Stambyte kostnad

Hej,
Någon som gjort stambyte alt relining av stammar i villa nyligen och vet vad det kan kosta ca?
Förstår att det finns många variabler men enligt google får jag svar från 50k till 600k och vill få en uppfattning om vilken ände av spektrat som är mest troligt.

Huset är byggt på 60talet drygt 200kvm plus vind, sutteräng. Badrum och kök på övervåning, Nedervåningen har dushrum, tvättstuga inkl två golvbrunnar samt ytterligare två kranar med avlopp.

Försöker göra en uppskattning om hur dyr en framtida renovering blir :scream::see_no_evil:

Skulle säga att allt har å göra me hur mycke man gör själv… Även har de göra me om de gäller både inkommande vatten samt avlopp ända ut till gatan… Kostnaden har oxå å göra me hur mycke de är att gräva ända ut till gatan… Så 50.000 till 600.000 låter inte orimligt…

1 gillning

Pratar vi här om någon investeringsmöjlighet? Alltså något Ni funderar på att köpa?
Eller snackar vi eget?
Ifall det är eget, skulle jag ta in en offert helt enkelt. Det är nog det enda sättet att faktiskt få en riktigt siffra.

Cirka levnadstider:

• Avloppsledningar av gjutjärn ca 50 år.
  • Avloppsledningar av PVC ca 25 år (innan 1975)
  • Avloppsledningar av PVC ca 40 år (efter 1975)
  • Vattenledningar i Kopparledningar ca 50 år
  • Vattenledningar i galvat stål ca 35
  • Våtrumsmatta ca 25år
  • Klinker ca 30 år
  • Våtrumstapeter ca 15 år

Personligen räknar jag stamrenovering på ca 150 papp, ±50papp för ett hus på ca 150kvm.
Ovanpå detta kommer eventuell helrenovering av bad/wc där

• Varje WC går på 30papp,
  • Bad med dusch på 100 papp,
    Förutsatt samma entreprenad. Högre kostnader om de görs som separat renovering.
  • Kök kan även här ske en del vid byte av alla rör. Eller nästan inget. Beroende på förutsättningarna. 5-150papp till. Allt från nytt kök till att bara behöva slänga på något lager färg.

Men detta är bara mina egna kalkylsiffror.

1 gillning

Det är ett redan köpt hus, ägs av min sambo men jag ska köpa mig in i det.
Inga stora renoveringar har gjort i närtid. Kök och bad är från 80talet troligen.

Tanken är att renovera badrummen och kök, men det käns dumt utan att passa på att fixa stammar mtp att det inte är gjort sedan huset byggdes. Så oavsett material är de uråldriga, även om vi i nuläget inte har några som helst problem med dem.

Jag är helt ohändig typ. Kan fixa ytskick i vanliga rum typ. Gubben är mkt händig, men har en utmattning i bagaget och vi ska precis få barn, så tror helentrepenad är det mest troliga.

Huset ligger nära väg i centralt samhälle. Kanske 6m från vägen och med 2 m fallhöjd ner till väg.

Kanske runt 200k för stambyte då är rimligt? plus kostnader för barummen och köket (som ju även styrs av materialval osv)

Självklart ska vi ta in offerter, men är ändå intressant o få någon sånär uppfattning. Vi kommer ändå inte kunna genomföra något inom väldigt snar framtid pga behöver spara ihop lite pengar till det först, och då är det ju trevligt o veta vad ett rimligt sparmål ligger på.

Det är inte självklart för alla. Många gillar inte att ta in pris på något de inte är säker på om de kommer att göra tex.
Utöver det så var det generellt ett tips. Är som sagt inte självklart för alla att man kan göra så. Hör med några stora typ NCC eller dyl samt någon mindre firma typ Anders.Anderssons rör AB

Man kan ju renovera invändiga rör, utan att behöva gräva upp hela trädgården. Dränering osv behöver inte hänga ihop med invändig stamrenovering.
Ibland går rören rakt ned i källare och då är det plug and play. Ibland går de i gjuten platta på mark. Då är det mycket jobb att lägga om. ¯\ (ツ)

1 gillning

Gjorde precis relining på ett kedjehus. Vi valde strumpmetoden (120-150k), trots att sprutmetoden (från 50k och uppåt) var billigare. Anledningen är att strumpa ger bättre resultat. Behövde dock inte göra övervåningen då de stammarna såg ok ut.