För cirka 2 år sedan installerade jag 14 stycken brandvarnare av märket Luxorparts. De kom i 2-pack från Kjell & Company, tror jag. Nu har vi dem i nästan varenda utrymme, men de har börjat irritera oss något fruktansvärt.
Så här är det; om en brandvarnare börjar blippa för att göra oss uppmärksamma på att batterierna behöver bytas, så byter vi på alla brandvarnare. Det är nämligen jobbigt att med jämna mellanrum få höra blippet från en ny brandvarnare och inte ens kunna lokalisera på ett vettigt sätt vilken av dem det är som låter.
De låter dessutom ofta trots regelbundet byte av batterier.
Kan ni i forumet rekommendera någon brandvarnare som är pålitlig, inte gör regelbundet väsen ifrån sig om det inte behövs, och som kanske inte kostar 1 000 kronor/styck?
Dessa har jag dessutom kopplat ihop med min philips hue belysning, så fungerar el och wifi fortfarande när larmet går så tänds alla lampor inomhus för att förenkla utrymning.
14 st…??? Vi har 2 st… ett på varje plan… Förstår att de kan bli irritation när 14 st behöver bytas batteri på i tid å otid… Batteriet brukar räcka flera år ju, så tycker de för våran del inte blir någon irritation…
Blir lite svårt att lokalisera när ni har 14 st brandvarnare som skulle räcka på hela gatan till alla era grannar med .
Kvittar vilka 14 st brandvarnare ni har kommer ni få samma problem.
Annars har vi en väktare här som skulle kunna komma till Er och övervaka det några nätter för att fixa problemet. Ett extra nattjobb till @Anonym !
Jag är väldigt nöjd med mina brandvarnare från Netatmo. De går att seriekoppla samt koppla till telefonen och batteritiden är 10 år. Vi har en brandvarnare/våningsplan ink vindsutrymmet samt en brandvarnare/sovrum.
Ett tillägg är väll att jag arbetar som heltidsbrandman och gjorde lite research inför valet av brandvarnare och kom fram till att det här var det bästa. Nackdelen är att när batteritiden är slut efter 10 år så får man köpa helt nya brandvarnare och de är ganska dyra. Vanliga brandvarnare från tex nexa eller safeguard är också väldigt bra så länge man ser till att byta batterierna.
I övrigt vill jag även passa på att påminna om att brandvarnaren bör testas 1 gång/månad samt byta batteriet 1 gång/år om den har ett vanligt batteri. Samt brandfilt, pulversläckare och att genomföra en liten översyn över vilka brandrisker ni har i hemmet, hur ni agerar i händelse av brand samt genomför en utrymningsövning tillsammans med barnen. När ni är bortresta så är det bra att stänga alla dörrar för att begränsa skador i händelse av brand
Vi har Origo brandvarnare Man fäster metallplattor med dubbelhäftande tejp i taket (ingen borrning behövs). Sedan sätter man fast brandvarnaren med en inbyggd magnet. Smidigt att ta ner när batteribyte behövs. Vi har 3 st i vår 95 kvm stora lägenhet varav 1 st utanför sovrummet, 1 st i hall och 1 st i ”elektronikrummet”.
Hellre en brandvarnare för mycket än en för lite. Ha så många att du känner dig trygg.
Vi har en ovanför elcentralen. Dock säger en del tillverkare av brandvarnare att man inte ska det. Har för mig att många bränder startar där …förutom i brandvarnare då
Detta är verkligen något som Jan skulle gå igång på (jag med!) TACK!
Brandvarnarna sitter i nästan alla rum fördelat över 3 våningar. Om brand uppstår i studion i källaren, så tar det ett bra tag innan vi hör något om jag bara skulle satt en brandvarnare i källaren. Typ så tänkte vi.
Sen har vi “rum i vardagsrummet” som inte skiljs av med dörrar men väl med tak som går ner en bit mellan dem. Eftersom röken söker sig uppåt, så skulle det ta ett tag innan det är tillräckligt med rök uppe i taket så att röken väller över i nästa rum…Makes sense?
Den stora fördelen med sammankopplingsbara brandvarnare är att om en brandvarnare upptäcker en brand, antingen genom rökutveckling eller snabb temperaturökning, eller en giftig eller brandfarlig gas, skickas larmet automatiskt till sammantliga sammankopplade brandvarnare som då larmar samtidigt och sannolikheten att larmet hörs.
Det kan i många fall vara en fråga om liv eller död.