Som nybliven husägare har jag mycket att lära!
Tänkte försöka sammanställa någon slags lista av återkommande sysslor man bör komma ihåg att göra med viss regelbundenhet.
Några exempel:
Motionera jordfelsbrytare 2 ggr per år
Vrida på kranen på värmepannan några ggr per år
Rensa hängrännor, hösten
…
Här på forumet finns ju otroligt mycket kunskap samlad - vad bör mer finnas med på en sådan lista?
Plocka in munstycken från externa vattenkranar inför vintern.
p.s. Jag har aldrig hört att man ska motionera jordfelsbrytare, däremot att den inte tål att lösa ut hur många gånger som helst. Men du menar kanske rent fysiskt kolla att den inte ärgat fast?
Ts: Det finns nog en del listor redan men här är några grejer.
*Kontrollera tak, vind, grund och fasad årligen efter skador. Ju snabbare man hittar något och åtgärdar det, desto enklare och billigare blir det.
*Rensa hängrännor/trattar då och då
*Rensa golvbrunnar och avlopp typ 1 gång per år.
*Rengör ventilation iaf 1 gång om året.
*Köksfläkt filter bör rengöras varje månad och imkanalen med några års mellanrum.(sotare erbjuder oftast både ventilation och imkanal rengöring)
*Se över värmesystem, lite olika såklart men kanske lufta radiatorer, byta filter osv. Följ tillverkarens rekommendation. Kontrollera tätningslister i fönster och dörrar.
*Testa att kranarna vid inkommande vatten fungerar samt kolla att vattenmätaren inte räknar uppåt trots att alla kranar är stängda, tecken på läckage.
*Testa alla brandvarnare och vänd upp och ner på brandsläckaren.
*Skruva av strålsamlarna och rengör, kan vara rätt äckliga.
*Dra ut kyl och frys och rengör droppkopp, dräneringshål och kondensorn för bättre effektivitet och minska risken för vattenskador. Kolla även tätningslisterna. Ev avfrosta om du inte har automatisk.
*Se över försäkringar och abonnemang.
Har för mig det finns en eller flera appar för att skapa underhållsplan för hus. Har för mig det fanns ett avsnitt där Jan och Caroline pratade om just detta.
Är inte husägare själv eftersom när jag tittar på hus ser jag bara minst 20 saker som måste fixas vart 20:e år
Se över löpande kostnader som t ex om man kan dra ned på sophämtning eller hemförsäkring. Många vet inte att kommuner t ex kan ha olika frekvens för sophämtning och går år in och år ut med samma.
Sedan kan man ha olika filosofi, vet ett avsnitt på Husdrömmar där någon hade ett läckage från taket och det löste det genom att sätta en hink på vinden som de tömde då och då
En del kanske istället byter tak i tid fast tio år för tidigt just för att undvika sådana saker, jag tycker man kan ta tjuren vid hornen när det väl händer
Husappen, var det de hade bjudit in till det avsnittet. Vet inte vilket nr.
Några bidrag till tråden:
Töm magnetfilter 2ggr/år om du har ett sånt på värmesystemet. Kolla också så du har bra tryck i expandertanken.
Om du har en typ av värmesystem som bara går på elpatron för varmvatten hela sommaren, provkör allt medans det fortfarande är varmt ute så du inte står med trasig panna när du verkligen börjar behöva den.