Min huvudledning på avloppet i villan är över 60 år gamla. Inspektion med kamera visar att skicket är rätt bra, men ja, någon gång kommer jag måste jag ta tag i det.
Tog in ett par offerter på relining och dom kandade på 150-200 och skulle innebära ca dagars jobb. Vad är det som driver det priset egentligen? Är det få som kan den relativt nya tekniken och vilket ger en rimlig konkurrens? Eller ligger det faktiska kostnader under?
Ett alternativ är såklart att byta stammar på riktigt då jag ändå kommer renovera källaren, men jag gissar att det innebär än högre kostnad och är dessutom mindre trevligt.
Många får ju göra om misslyckad relining (sprutvarianten) så det finns säkert mycket jobb för firmor med goda referenser. Eftersom det inte är ett jobb som folk kan skjuta på i all evighet är det säkert så att man sätter det pris marknaden tål. Min brf har nyligen bytt samlingsledningen eftersom tidigare sprutrelining var katastrofal. Inte riktigt jämförbart med villa, men det jobbet gick på runt 1 mSEK och innebar en månad utan tvättstuga.
Inom Stockholmsområdet är det inte många aktörer som jobbar med relining, har tagit in 3 offerter för mitt radhus och de ligger i spannet 150-175000 kr och 5 dagars jobb.
Ja, det här gäller ju också stockholmsområdet. Jag får inte riktigt ihop det varför det ska kosta i princip lika mycket som en badrumsrenovering exklusive material?
Jag har såklart ingen kostnadsinsyn men man får lite klondikekänsla…
Skulle hålla mig borta från relining.
Bör ses som en underhållsåtgärd (likt att spola rent rören) och inte som att man får nya rör och köper sig massa nya år innan totalt byte.
Kolla också med ert försäkringsbolag hur de ser på det.
Vi hade firmor här som gladeligen tog på sig jobbet.
Vi tog då in en korrossionsforskare som tog ut rörprover och analyserade dessa och hans professionella bedömning var inte nådig, relining av rören hade aldrig funkat. Vid rengörningen hade våra rör “sprängts” eller hade man varit tvungen att inte göra de helt släta och då hade problemen kommit som en brev på posten tillslut.
Hade rören gått sönder under rengöringen hade inte reliningfirman tagit något som helst ansvar för detta. Så då hade vi förmodligen stått med en villa med helt oanvändbara rör och flera månader och 1M+ för att åtgärda detta så fort det bara hade gått.
Stor skillnad mellan sprutmetod och strumpa. Sprutmetod är något man bör undvika ger inte ett gott resultat. Strumpa däremot ger som ett nytt rör och fungerar bra som renovering.
Du bör räkna med ca 5000-8000kr/m och även 6000-9000kr/förgrening/stick.
Väldigt mkt pengar och enda anledningen att göra det istället för byte är ju för att man inte kommer åt gamla rören.
Sprutmetoden kostar en bråkdel men är som sagt rätt värdelös.
Tänk på att be om filmning av rören när det är klart.
Självklart. Men är skillnad att bila betong i källare och gräva grus för att byta spillvattenledningar och att byta dessa i en krypgrund. Så länge bytet av rören är billigare än relingen så är nya rör bättre än gamla rör. Relining kan inte fixa tex dåligt fall på rören.