Det finns olika rekommendationer om att genomföra stambyte i småhus efter typ. 50 år. I praktiken verkar det vara si och så vad som faktiskt genomförs. Jag undrar hur man ska tänka. Vilka signaler är typiska för att det är dags att ta tag i frågan, utöver rena vattenskador?
När man som jag själv bor i en samfällighet borde ju att grannar vidtar vissa åtgärder vara en typ av signal om att det kan vara dags. Husen i vår samfällighet är byggda 1980. Det verkar dock inte vara något som grannarna börjat ta tag i än.
Ett bra tecken på att ta tag i det är att försäkringsbolagen har skrivit av dina avloppsrör på 30 år. Deras tekniska livslängd är uppnådda. Sen kan de hålla längre såklart. Många försäkringsbolag fortsätter dock att se relining som en underhållsåtgärd, typ som att spola stammarna, så det ger dig inte “nya rör” som så ofta påstås.
Jag har ofrivilligt bra koll på relining då jag haft fruktansvärda problem med mitt eget hus, så jag svarar gärna på eventuella frågor, men du får nog precisera lite mer vad du undrar och inte bara “hur ska man generellt tänka”. Det är som att fråga hur många mil kan du köra en bil?
Det beror i mångt och mycket på många saker, det är mycket som kan orsaka slitage på stammarna. Teknisk livslängd är bra att ha i bakhuvudet, men det kan diffa ganska mycket beroende på om man exempelvis har använt aggressiva rengöringsmedel eller dylikt.
Om du vill kolla hur stammarna ser ut på insidan kan du köpa en inspektionskamera, det finns rätt bra för under 500kr. Det går säkert att kontakta en röris och köpa in en utvärdering av stammarna.
Ska man göra en koll ska man inte göra det själv. Låter som att författaren av frågan i denna tråd inte har världens bästa koll, och då ska man inte hålla på och gissa. Ta inte kontakt med någon som påstås göra det gratis heller, för de kommer hitta fel och sen säga att de kan lösa felen.