + att det byggs på avlagringar.
Eftersom ingen lämnar några vettiga garantier, vad är denna metod värd?

Samtidigt är det sjukt dyrt och jobbigt att bila upp bottenplattan och byta rören. Vi har både vattenburengolvvärme i HELA källaren på 135 kvm, samt två större våtutrymmen som skulle behövt göras om i sin helhet. Så det beror ju lite på hur stor din källare är och kvalitén på källaren (typ av golv osv osv ).

Det är dock sjukt dyrt att byta rören om du inte har en grovkällare, eller om det finns andra anledningar att renovera källaren. Men återigen beroende på kvalitén på din källare, samt kvalité på den källare du vill återskapa.

Åtgärden beror ju också lite på hur länge du tänkt bo där. Normala husköparen kommer inte bry sig om du relignat eller bytt rören. Så du kommer inte ha någon uppsida med bytta rör rent ekonomiskt.
Det finns oberoende konsulter som kan hjälpa till och bedömma om relining är möjligt. Återigen, religningföretagen är inget att lita på.

Det finns en branschförening som heter BRIF, https://brif.se/
Där kan du hitta besiktningsmän som är oberoende som kan bedömma om det är möjligt att göra det.
Jag hade också anlitat en för att också säkerställa att entreprenören gör sitt jobb ok.
Betalning av deras jobb skall vara villkorat besiktningsmannens godkännande.

Säkerställ också att ditt försäkringsbolag ser religning som en tillförlitlig metod och att de täcker eventuella skador. Vissa såg det iaf förut som en underhållsåtgärd, dvs du var fortsatt utan försäkringsskydd.

4 gillningar

hmmm, väldigt bra input. Att ge sig på ett vanligt stambyte känns tufft, måste riva badrum, tvättstuga, hela golvet. Skulle vi bo här “för alltid” så hade vi kört med det men inte för 10 år.

Har pratat med företaget som vi tänkt anlita, de är föräkrade via LF så täcker skador de orsakar, Hade en lång dialog kring hur ofta de haft problem med att utföra arbetet tex. Mkt ovanligt, händer i de fall där man har material som “kolapsar”. De har filmat våra rör och tyckte de såg helt ok ut, inte värre än andra med den åldern

Även läst försäkringsvillkor, vi är inte försäkringlösa på ngt sätt pga våra gamla rör, om det blir en läcka pga rören så får man hjälp med att täcka skadan, sen att vi får stå för reperationen av rören, det känns rimligt. Man ska inte kunna vänta på en skada. Har bett att få extra rådgivnign i ämnet så de ska återkomma.

Hej.
Jag jobbar som byggprojektledare, kontrollansvarig och besiktningsman och mitt råd är ta in 2-3 offerter på båda alternativen. därefter kan du jämföra alternativen.
Senaste projektet jag hade med dessa alternativ var ett par år sen men då var det ca 10-15% dyrare med stambyte än relining.
Då tycker jag inte relining var ett alternativ.
Men som sagt har man mycket inredd källare så kan återställningen bli dyr, men du vet inget förrän du fått pris på det.
Nu börjar marknaden bli sån att flertalet mindre entreprenörer letar jobb, så du kan kanske få det för rätt peng om en entreprenör behöver jobb under vintern!

Stambyten är bra vinterjobb för anläggningsfirmor som annars kan ha lite sämre med jobb!

1 gillning

De tråkiga är att typ de senaste 30 åren har de blivit allt vanligare att göra källaren till bostad… Även garage blivit rum… Då har man inte tagit hänsyn till att när man gör olika ombyggnationer i källaren att de behövs kanske bättre isolering, drenering av golv å väggar… Sen om de är ett gammalt hus så behövs säkert bytas vatten rör, avlopp, elledningar samt värmesystem… Tyvärr så fuskas de me att bara måla väggar å lägga in ett snyggt golv…

Hallå!

Jobbar som reliningstekniker sedan 2015 och har genom åren sett en hel del dåliga reliningsarbeten som kan bli dyra och svåra att åtgärda, då det ofta blir många timmars bortfräsning av den gamla infodringen.
Det finns otroligt duktiga reliningsmontörer, och otroligt dåliga. Normalt sett så jobbar de stora och duktiga företagen endast mot bostadrättsföreningar och undviker småjobb. Ska du anställa någon firma så gör ordentlig efterforskning på vilka som verkar vettiga. Och det är ett måste att ha en besiktningman samt ett BRIF-certifierat reliningsföretag som utför jobbet så du inte blir grundlurad eller står med ett halvdant jobb. Kanske kan besiktningsmannen rekommendera vilka du ska använda dig av, eller iaf vilka du inte ska använda dig av.

Vart bor du någonstans? :slight_smile:

1 gillning

Beroende på hur det ser ut kan det väl gå att dela upp jobbet och göra det ihop med normala renoveringar under flera år?