Funderar på att köpa ny bärbar dator. Min befintliga, en Macbook Air “Early 2015” tycker jag börjar kännas lite slö. Men den funkar ju.
Samtidigt så har jag en hög med gamla mobiltelefoner hemma från 2016, 2018, 2020 typ. Ofta kass batteritid och någon spricka i skärmen, men de startade sist jag försökte.
Vad gör ni med sådan här halvgammal elektronik som har lagringsmöjligheter? Jag är lite nojig med all känslig data som finns på dem och orkar inte formatera, skriva över osv igen, men blir inte lycklig av att ha dem hemma. Att engagera mig i att sälja sånt här på Blocket vet jag inte heller om jag har intresse för. Att slå på dem med hammare och åka till tippen känns också fel. Finns det något bra sätt att bli av med sånt här på som är säkerhetsmässigt vettigt?
Det tar inte lång tid att göra en nollställning via systeminställningar. Det är också ett krav om du vill sälja till aktörer som köper & säljer begagnat till både privatpersoner och företag.
En sådan aktör jag har bra erfarenheter av är denna:
Jag kanske är nojig, men vill man att återskapning inte ska vara möjlig för en slumpmässigt utvalt femtonårig datornörd så måste man väl skriva över innehållet ett par gånger efter att man systemåterställt?
Frågan är förstås vilken nivå som är rimlig - mina fotoalbum, SMS, kreditkortsuppgifter o.s.v. är inte mer intressanta än någon annan av de typ 10 miljoner mobiltelefoner som är i bruk i Sverige…
Är man nojig kan det kanske hjälpa att applicera mer seriöst försök att scrambla datan på disken. Det som gör det svårt dock, är att gamla fysiska diskar inte lagrar information på samma sätt som nyare SSD-diskar. Installationen ligger på en partition som är separerad från den som all hjälp/kom-igång-med-datorn ligger på. Det betyder att om något skulle gå fel med macOS, kan du alltid återställa/installera om. Det ger också möjligheten att radera just disken med operativsystemet på sig. Har du dessutom krypterat allt innehåll på den, är du så säker du kan vara på att det inte går hitta av en senare användare. Vill du vara ännu mer säker måste du köpa den tjänsten av ett företag.
Apple skriver själva att det inte går göra en “säker radering” på deras SSD-diskar. Det de rekommenderar istället är att användaren slår på FileVault kryptering på disken. Se fotnot längst ned på denna sida.
Här är deras instruktioner för en dator som använder sig av en Apple-krets.
Om du tror din telefon har kreditkortsuppgifer borde du nog ta till släggan. Jag har gamla mobiler (20 år gamla) kvar för att jag inte vill sälja av den enkla anledning att Muhamed vill pruta och min tid värderar jag högre.
Skulle aldrig falla mig in att sälja en telefon av säkerhetsskäl. Inte en susning om vad som kan återskapas. När jag byter så är dom antingen defekta (ovanligt) eller så är dom så gamla att säkerhetsuppdateringar (Android) inte längre görs av mjukvaran och bör inte användas. Känns oetiskt att då sälja den eller ge bort den. Jag sparar hittils mobilerna till dess de är >10år gamla och gör dom sen i praktiken ointressanta för ev hacker också genom ex att lägga dom i en plastpåse och mosa dom i ett skruvstäd eller liknande. Nyare telefoner med mer risk för riskabla uppgifter i har jag inte kommit till ännu. Kanske kan man lägga till att låta dom ligga nått år i burk med saltvatten också. Man skulle kunna köra dom i en tugg av något slag. Vore inte fel om återvinningen kunde ha en apparat där man kan få se sin gamla telefon bli tuggad.
Det vore nog vettigt att reda ut vad som faktiskt gäller för mobiler och säkerhet. Jag använder t.ex. min jobbtelefon för en del privata saker. Det är knappast ovanligt att göra så. De telefonerna säljs och återanvänds senare. Att det skulle vara förknippat med några direkta risker tror jag inte på.
Jag ska nollställa telefonen innan jag lämnar in den. Att den skulle hanteras på något ytterligare sätt för att ”totalradera” alla spår tror jag inte. Jag kan ha fel på den här sista punkten men det vore då relevant att göra klart vad företag som säljer begagnade mobiler har för särskilda rutiner eller möjligheter, som inte går att göra själv.
De som tar emot äldre elektronik elektronik brukar vara äldre personer, ofta med utländsk bakgrund. Det finns många som använder mobiltelefoner i begränsad form. Man kanske har något särskilt SIM-kort i den som ger bra pris till hemlandet och använder den med sladd en särskilt överenskommen tid varje vecka. Den telefon som behöver vara pålitlig, ha fungerande batteri etc. är en annan fråga.
Jag har samma problem men där sakerna slutat fungera. Det skulle fortfarande vara möjligt att plocka ur minneskort/hd så jag vågar inte slänga. Inte hittat någon som kan förstöra det hela mot betalning.
En annan variant är att fundera över om datorn eller mobilen kan bli en server av något slag hemma eller något annat roligt. Finns flera guider på roliga projekt man kan hitta på med gamla datorer/mobiler om man söker runt lite
Jag avser inte att svara på något specifikt inlägg. Det jag vill är att göra det tydligt hur man ska hantera begagnad elektronik. Att ta bort minneskort från mobiler eller hårddiskar från datorer är en möjlighet. Så gör en del storföretag för att vara på den säkra sidan. Att hålla på med hokuspokus-metoder utifrån egna påhittade teorier om hur verkligheten ser ut är generellt dumt, oavsett vad frågan handlar om.
Gamla lurar brukar barn ta över och när de sedan tjänat ut blir det blåsning och återvinningen.
Gamla datorer sparar jag som backup. När de sedan ska ut ur hemmet flera år senare tar jag ur hårddisken innan den går till återvinning. Riktigt gamla diskar är lätta att sätta spik genom (el dyl).
Sedan typ 2015/2016 har både Android och iPhones stark kryptering som standard så den datan du är orolig för är inte bara raderad vid en återställning, utan också krypterad dessförinnan.
Det är inte standard på installationer av Windows/MacOS å andra sidan, vad jag vet. Men där kan du se till att skriva över diskarna ordentligt med diverse gratis utilities med ett USB-minne.
Mjae. Så enkelt är det inte. Inte så hemma på nuvarande minnen i av chiptyp. Äldre hårddiskar tar dock standard bara bort " innehållsförteckningen" om man raderar saker. lätt att återskapa ex bilder. Måste överskrivas aktivt med speciell mjukvara för att inte kunna återskapas. Man hör om raderade saker även på mobiler som återskapas ex av kriminaltekniker.
Vad är det som inte är så enkelt? Det jag skrev innan var att företag som återvinner sin elektroniska utrustning tar bort hårddisken och förstör den maskinellt. Samma sak man rimligen göras med telefonens minne om det nu behövs. Är man nojig över att någon hemlig information som man har i sin dator eller telefon ska komma på avvägar så är det sådana möjligheter man bör titta på. All typ av elektronik innehåller både ovanliga metaller och en del giftiga ämnen. Att elektroniken återanvänds eller återvinns på ett korrekt sätt är viktigt. Att börja borra eller hamra i saker för att man tror på någon sorts hokus-pokus är trams.