Risker med stora Litiumjon batterier. Även LFP?

Denna Svenska Youtube video visar en del otrevliga exempel på dramatiska effekter av explosion i litiumbatterier I stängda utrymmen. Bla exempel på totalförstört hus vid ca 6 minuter in pga ett exploderande LFP energilagringbatteri på 10Kwh som blåste ut fönster, dörrar och raserade delar av huset när rökgaserna från batteriet exploderade.
Därtill visas effekt av brand även i mindre Elcykelbatteri etc.
Ingen risk jag vill ta innan man vet mer om vad som styr risken och kan köpa av leverantörer med dokumenterat lite fel.
Man borde kunna göra en lätt svag vägg i lämplig riktning som bryts sönder och tar det mesta om dom andra väggarna,tak, och dörren i rummet är förstärkt. Vem har byggt så nu ?.

2 gillningar

Nu är jag lite osäker på varför om detta ämne verkligen hör hemma på ett ekonomi-forum men…
Jag jobbar med brandskydd och kan hjälpa till att svara på frågor.

Vad exakt är det du vill veta?

4 gillningar

Risken finns ju. Är risken större än att en brand startar vid spisen eller braskaminen?

1 gillning

Spisen står enligt statistik för cirka 60% av bränder i hem i Sverige.

Av 6000 bränder, de som larmats till 112, var 100 relaterade till batterier eller laddning.

Vanligast är att bränder startar vid spis, så enligt statistiken borde vi alla sälja våra spisar?

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/brandsakerhet-i-hemmet/ladda-batterier/

Mitt råd är att var förberedd, det kan börja brinna av ofantligt många anledningar. Med brandvarnare, brandsläckare, brandfilt, fri utrymningsväg och med lite kunskap kommer man långt.

Klipp som det ovan har väl syftet att skrämmas och få oss att vara rädda = mer klicks? Rimligare vore att filma spisbränder, rent statistiskt. :wink:

6 gillningar

Som att säga att vi ska fokusera på trafikdödligheten och sluta bry oss om gängskjutningar och sprängningar.

1 gillning

Ladda inte li-ion batterier oövervakade. Ha dem inte på brännbara material när de laddas. Följ tillverkarens instruktion gällande temperatur för ur och uppladdning. Generellt så behöver batteriernas celler vara varmare än 0 grader innan man börjar ladda dem. De ska inte heller vara för varma. Har en mekanisk skada uppkommit där batterierna sitter, ladda dem inte innan de har inspekterats av någon behörig och kunnig person. Använd endast avsedd laddare.

Det allra flesta incidenter som jag har hört talas om är batterier i leksaksartade mobilitetsfordon.

Och ja, jag jobbar med just de här frågorna, jag är en så kallad expert på elsäkerhet.

4 gillningar

Nja, jag länkade till relevanta råd kring batteribränder och hur man kan förbereda sig.

Batterier kan såklart börja brinna, skadade batterier, skadade sladdar, billiga osäkra laddare, felaktig laddplats och oövervakad laddning ökar risken.

Så att vara förberedd och ha kunskap kring säker hantering är såklart viktigt.

Jag sätter inte olika brandrisker mot varandra, men varsamhet kring alla brandfaror är rimligt. Det finns risker med det mesta som går på el, genererar värme eller innehåller tungmetaller.

Så läs på lite på hos vettiga källor! YT klipp vars syfte är att generera visningar kan ha högt underhållningsvärde, men lär sällan ut hur man kan förbereda sig eller ska agera vid brand, oavsett orsak.

2 gillningar

Det ska tilläggas här att LFP batterier inte är samma sak som LifePo4. LifePo4 står väl för säkert 90% av alla konsumentinriktade batterilagrings lösningar, då de är billigare, innehar i princip ingen explosionsrisk eller brandrisk vid överhettning, och har cycle life på 3-4x mer än LFP. Alltså överlägsna för ändamålet på i stort sett alla punkter.

Uppåt 10 års livslängd med daglig 100% DoD med respektabel kapacitet kvar.

