Och så var det det här med sladdar!

Var bara tvungen att lägga in denna!!!

5 gillningar

Börjar bli dags att rensa ut USB-A faktiskt :partying_face:

Det är ju nu man ska hålla i dom :wink:

2 gillningar

Har funderat lite på om det inte är dags att göra sig av med gamla nollmodemkablar, har inte använts så flitigt de senaste decennierna, och har en känsla av att det kanske inte blir så mycket framgent heller…

2 gillningar

Kommer bli värda mycket på Antikrundan i framtiden om man ger dem till barnbarnen. Särskilt om de är lagom slitna och har patina.

2 gillningar

Jag, som byggt en del lådor hemma med t ex Dsub25 och Din7 förstår inte heller slängfascismen. :joy:

2 gillningar

Glöm för guds skull inte det viktigaste av allt i Antikrundan - Proveniensen!
Se till att inköpskvittot från Jula följer med och en handskriven lapp om vad sladden användes till :slight_smile:

5 gillningar

Helst ska de häftas fast på kabeln så att man vet att de hör ihop. En lös lapp eller ett kvitto kan tillhöra en annan kabel!

2 gillningar

På det temat, det finns ju bra och dåliga USB-C-kablar. Jag har byggt upp ett lager av USB-C kablar hemma.

Bra definierar jag som de som klarar dataöverföring när jag kopplar in prylar i datorn och att dom kan ladda snabbt.

Vet någon hur man särskiljer bra usb-c-kablar mot dåliga? Måste man ha någon pryl som mäter dom på nåt sätt eller går det att lösa utan att köpa en manick?

Varför har ingen nämnt högtalarkablar i silver än? To the moon!# reddit Wallstreetsilver

1 gillning

Man bör också vinnlägga sig om att verkligen häfta genom samtliga ledare i kabeln. Först då har man verkligen jordat proveniensen.

3 gillningar

En redig karl har högtalarkablar för en årslön.

1 gillning

Då blir det en dyr anläggning eftersom tumregeln är att man bör lägga ca 90% av hifi-budgeten på signalkablar.

1 gillning

Det finns olika standarder för hastighet och strömförsörjning. Hastighet är lättare att verifiera än vad kabeln klarar i strömbelastning men typ såhär

A Quick Guide to USB Port Symbols, Logos, and Icons – VisionTek.com

1 gillning

På samma tema.

Har gjorts en rätt intressant jämförelse av Apples snordyra usb-c kabel och några budgetalternativ. Rätt intressant läsning om man gillar sånt.

1 gillning

USB måste ha den rörigaste versionshanteringen någonsin:

“USB 3.2 Gen 2 SuperSpeed 5 Gbps Power Delivery”

Aha, det är såklart en sån kabel jag måste ha!

2 gillningar

Silver? Jag trodde det var guldplätering som gällde för högtalarkablar. Borde vara samma även för nätverkskablar även om de är digitala.

2 gillningar

Syrefri koppar till ledningen och guldpläterad terminering är väl ganska vanligt bland seriösare tillverkare.

Även om det säkert går att hitta en och annan som spinner kabel av platina och klär den i en väv av lodjursmorrhår.

3 gillningar

Mitt bästa tips på temat hifi-kablar är guldpläterad optisk kabel. Gör underverk för ljudet!

11 gillningar

Ni som är insatta, är dessa prisvärda?

5 gillningar