Brandvarnare - jag vill ha många och av god kvalitet. Förslag?

Bytte batteri i brandvarnaren i stugan nyligen. Höll den fortfarande i handen när jag kändes att det luktade rök. Då har brandvarnaren börjar brinna! Fast den larmade inte. Dåligt.

1 gillning

En sak till:Brandvarnare varar inte för evigt.

All elektronik åldras och brandsensoen, egentligen en rökdetektor åldras. Normalt brukar man räkna med runt 10 års livslängd oavaktat batteriet. Men tillverkaren brukar ange detta. 10 år är Brandskyddsföreningens rekommendation.

Det finns branddetektorer med värmesensor och de har längre livslängd men används sällan i hemmabruk.

Jag rekommenderar starkt att testa dem, inte bara med testknappen utan också en rökspray.
Den ger en "ren rök som inte försämrar bramdvarnarens känslighet.

Sprayen kan man köpa hos försäkringsbolagen och en del företag som säljer brandskyddsutrustning och induatriförnödemhetsgrossisterna (ahlsell mm)

.

2 gillningar

Instruktören på en brandskyddskurs jag gick tyckte aldrig att barn ska sova på annat våningsplan än vuxna.

2 gillningar

Ja, jag menade litiumbatterier i AA-formatet. 4x längre livslängd enligt marknadsföringen så antagligen 2-3x bättre…

Vi har totalt 5 brandvarnare hemma hos oss och då har vi tre våningsplan ink vind samt två sovrum. Jag har valt att använda en Netatmo/våningsplan och en billigare ”vanlig” brandvarnare i sovrummen.

Om jag inte minns fel så är rekommendationen en brandvarnare/våningsplan och att de bör vara placerade i tex hall (utrymningsväg) samt en brandvarnare/sovrum. Tror att en brandvarnare har en upptagningsyta på ca 60 kvm.

Bostadens storlek och antal sovrum styr såklart behovet av antalet brandvarnare.

Är det helt nödvändigt att ha i varje sovrum? Vi har 3 stycken sovrum och alla ligger bredvid varandra så vi har varnaren precis utanför bara.

1 gillning

Det är inte så enkelt att ni borde satsa på d k ”tioårsbatterier”? Dyrare, javisst, men skönt att slippa byta stup i kvarten.

Sedan sällar jag mig till kören dom säger att 14 känns smått maniskt. :blush:

Tillägg: Nu läste jag ikapp och såg att flera redan nämnt det. :see_no_evil:

Vi är duktiga på att klaga och hitta fel :joy::joy::joy:

1 gillning

Msb rekommendation,

Vi har en brandvarnare på varje plan, 2 st totalt… 2 st stora brandsläckare, 3 st små brandsläckare, en brandfilt samt en brandstege från sovrummet på övervåningen…

Med risk för att störa grannarna ska jag nog anlägga lite olika bränder hemma någon dag.

Sjukt att inte testa på riktigt egentligen.

1 gillning

Absolut, det är olika saker.

Bland alla er kunniga här, angående att:

I MSB-dokumentet som länkats till lite högre upp går det att läsa att man INTE ska ’testa brandvarnaren på riktigt’ för risken är att sensorer etc då blir nedsmutsade o fungerar sämre och att test-knappen ÄR tillräcklig, för den testar både batteri och funktion.

Så vad gäller, faktiskt?

(Misstänker att det kan finnas lite råttan-i-pizzan-vibbar här med en massa tyckande, oxå bland sådana som ’kan’, vilket gör mig förvirrad. Brandingenjören som höll brandutbildning på jobb i våras sa ’testa brandvarnaren. Tänd ett ljus o blås ut o se om röken aktiverar brandvarnaren.’ Men ÄR det verkligen bästa rådet?)

Då borde det vara okej. Det är inga som helst problem att höra den. Det enda jag tänker är om en brand uppstår i själva sovrummet. Vi har ju telefoner och telefonladdare där. Tar kanske lite lite tid innan röken detekteras av brandvarnaren utanför?

14st låter väldigt mycket och om det är joniserande brandvarnare (innehåller radioaktivt ämne) kanske ni börjar närma er gränsen för radioaktiva stålskador om ni ska skaffa ännu fler :stuck_out_tongue_winking_eye:

Rekommendationen är en brandvarnare/sovrum men vad som är nödvändigt eller rättare sagt skäligt som det står i Lagen om skydd mot olyckor varierar säkert :blush: