Varför krånglar HDMI kabeln?

Installerade en Soundbar från Harman/Kardon, försökte använda HDMI som jag fick med Soundbaren, det funkande inte mellan enheterna. Använde olika anslutningar som Airplay mellan Apple TV och soundbaren, optisk anslutning, AUX anslutning, men det blev alldeles för mycket eko.

Idag byte jag HDMI kabel anslutning mellan TV, Apple TV och Soundbaren och nu funkar alla enheter tillsammans. Det var den nya HDMI kabel som krånglade till synkningen mellan tre enheterna.

Varför krånglar, den nya HDMI kabeln?

Bifogar bild:
Vänster: nya HDMI kabel
Höger: äldre HDMI kabel

Kan vara en kabel som inte är specad för den överingshastigheten.

Kan vara en kabel som saknar en del ledare (då den kan vara byggd för en specifik pryl).

Med mera…

3 gillningar

HDMI finns i flera versioner. Alltså med versionsnummer. Kolla vilken version det är på kablarna.

1 gillning

Det tänkte jag också på att det finns olika versioner på HDMI.

Äldre HDMI: High Speed Cable
Ny HDMI: står inget på

Ringde upp HK support, han tyckte det var märkligt problem och det kan beror på HDMI kablen är defekt.

Jag får undersöka vidare detta till nästa år.

En kul grej med HDMI-kablar som man sällan tänker på är att det finns en “rätt ände”. Ena är source och andra är display. Ibland hjälper det att prova att vända på kabeln.

Elektroner bryr sig inte om ifall någon skrivit riktning på kontakten.

Den strulande kabeln är mest sannolikt defekt, inte konstigare än så.

2 gillningar

Kablarna har inte versionsnummer.
Men ja, det kan vara så att en kabel inte klarar vissa överföringshastigheter.
Osannolikt att det skulle vara ett problem till en soundbar dock.

Det finns flera nivåer av överföringshastighet för HDMI kablar i standarderna. Så jo visst finns olika “versioner”.

• Standard → 5 Gb/s
  • High speed → 10 Gb/s
  • Premium high speed → 18 Gb/s
  • Ultra high speed → 48 Gb/s
1 gillning

Precis som jag skrev, de har inte versionsnummer.

Det du visar är en märkning av vilken hastighet de lägst klarar, men en märkt standard kan mycket väl klara högsta hastigheten (även om man så klart inte ska räkna med det).

Det sitter dock chip i ändarna på vissa kablar, och med tanke på att det normalt går mest trafik åt ena hållet i en hdmi-kabel så kan de potentiellt ha optimerat kostnaden och satt olika chip i ändarna.

Har inte tittat närmare på hdmi-kablar, osäker på om de har elektronik i sig. Men Lightning, Thunderbolt, usb-c och annat har chips/datorer i kontakterna.

Länkar till en kul video som inte gäller hdmi-kablar (iirc), men som röntgar billiga och dyra USB och Thunderboltkablar för att se chippen inuti dem:

Edit: Googlade lite, och det finns hdmi-kablar som har chips i sig, och de har riktning just pga detta:

I did buy two 50 foot lengths of the Amazon listing linked above. They work great, but don’t really seem much lighter or flexible than regular cables. Maybe a little, but not much. One issue is that they are not bi-directional. They have a “source” end and a “monitor” end. I didn’t realize that until I tried to use one in the field and had it revered.

1 gillning

Längre kablar med aktiv förstärkning, ok, men inget som är del av HDMI standarden, vanliga kablar har ingen riktning.

Mmm, ville nyansera att det som var en given sanning förr inte är en given sanning längre :slight_smile: Det kan vara riktning på kablar, och det spelar roll.

Chippen är så små nu och dolda i kontakterna, så det är i praktiken omöjligt att avgöra om de är aktiva genom att bara titta på dem.

Absolut, pratar vi om andra typer av kablar kan det vara så.
Det ursprungliga inlägget jag svarade på var mer i nivå med påståenden om högtalarkablar med riktning däremot, kablar utan aktiva komponenter har helt enkelt inte riktning.

Ja, du var off-topic, helt enkelt :sweat_smile:

Hur menar du att jag skulle vara offtopic när jag rättar ett felaktigt påstående?

För att du som du sade pratade om en helt annan typ av kablar, där riktning inte kan spela roll. Hdmi-kablar märkta med riktning däremot, kan vara chipkablar enligt det jag länkade ovan—så man kan inte uttala sig så tvärsäkert för dem.

Det blir lätt så här om man tanklöst går på dogma eller gammal kunskap :slight_smile::+1:

Jag tycker vi avslutar den här sidodiskussionen och återgår till ämnet :heart:

1 gillning

Nej, det jag pratade om är en HDMI-kabel.
Har man någon specialkabel med inbyggd förstärkning är det en annan typ av kabel.
Kablarna på bilden är inte såna.

1 gillning

Det går som sagt inte att se bara genom att titta på kontakterna. Chippen är millimeterstora och får plats i helt vanliga kontakter. Du tittade inte på det jag länkade, eller hur?

Så för att summera:

• hdmi-kablar kan ha riktning
  • hdmi-kablar kan ha versionsnummer (de byggs och certifieras för hdmi version x, detta brukar stå på kartongen)
  • hdmi-kablar kan uppfylla olika optional delkrav av hdmi-standarden (t ex för hastighet, tillbaka-kanaler och annat. Detta står också på kartongen). Hdmi-utrustning kan också uppfylla olika optional delkrav av hdmi—bara för att en tv har en viss hdmi-version har den inte nödvändigtvis vrr, t ex.

Kanske svarar något av detta på TS fråga om varför kabeln inte funkade, men rimligtvis bör en kabel som kommer med utrustningen vara av rätt typ, så gissningen att kabeln är defekt känns helt klart troligast :sweat_smile:

3 gillningar

Båda de påståendena är felaktiga.

Kablar i sig kan aldrig ha en riktigt. Som vi diskuterat kan annan elektronik ha det, t ex en signalförstärkare.
HDMI version X innehåller ett visst antal funktioner, det är ett vanligt missförstånd att en kabel skulle vara en viss version.
Funktionerna sitter i inkopplade enheter, inte i kabeln.
Kabeln kan däremot ha en viss bandbredd, och för en del funktioner krävs högre bandbredd.

I hdmi-specen ingår elektriska krav, och det finns också en matchande vertifieringssvit kopplad till varje version. Kabeln är byggd efter dessa krav och testad med den sviten—det är versionssnumret som står på kartongen.

Jag släpper detta nu. Jag tänker att läskunniga som besöker tråden vid senare tillfälle klarar av att ta till sig denna information nu utan att jag upprepar den till dig fler gånger :sweat_smile: