Easee elbilsladdare får försäljningsförbud

Misstänker att det är många på forumet som har elbilsladdaren Easee som bland annat Tibber pushat rätt så hårt. Elsäkerhetsverket gick i veckan ut med ett försäljningsförbud av Easee laddbox:

Något som Ease kommer överklaga:

Jag kan dock tycka att det ligger något i kritiken om att dessa laddar inte är säkra rent elmässigt. Bland annat utifrån vad jag läser här:

Och hur göra som konsument? Så här skriver Konsumentverket:

I detta fall skriver Elsäkerhetsverket att det är Easee som ska åtgärda felet. Enligt konsumentköpalegen är det det företag som du har köpt din laddbox av som du ska kontakta vid en reklamation.
Du har rätt att få laddboxen reparerad eller utbytt mot en ny likvärdig laddbox. Detta ska ske kostnadsfritt för dig.
Om företaget inte har möjlighet att laga eller byta ut din felaktiga laddbox eller felet ses som stort och allvarligt kan du ha rätt att häva köpet. När ditt köp hävs betyder det att du lämnar tillbaka din laddbox och får dina pengar tillbaka.

Hur resonerar ni andra? Känns inte som en bra produkt tycker jag, så att byta till något annat känns som vettigt. Dock lär processen dra ut på tiden med tanke på att det är överklagan och så många kunder. Har Easee ens råd att ersätta alla sålda laddboxar i Sverige?

4 gillningar

Som första steg har jag hört av mig till min installatör för att uppmärksamma dem på att vi sett detta och vill omfattas av eventuella åtgärder som Easee kommer med på boxarna.

För ett gäng år sen jobbade just med den här typen av elektronik och just detta med att vaniliga jordfelsbrytare man har hemma inte löser ut om man har en (felaktig) DC ström i jord. De löser endast ut på AC ström i jorden. De jordfelsbrytare som även löser ut på DC ström är svindyra och jag är inte förvånad att just elbilsladdare blir ett stort problem här.

Om jag inte minns fel är det så dumt att skyddet för DC jordström inte sitter i bilen/laddarens DC sida p.g.a. korkad standard. Så då måste alla laddboxar antingen monteras efter svindyr jordfelsbrytare (som även byter vid DC ström) eller laddboxen sköta det.

Reagerade på att det var väldigt korkat sätt att lösa problemet, så det var väl bara en tidsfråga innan någon tillverkare slarvat (eller faktiskt tom missat) detta.

1 gillning

För den intresserade finns Elsäkerhetsverkets beslut att ladda ned.

I kortversion är det ett flertal brister som upptäckts, inte minst genom de egna tester som TÜV utfört åt Easee. Jag ser mycket liten chans att överklagandet kommer att gå igenom - det är för många missar som Easee gjort. Man verkar helt enkelt lite okunniga om hur man arbetar med CE-märkning, standarder och testning.

1 gillning

Jag har ju en sådan box… :see_no_evil:

Är det så att man ska ta tjuren vid hornen och byta? Jag har så svårt att bedöma hur stor risken är eller vad betydelsen av ovan är?

Hittade följande, låter mer som formalia än överhängande risk. Men vad vet jag, tänker att om de var farliga hade man nog läst om dessa laddare som börjat brinna i Aftonbladet för länge sedan. Rätt många sålda.

Ett av klagomålen från Elsäkerhetsverket var att den integrerade jordfelsbrytaren saknar en manuell, mekanisk testknapp – något som är ett krav för de vanliga elektromekaniska jordfelsbrytare som finns i elskåpen i de flesta moderna hem.

Men Easee menar att en sådan knapp inte behövs med den lösning de har valt, eftersom de har en inbyggd sensor som hela tiden letar efter jordfel och som testas automatiskt varje dag och inför varje laddsession.

– Om sensorn inte skulle fungera kommer laddningen blockeras. Man kan inte ladda alls om inte RCD-funktionen fungerar, säger Knut Arve Johnsen till Elinstallatören.

Men Elsäkerhetsverket håller alltså inte med. Laddboxarna lever inte upp till standard – och får därmed inte säljas.

3 gillningar

På sidan 12 femte stycket av Elsäkerhetsverkets beslut ser man att Easee har använt kunderna som försökskaniner.

I yttrandet framhåller Easee AS att utrustningen ska anses vara säker då företaget
bland annat inte fått in några klagomål från konsumenter och att de enligt loggar
kan se att det genomförts ett stort antal lyckade laddningar. Denna information kan
inte ligga till grund för bedömning av överensstämmelse då bedömning av
överensstämmelse ska ske innan utrustningen släpps på marknaden.

1 gillning

Ja, enligt Elsäkerhetsverket ska du nu ladda med “viss vaksamhet”, vad nu detta innebär rent konkret. :roll_eyes:

Ska man ligga halvvaken på nätterna?

Det är typiskt en sådan formulering som låter bra, men som inte alls går att agera på eller göra något praktiskt med i min mening… :roll_eyes:

Jag tror det även kan vara en god ide att säkerställa att hemförsäkringen inte äventyras ifall laddaren skulle orsaka skada på egendom.

1 gillning

Det är såklart förkastligt att ett företag säljer en produkt som inte lever upp till standarden.

Jag vill dock poängtera att vi klarade oss rätt bra innan jordfelsbrytarnas intåg också. Dessutom skyddar inte jordfelsbrytare mot överlast (det ska säkringen göra).

Ett vanligt fel som jag varit med om är att slackarna mellan inkommande serviskabel och säkringselementen brunnit av. Detta felet kommer främst av att en normal villaanläggning inte från början byggts för att kontinuerligt under flera timmar ligga på +11kW i belastning (eller i vart fall inte klara detta efter x antal år).Detta fel skyddar inte en jordfelsbrytare för (oavsett typ A eller B). Mitt tips är att öppna upp ditt fasadmätarskåp eller där serviskabeln kommer in och lukta efter en bränd lukt (gärna när elbilsladdaren varit igång i några timmar).

Är man orolig för att ens jordfelsbrytare inte ska fungera kan man byta ut sin typ A mot en typ B (B verkar vid snabb googling kosta ca 5kkr). Har man dessutom solceller kanske detta ändå inte är en dum ide.

I övrigt följer jag ärendet med stort intresse satte nämligen nyligen upp easee i min samfällighet… lite oflyt, får i värsta fall byta till en typ B JFB. Hoppas bara inte Easee går i konkurs och all styrning till boxen fallerar…

2 gillningar

Har en Easee installerad hemma.

Helt okunnig när det gäller el… men om man har ett nybyggt hus kan jag förutsätta att det är typ B som är installerat?

1 gillning

Är elektriker och installerat massor av dem, alltid varit kritisk till dess kvalité men chefer och nära o kära har fortsatt trott på marknafsföringen och det billiga priset.

Är tacksam för att Elsäkerhetsverket har kommit fram till detta.

Själv har jag Garo, “appen” är fullständigt skräp och dyrare, men kvalitén på själva hårdvaran är iallafall ordentlig.

Easee kommer kämpa in i det sista med detta, då det enda andra alternativet är att gå i konkurs i sverige och tacka för sig.

2 gillningar

Det skulle suga rätt hårt eftersom det mig veterligen inte går att sätta igång laddningen utan att appen/cloud-tjänsten är igång.

1 gillning

Det går faktiskt att lägga till din egen Easee key, man kan antingen köpa en RFID tagg eller som jag gjorde och la till ett gammalt/utgånget betalkort som hade kontaktlös betalning för att tillåta laddaren att starta.

Låter laddaren vara en ”dum” laddare som ger ström ”hela tiden” (förutsatt att jag gett den godkännande via min egna ”easee key”) då jag via bilen kan styra när den ska laddas istället för att låta laddaren göra det blev mycket simplare. Visst man behöver nog lägga till denna Easee key innan appen slutar funka men de gånger som appen inte funkat p.g.a att internet har varit nere eller deras servar så har jag kunnat autentiserat mig mot laddaren lokalt så att den kan börja ladda.

4 gillningar

Intervju med elsäkerhetsverket.
Oj vilka brister! Inte ens korrekt CE märkt?

2 gillningar

Easee Home-laddboxarna är katastrof, överväg vad ni värderar mest.

6 gillningar

@Ola_Morin - vad är TL:DR från videon?

Det är väl egentligen det här som avgör om man kan ens kan överväga att “köra på”. Om hemförsäkringen eller bilförsäkringen nu inte gäller vid nåt typ av elfel (behöver ju inte ens vara Easees fel), så är det ju en direkt showstopper. Nån som har kollat?

1 gillning

@Skogstomten - har du något inspel?

Angående försäkring - Jag tänker även att Elsäkerhetsmyndigheten hade ju inte beslutat återtagande som var en nivå högre i eskaleringen? :thinking: