Badrumsrenovering innan stambyte

Hej, en fundering kring badrums renovering. Jag tittar på att köpa en lägenhet i en förening där stambyte planeras göra 2033. Dock är denna lägenheten i väldigt dåligt skick och kräver en total renovering.

Krasst, kan man samtidigt som man renoverar badrummet förbereda inför stambytet så att en rivning inte behövs när stambytet väl ska göras?

Mvh

5 gillningar

Jag tror inte på det. Våtrummet är ”en enhet” och kan inte lappas och lagas (enligt reglerna). Däremot kan du ju byta ut trasiga vitvaror. I synnerhet om du väljer begagnade saker så kan det ju funka.

2 gillningar

Alltså, i teorin skulle man ju kunna byta en snutt av stammen för just din lägenhet som kan kopplas på senare, men om det är praktiskt görbart beror nog mycket på en massa olika faktorer relaterat till hur stammen är dragen. Det skulle ju också innebära att föreningen skulle behöva in och göra arbete som de ansvarar för under tiden du gör din badrumsrenovering, så det skulle nog innebära rätt mycket extrajobb från föreningens perspektiv.

6 gillningar

Fattar, låter som en trixig lösning. Köket och badrummet ligger bredvid varandra.

Skulle man teoretiskt kunna fixa alla rör i badrummet och sedan ha en service lucka i köket, alt att man tänker sig att det endast öppnas via köket vid stambytet?

*givet att stammen är nåbar från köket

1 gillning

Som sagt, det beror nog på hur det är draget och hur man kan komma åt saker. En inspektionslucka i all ära, men du byter inte ett avloppsrör genom en sådan. Och avloppsrören är föreningens ansvar, så det är inte säkert att de går med på att du byter dem själv. Men det är omöjligt att säga något utan att veta förutsättningarna. Fråga föreningen helt enkelt!

2 gillningar

Arbetar i branschen. Generellt är det inte möjligt att förbereda ett badrum för ett stambyte. Lösningar med förberedelser och en stor inspektionslucka ser jag inte som möjligt i ett normalstort badrum. Man vet inte om det blir ny placering av stammen fören arbetet har planerats i sin helhet, vilket jag misstänker att det inte gjorts ännu. Blir också jobbigt med garantier och gränsdragningar för den kommande stambytesentreprenaden. Jag kan inte tänka mig att en förening skulle acceptera en sådan speciallösning, finns inget att vinna, kan bara uppstå problem.

10 gillningar

Det är nog upp till den vinnande entreprenören i upphandlingen att besluta hur det går till rent byggtekniskt vid en renovering. Finns ju olika sätt att planera och utföra ett sådant arbete. Därmed har jag svårt att se hur man skulle kunna lösa det i förväg med någon större säkerhet. Hel enkelt eftersom det 10 år i förväg inte finns någon detaljutredning/planering som visar exakt i detalj hur det ska gå till på ditt badrum i din fastighet.

MEN man kan ju alltid försöka förbereda med plats i kanaler och tillgänglighet från t ex köket men samtidigt vill den kommande entreprenören garanterat inte ta på sig några garantianspråk på något de inte gjort själva. Då blir det ju knepigt om stammsektionen i just din lägenhet, dina avloppssnuttar osv ska vara ett undantag från resten av huset/lägenheterna.

1 gillning

Har du pratat med föreningen om stambytet, att det de facto är planerat till om 10 år eller om det ”bara” ligger i underhållsplanen?

Många föreningar tar hjälp för underhållsplanen och då kan ex stambyte ramla in som en standardgrej som ska ske med en viss intervall (hände den föreningen jag bodde i). Det behövdes inte eftersom stammarna var bytta och i bra skick, eventuellt en relinging framöver, var det vi kom fram till efter filmning. Att sätta 10 år känns lite generellt eller vad man kan säga.

Om stammarna inte är bra så bör det ju ske rätt snart tänker jag. Vet man att det börjar närma sig så känns 10 år lite som en strech kanske?

2 gillningar

Jag har bara läst på deras hemsida. Krasst skriver dom att dom gör spolningar varje år nu för att förlänga livslängden men att planen är 2033. Så för mig låter det som senast 2033 eller tidigare om saker börjar gå sönder mer än det redan gjort.

Jag spekulerar fortfarande bara i att köpa den, men jag kommer lyfta det med mäklaren innan köp och höra med föreningen om deras tidsplan.

Knepigt. Det är också för lång tid för att leva med ett skruttigt badrum. Det finns inga garantier för något och är det ett gammalt hus där man t.o.m. dragit in vatten och avlopp i efterhand kan det vara svårt att veta exakt hur stammarna går. I vårt hus är det en del mycket märkliga lösningar.

Skulle nog hoppat det köpet och valt något annat. Det enda alternativ jag ser är att sätta in ett enkelt badrum med standardutrustning och isf ta den förlusten att det rivs igen när det är dags.

2 gillningar

Oj, ja då var det ju verkligen något tokigt. Känns ju som världens slöseri med pengar att spola varje år, är ju inte gratis. Det låter konstigt att man spolar så ofta, spolning är ju för att rensa, det gör väl inte att stammarna håller bättre mer bara att det är fritt?

Är det en väldigt intressant lägenheten i övrigt och du kan stå ut med inte nyaste badrummet hade jag ställt en duschkabin, men inte renoverat. Samtidigt låter hanteringen att spola varje är istället för att bara byta lite konstigt faktiskt. Man undrar ev vad mer som de förhalar i underhållet.

2 gillningar

Ursäkta, vart 4e år. Rören är i plast och man säger att det är teknisk livslängd på 50år och därför kommer bytas inom 10år (byggdes 1973). Så känns lite risky. Men ja i övrigt är det väldigt intressant, det är mest en fråga om man lyckas få ett pris som reflekterar att man kommer spola ner ganska mycket pengar och huvudbry, känns som något många kommer missa då mäklaren inte skriver om detta.

En stor brasklapp här, men plaströr från 73 borde ju kunna få en reline istället för byte. Jag hade hört mig för med föreningen och frågat kring underhållet i denna frågan och generellt.

2 gillningar

Intressant, ska absolut höra om det är tanken

1 gillning

Helt rätt tänkt! Det är inga som helst problem att göra OCH hjälper ju kanske med frågan om badrummet då relining utförs i bef avloppsstam så spelar det ingen roll om badrummet renoveras först.

Tveksamt om brf tycker det är ok dock … kanske mer saker ska bytas i samband med stamrenoveringen ??!
-trycksatt vatten?
-ventilation? … vwm vet

Om du inte har planer på lyxrenovering med extra dyra saker, kanske en standardrenovering räcker för dig. Det är ju vad föreningen antagligen bekostar när stambyte sker, då de behöver riva för att göra stambytet.

Är det en funktionell med ful plastmatta kan man måla den vit med rätt sorts färg så länge, kan se helt okej ut.

1 gillning

Om man planerar att göra stambyte om 10 år betyder det att stammarna är i gott skick. Är de inte i gott skick väntar man inte 10 år. Således borde det vara lugnt att göra renoveringen. Men snacka med ordföranden i telefon innan du köper.

1 gillning

Mäklaren sa i princip att man kan(ske) byta fram till stammen och att föreningen sen skulle föreningen troligen lösa det. Sen skyndade hen sig iväg när jag hade följdfrågor.

Krasst, det verkar vara en känd osäkerhet som hen inte ville prata om. Sen hade man en del andra problem i föreningen som jag inte tror folk kollar upp.

Så jag kommer nog avstå oavsett, men tack för alla svar och hjälp :slight_smile:

1 gillning

Styrelsen kommer titta på stambyte från ett fastighetsperspektiv, och undantag för enskilda medlemmar riskerar att generera såväl problem som merarbete.

Om du renoverar idag får du uppskattningsvis 8-10 år med nyrenoverat badrum. Men när stambyte ev. sker om 10 år är badrummet så gammalt att du sannolikt endast får en mindre rabatt från föreningen.