Billiga elprylar, sladdar och laddare

Har beställt laddare till mobilerna och air drops, jag är nöjd med grejerna och sjukt galet billigt, rekommenderar starkt!

Edit från moderator: skapade en ny tråd om, som rubriken säger, Billiga elprylar, sladdar och laddare.

De håller givetvis samma höga elsäkerhetsstandard som om de man köper från Apple t ex?

Är den CE märkt, så ska det vara ok. Annars bör man ha lika många brandvarnare som familjen Bolmesson. :wink:

Obs, inget skämt, då billiga laddare orsakar en del bränder årligen.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/produkter/usb-laddare/

Ta hand om er! :heart:

2 gillningar

Mnja…
Det ”ska” vara ok.

3 gillningar

Man får använda vinsten man gör av den billiga produkten för att teckna en livförsäkring :crazy_face:

Javisst håller dom de

Lite så.
Tyvärr många som slarvar och köper billiga kablar och laddare på Tradera, Wish eller andra ställen där man knappast kan räkna med att produkterna håller samma standard. Jag köpte ett gäng av Apples OEM-laddare till ungarna och snackade igenom vikten av att kolla kablarna så de inte har några skador.
Inte askul med en kabelbrand på övervåningen.

1 gillning

Dessutom är billiga laddare dåliga enligt min erfarenhet.

1 gillning

Känns lite som vi behöver en tråd om billiga elprylar och elsäkerhet!

Ska vi bryta ut? :thinking:

@admins

Jag tror nog mest det är okunskap? Men välkända svenska butiker såsom Clas Ohlson, kjelle osv säljer ju också skräpet så det är inte helt lätt tyvärr.

Man får försöka hålla sig till kända märken och fundera på om priset är för bra för att vara sant så man inte får en kopia. Det är lätt hänt på t ex amazon.

1 gillning

Hur vet du det? Har du öppnat höljet? Mätt spänningen?
Att produkten ser bra ut och ger kräm till mobilen är inte gott nog.

1 gillning

Ja CO och Kjell är marginellt bättre än sämst.
Kostnaden för att köpa original från t ex Apple eller kanske kvalitet från Anker el Belkin åtminstone är inte så hög.

Kjell o CO mfl testar grejorna de säljer. Eller snarare lämnar till testcenter. Så länge de har samma tekniska specar är det ingen större skillnad. Ser ingen anledning att betala mer för just märket Apple.

Förutom att budget lightningkablar såklart är spärrade från vissa funktioner som hög laddström. Det är väl samma med själva laddaren också.

Billiga grendosor och förlängningssladdar är däremot ett j-a ottyg. Jag vet folk som köpt budgetsladd med förkopprad järntråd i.

Fungerar jääääättebra med säkringen. Not. Elda hus däremot…

Jag skulle inte heller köpa budgetgrejor för 230VAC. Kontaktresistans och överhettning är ett realt problem.

1 gillning

Tack @Arre för hjälpen med utbrytningen! :raised_hands:

Ett tips för alla är att kika igenom https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/produkter/usb-laddare/#varfor-borjar-laddare-brinna i och med att bränder länkade till laddare kan hända den bäste om man har otur när man handlar.

Kan gå sjukt snett med slarvigt tillverkade elprodukter, så bra att ha grundkoll i alla fall. :blush:

1 gillning

Kassa batterier, gamla batteier, överhettade batterier, skadade batterier kan allt leda till bränder.
Litium batterier måste respekteras.

Se följande (ok inte alla som har en hydraulisk press, men Ei saa petiää…)

1 gillning

För den som vill veta skillnaden mellan de billiga kablarna och de dyra märkeskablarna finns det bra filmer på YouTube som går igenom detta föredömligt bra. Efter att ha sett några stycken där de röntgar, scannar och recenserar lödningen på enskilda komponenter på enstaka chips vet jag i alla fall en sak. Aldrig att jag köper en billig kabel igen.

1 gillning

Det beror ju på hur man definierar ”tekniska specar”. Minns att Kjell bl a fått återkalla laddare av sitt märke Limoncello pga brandrisken.
Men visst är det bättre att handla av Kjell och Clas än Wish…

Det är synd att inte skolorna lär ut en grundkurs i elkunskap. Gick en kurs på gymnasiet som var kopplad till min utbildning och det var jättemycket bra man fick lära sig. Mycket som många verkar ha 0 koll på, vilken kan bli farligt. :grimacing:

Jag gick iofs NV på gymnasiet men där var det lite rudimentär elbörs i fysiken. Sen gick jag en civilingenjörsutbildning så det kan hända att jag inte är representativ för gemene man på detta område.:joy:

Spana in filmen jag länkade lita ovanför detta inlägg. De tar upp CE-märkning där och det säger egentligen ingenting om kvalitén på kabeln ifråga. Finns massor med saker som kan vara dåligt med kabeln som kan leda till skador.

1 gillning