Byta brandsläckare efter 10 år?

En kanske dum fråga, men hur är det med pulverbrandsläckare? Behöver man byta ut dem efter tio år, eller räcker det att kontrollera att tryckindikatorn fortfarande visar grönt?

Hur gör ni? Har ni bytt ut dem eller kör ni vidare så länge de fungerar (och hur vet man om det gör det?)

1 gillning

Vi byter brandvarnare och brandsläckare var tionde år.

Efter cirka 10 år rekommenderar de flesta tillverkare och brandskyddsorganisationer att släckaren servas eller byts ut, även om tryckmätaren fortfarande visar grönt. Anledningen är att tätningar, ventiler och pulver kan åldras, och tryckmätaren säger bara att det finns tryck inte att släckaren fungerar korrekt vid en brand.

3 gillningar

Brukar du vända på den regelbundet? Det är väl det viktigaste trots allt. Om inte är jag nog mer inne på det @Chrysos skriver.

3 gillningar

Är det en pulversläckare så kan det vara bra att vända den uppochner någon gång om året så att pulvret inte packas och blir hårt.

4 gillningar

Vi hade utbildning med räddningstjänsten i småbåtshamnen för några år sedan.
Utbildaren sålde även brandsläckare lämpligt nog. :slight_smile:

Denna fråga kom på tal och utbildaren gav oss ett vad.

“Om alla går och hämtar sina brandsläckare så testar vi dessa live här och nu.

Fungerar de så får ni en ny av mig gratis.
Fungerar de inte så köper ni en ny av mig.”

Han sålde bra den kvällen…. :smiley:

11 gillningar

Ok, övertygad! Blir nya nu i helgen. :+1:

3 gillningar

En ny 6kg puöversläckare kostar runt 600 spänn. Amoterat på 10 år blir det 60 spänn/år, en stor latte på stan alltså

Har man dessutom glömt att vända den så vet man aldrig. Byter alltså oavsett om mätaren är på grönt.

Det sagt är brandsläckare på båtar betydligt mera utsatta för tempväxlingar och åldras fortare så jag hade nog bytt oftare än 10 år. Speciellt som att man inte lika lätt kan ta sig av en båt utan konsekvenser….

3 gillningar

Efter branden vid Björholmen i år så var vi flera som sa att det är lika bra att byta släckare varje år i båtarna.

1 gillning

Jag testar alltid varnarna och vänder släckaren med denna påminnelsen. Går givetvis att lägga i sin kalender också. Kör även brandövning så ungarna är med på tåget. Skönt att ha enplansvilla, finns alltid en väg ut i alla rum.

Jag är dock lite snål vad gäller att byta brandvarnare. Kostar drygt 1500kr st så är rätt mycket. Har 4 st så förhoppningsvis funkar en av dom.

5 gillningar

Man kan ju skaffa billigare, om man vill ha i alla rum t ex.

2 gillningar

Byt! En (fånig?) grej man kan göra är att trycka släckaren mot örat intill när man vänder på den och höra pulvret flytta sig. Vänd den gärna flera gånger upp och ner. :fire_extinguisher:

1 gillning

Absolut. Det schyssta med dessa är att dom är sammankopplade så ringer en så ringer alla. Känns bra då teknikrum med el, torktumlare, panna mm ligger långt ifrån sovrummen. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jo, jag förstod att det var sådana, även utan att kolla länken. :smiley: :+1:

Som en utan teknikrum, aldrig kör torktumlaren och även är utan panna så känns det mer som överkurs. Men det är en strålande uppfinning.

2 gillningar

I bostadsrättsföreningen har vi inskrivet i vår brandskyddsrutin att manometern på släckarna ska kollas minst två gånger om året och släckarna byts efter 10 år. Förr kunde man lämna in dem för att få dem servade men det är typ ingen som åtar sig sånt längre, det är billigare att bara lämna de gamla släckarna till återvinningen och köpa nya. I princip ska man dock kunna lita på manometern, enligt en brandskyddskonsult jag pratat med - visar den grönt så bör släckaren funka, även rätt många år efter “bäst före”-datumet. Men det är ju inte värt att spekulera i sådant när släckarna är så billiga.

Brandvarnarna är samma sak, vi påminner alla medlemmar om att testa dem två gånger om året och uppmanar till att kolla “bäst före”-datum och byta när det är passerat. Föreningen tillhandahåller minst en brandvarnare per lägenhet.

1 gillning

Vänder släckarna minst två gånger om året.

I går sist så monterade jag upp en ny brandvarnare och kasserade den som suttit i huset sen byggnation (8 år sen, ej bytbart batteri).

1 gillning

Vänta det här med att vända på brandsläckare, hur har jag helt missat att det är en grej?

Dags att gå och vända antar jag :sweat_smile:

4 gillningar

Man lär sig alla möjliga saker här i forumet. :grin:

3 gillningar

Ja säger AI och även stod i klartext på ett par av dom 6kg pulversläckare släckare jag hade.
Ai anger som orsak

Varför räcker det inte med grönt tryck?

• Packningar torkar: Ventilgummi och tätningar blir spröda efter ett decennium.
  • Pulvret kan klumpa sig: Släckpulvret drar till sig mikroskopisk fukt och kan packas till en hård klump i botten.
  • Slangen spricker: Gummit i slangen torkar ut och riskerar att spricka vid användning. [1, 2, 3]
2 gillningar

Var brukar ni köpa brandsläckare? Pris/kvalitet/storlek?

1 gillning

Gjorde en sådan några timmars obligatorisk brandutb på jobbet i våras. Där sades att det är många många år sedan man behöver vända på släckare. Att det inte dyker någon funktion nuförti’n

1 gillning