Vår diskmaskin (10 år gammal Miele) tackade för sig imorse och startar ej längre.
Åldersavdrag och självrisk på försäkringen gjorde att vi fick 700kr tillbaka där.
Miele kan skicka tekniker för 1900:- och då är 30 min arbete inkluderat. Ev. tillkommer delar och mer arbetstimmar.
Hur hade ni gjort? Jag är kluven mellan det förmodligen mest eko alternativet att laga enligt ovan eller köpa ny.
Det vore ju fantastiskt surt om kostnaden drar iväg eller om det händer nåt annat med maskinen kort därefter (jag antar att det lämnas nån typ av garanti på jobbet men inte maskinen i stort).
Finns nog inget enkelt svar men så här tänker jag.
Miele är ganska dyra och har bra kvalitet. Har haft maskiner från Miele och dom lagde jag själv så jag hade bara kostnaden för reservdelar. Förlängde på detta sätt livstiden med ett par år och det lönade sig.
Numera köper jag billigare kvalitetsmärken och dom byter jag ut när dom ger upp. Jag tvättar och diskar ofta så jag har mentalt satt av pengar till nya maskiner när dom är slut. Jag måste ha grejor som fungerar varje dag.
Man kan få en bra maskin för runt 5K och det blir billigare är besök av reparatör vars kostnad skall skrivas av på den resterande livstiden.
Men googla ( använd AI-robot ) och presentera din situation så får du säkert - förutom svar här - uppslag till hur du kan tänka.
Har man tid och en lödkolv kan det vara ganska kul att laga elektronikprylar
Byter batterier själv ibland på bärbar elektronik om det inte är för krångligt. Mest för att det är kul och bättre för miljön. Inte så mycket behållning att t.ex. köpa en ny eltandborste. Den ska bara rotera 2 minuter det är allt jag begär.
För att återkoppla alla som legat sömnlösa fick vi fixat den igår
Det gick på 4295:- att laga den med fast pris av Miele. Tekniker kom ut, testade byta elektronik, fick igång den med felkod och fick därpå även byta pump.
Räknade innan beslutet att laga på nyköp av en ny (dyr) Miele inkl deras 10-årsgaranti och fick det till en årskostnad på ca 2000/år.
Nu hoppas jag att den lagade maskinen iaf ger minst 2 år så kan jag känna att allt annat är bonus
Inga stora grejor men batteribyte på hemelektronik kan förlänga livslängden rejält och kräver ibland enkel lödning.
En liten kabel i min datormus hade lossnat. Eltandborstens batteri kunde bytas men behövde lödas fast.
Tror Kindelns batteri inte krävde lödning men annars var det också en smidig åtgärd för att förlänga livslängden med flera år!
Bytte skärm för några år sedan på en digitalkamera själv. Gick på några hundralappar. Jäkligt pilligt men värt mödan jämfört med verkstaden som ville ha 2000 kr.
Egentligen är det mest kul att riva isär se vad som inte funkar och eventuellt fixa om det finns någon video som beskriver hur
Hmm ingen speciell felsökning krävs egentligen om det är batteriet som börjar bli dåligt eller en skärm som spruckit.
Jag är ingen expert utan tittar på guider på YouTube.
När jag var student fick jag min mp3 spelare lagad av några hjälpsamma studenter i källaren djupt under e-huset på LTH. De kunde med voltmätare se vad som hängde ihop och vad som behövde göras men det är nästa nivå
Tänk bara på brandrisken innan ni pillrar alltför mycket med elektroniken. Dagens litiumbatterier är rena brandbomberna om det vill sig illa. Googla litium battery fire etc