Givetvis är inget batteri helt immun för en serie olyckliga skeenden(möjligtvis bly syra)som skulle kunna leda till brand.

Lifepo4 börjar brinna om du punkterar en laddad cell med järnspett dock.

Blysyrabatterier är absolut en risk om det inte är helkapslade celler, sk underhållsfria batterier. Alla stationära laddningsplatser gäller detta för.

Av kostnadsskäl är de flesta blysyrabatterier för just mobila fordon inte underhållsfria.
Då gäller AFS1988:4.

Har hänt jag har varit nära handgemäng med brandkonsulten som inte fattar att truckar med Li-jonbatterier inte behöver specifik ventilation.

(Vid installation i rena utrymmen vill man såklart inte ha gasutveckling och tillhörande specialventilation)

Jag ser inte en jättestor risk för ett stationärt batteri och i synnerhet inte i relation till ljus, kaminer, rökning, spisbränder, hemmapulande med el och varmgång osv osv.

Sant gällande blysyrabatterier. Antar att du tänker på explosionsrisk med knallgas vid laddning. Jag menade snarare att ett blysura batteri hur mycket det än misshandlas i princip aldrig skulle fatta eld eller eller liknande.

Jag har 24st 230ah blysyra AGM batterier som batterilagring hemma just nu. Skäms att tillägga att jag inte sörjer för god ventilation. Men garaget läcker som ett såll så sålänge ingen börjar svetsa eller dylikt direkt efter eller under laddning så bör det vara ok.

Handlade dessa för ett år sedan. Hade jag handlat idag hade jag köpt och byggt eget lifepo4 pack. Då det är betydligt mer prisvärt nu när Kina dragit igång tillverkning ordentligt.

Rekommenderar inte blysyra till hemlagring som planeras att användas till annat än ren standby då rätt många specifika saker måste skötas, ofta manuellt, vid mer aktiv användning. Balansering, säkerställa att laddspänning är rimlig, temp givare, inte understiga 50% “SOC” osv osv.

1 gillning

LFP står för “lithium ferro-phosphate”, litium-järnfosfat. LiFePO₄ är den kemiska formeln för litium-järnfosfat. De är alltså samma sak. Jag tror du tänker på andra typer av litiumbatterier, troligen NMC (nickel-mangan-kobolt, vanligt i elbilar eftersom den typen av batteri har högre energi per viktenhet).

2 gillningar

Detta YT-klipp är en föreläsning av PO Malmqvist, brandingenjör med bakgrund inom räddningstjänsten. Idag driver han utkiken.se på heltid för att hjälpa räddningstjänster att samverka och utbyta kunskap. Har svårt att tänka mig en bättre källa på området. Detta klipp har inte producerats för att maximera visningar på YT utan för att sprida kunskap i branschen.

Batteriexplosioner är en viktig risk att det sprids kunskap om då antalet prylar med li-ion batterier hela tiden ökar i våra hem.

5 gillningar

Toppen! :+1:

De klipp jag sett på sociala medier senaste åren med brinnande batterier var nog inte från samma källa. Men mina råd kvarstår, kunskap och förberedelser är alltid vettigt! :blush:

1 gillning

Det stämmer.

Det var lithium jon jag tänkte på. Inte LFP.

Ladda batteriet i en stor kastrull. Den borde ta det mesta av smällen.

Kan hålla med om att det är läskigt med tanke på alla brandolyckor i batterier. Det kommer väl bättre lösningar i framtiden. Därför avvaktar jag i denna batterihysteri.

Får bli en väldigt stor kastrull i så fall. :smile:

Någon som frågat ChatGPT om just brandrisk kring nyare batterisorter?

Den kanske vet om hur tester kring säkerhet görs! :thinking:

Det vet jag annars, eftersom det är mitt jobb. :slight_smile:

Problemet är att allt inte är testat efter ordning från en del mindre nogräknade tillverkare.

2 gillningar

Jag kan ingenting om batterier och bränder egentligen, men efter alla videos jag sett hade jag byggt en behållare med skorsten som riktar brand/explosion ut från huset.