Köksfläkten har lagt av - vad och hur gör man? 🙄

Ok, här kommer en fråga i en domän jag inte har koll på överhuvudtaget. Vår köksfläkt (Eico, Capri) strular och vill från tid till annan inte gå igång. Jag har testat dra ut sladden och sätta igång den igen, men det hjälper inte. Lampor och sådant fungerar som det ska.

Här är en video på hur den låter när man trycker igång den.

Fråga:

• Är det här något som man reparerar eller köper man en ny?

• Vad är de bästa tipsen vid köp av en ny fläkt?

Så här ser den ut och modellnumret är: “F40 90X60 X/VT TSL LED Capri”

Är fläktmotorn inne eller på taket?

Gissar att den är ute. Testa ta bort metallfiltret och öppna kanalen manuellt. Koka vatten så ångan kommer åt att Tina motorn uppe på taket. Tror den har frusit.

Jag vet inte. Så här ser det ut när man tar av fläktgallret. Min gissning skulle vara inne, för det låter som en motor som inte går igång. Samt att vi har +7 grader i Malmö just nu och ventilationen går till en vanlig kanal som sitter på utsidan. Dvs. den går inte till taket.

samt

Om fläktmotor sitter på taket så är det billigare att byta än rennovera nuvarande så länge du inte plannerar att göra det själv.

Den satt inte på taket.:smiley: Det låter som att den inte orkar starta.

Exakt. Det är min tolkning också. Ibland - typ var 20 gång så startar den efter ett tag. Det har också varit en gradvis nedgång. Först startade den alltid och sedan färre och färre gånger.

Jag skulle säga att ta ut en reparatör för att se om ni kan byta fläktmotor. Om ni trivs med den i övrigt vill säga…

1 gillning

Jo, låter som startkondensor har gett upp.

Ja, det är nog inte någon mening att bara byta den. :upside_down_face:

Säljs som reservdel :man_shrugging:, om rätt model dvs.

(nu tror jag iof inte att @janbolmeson kommer försöka sig på ett byte själv utan kommar troligen ringa ut en repatör)

Tror också det är kondensatorn. Lätt att byta …
om du kommer åt den och om man hittar en med rätt storlek

Ofta kan ju annat vara dåligt i just köksfläktar med tanke på miljön. Beroende på ålder och skötsel förstås. Men kan ju vara värt att prova.

Haha… hög risk, men man skulle kunna prova. Om modellnumret är “F40 90X60 X/VT TSL LED CAPRI” hur får jag tag på rätt reservdel? Är det att ringa Eico?

-kondensator :slight_smile:

inkvisitionsledare under jakten på anglicismerna

4 gillningar

Om du kan hjälpa fläkten igång på något sätt och den sen går är det kondensatorn. Hittar du den och kan läsa beteckningen kan du köpa du köpa den var som helst…till under halva priset som fläkttillverkaren vill ha

1 gillning

Om vi utgår från att det är startkondensatorn - hur hittar jag en sådan? Den enda ledtråden jag har är i min värld följande modellnummer: EICO F40 90X60 X/VT TSL LED CAPRI

Ska vara en liten cylinder därinne, man behöver läsa av modellen på den. Googla bilder på start kondensator köksfläkt så ser du vad du ska leta efter :slight_smile:

Brukar gå på en 500ing ungefär :slight_smile:

Troligen sitter den under plastkåpan nära motorn

1 gillning

Kontakta eico, beställ och be om någon som kan byta den. alternativt en reparatör som kan byta den åt dig. Det finns ju elföretag som gör sånt. Skulle tro att den sitter i den svarta lådan som man ser på motorn, om du vill testa själv. Stäng av strömmen bara. :crazy_face:

1 gillning

Gissningsvis kan du hitta kondensatorn i lådan,