Hur många brandvarnare blir det för er då?
Jag har fått lite “skit” för att jag har 14 brandvarnare hemma. Men som sagt så är det över 3, nej förlåt 4 våningsplan inklusive vinden och källaren. Plus att våra vanliga rum går in i varandra (tex. vardsgsrummet och köket) men har tak som går ner en bit emellan dem.
Då tar det tid för eventuell rök att ta sig från rum till rum, eller?
Vi har ALDRIG gjort en brandövning. Det är nog dags med tanke på att vi har ett barn boende på vinden!
Jag har larm via Länsförsäkringar. I larmet ingår 2 varnare, 1 på varje våning. Under alla dessa år har jag inget minne av att någonsin ha bytt batteri. Har ni larm, så kolla med larmbolaget först.
Min strategi (med 2 sammankopplade brandvarnare för hall + kök respektive sovrum i en trea) är att alltid ha en lägre batterinivå på den som sitter i hallen. Säg 20% mindre. Jag använder laddningsbara batterier med samma kapacitet.
Då piper den alltid först och så vet jag att den i sovrummet ska bytas snart därefter. Så då lägger jag en påminnelse i kalendern någon månad framåt. Men det kan ju appliceras på 14 st också tänker jag?
Idén föddes när jag väcktes helt groggy på nyårsnatten i år av att den i sovrummet plötsligt varnade med täta mellanrum. Min modell varnar riktigt aggressivt, på gott och ont…
Intressant att man inte ska ha brandvarnare i köket och badrummet, för då kan man få felaktiga signaler. Vi har i köket.
Som de skriver på Brandskyddsföreningens hemsida: Ha brandvarnare i anslutning till köket. Jag skulle ha FLERA brandvarnare i anslutning till köket. Såklart!
Det låter vettigt att ha brandvarnare på sovrummet - under förutsättningen att den inte psykar ut dig genom att, vid varje blink, påminna om hur länge du stirrat upp i taket.
Brandvarnare i köket är bra tycker jag, ifall man kokar tort i kastrullen osv. Men den skall inte gå till externt larmbolag.
Skulle det vara så att man fått eld på stekjärnet och lågorna står ut så är det inte hela världen att huset får spel.
Däremot blir jag fundersam om att sova på vinden. Hur kommer man ut om trappan/bottenvåninrn är rökfylld? Det blir väl fullt med rök rakt upp om jag minns rätt om det brinner i BV? Det är för högt att hoppa.
(samma gäller om man sover i källaren, man kan bli inenstängd)
Alltid två utvägar!
Det finns utfällbara brandstegar att sätta på fasaden, som inte går ner till marken i normalt läge, dvs infällda. De kräver såklart en viss övning men om det är så ni måste utrymma så kan ni ta er uppåt också.
Nu låter ju fjorton brandvarnare som att det faktiskt kan bli ett reellt problem när det är dags att byta batterier. Men.
Vi har drygt 200m2, fördelat på två våningar. Dessutom ett garage.
Vi har tre brandvarnare kopplade till larmcentral i garage och hus, därutöver fem sammankopplade och ”smarta” som kan avisera telefonen och trigga lampor i bl a tvättstuga och på andra strategiska ställen. Det känns som att vi är täckta.
Vi sover på bottenplan medan våra tre barn sover på övervåningen. Vi har löst nödevakueringsplanen så att den äldste tonåringen faktiskt får klättra ut genom sitt (stora) fönster där han kan kliva rakt ned på garagetaket.
De mindre barnen har balkongdörrar ut till en större terass där vi har en smidig repstege som är gjord just för att snabbt kunna hängas på balkongräcket. Årets höjdpunkt varje gång alla får prova denna.
Ett 9V till själva detektorn, här kan man med fördel använda Li batteri som ger 10 års drifttid. Vanliga batterier urladdas av sig själva innan detektorn tömt dem.
Sedan är det typ R6 /AA batterier till radiodelen. Dessa tar då slut lite fortare när bramdvarnarna hela tiden håller på och handskakar med varandra.
Men det finns kanske long lifte Li batterialternativ?