Ring en reperatör så de kommer och fixar det åt er så kan du syssla med din profession under tiden. 
Håller med… men nu känner jag mig nästan lite taggad. ![]()
För jag kan väl egentligen inte sabba något? Dvs. det jag ska göra är:
- Skruva loss det svarta skalet
- Leta efter någon slags cylinder med två sladdar?
Samt stänga av strömmen innan jag gör det?
PS Såg detta på nätet:
Prova om du kan snurra igång motorn när den surrar. Går den upp i varv då så är det kondensatorn som är kass.
Det tolkar jag att jag ska undvika (eftersom jag ska stänga av strömmen)?
Såg detta på forumet från dig 

”Själv blir jag fascinerad av den här ensam är stark attityden som är så förhärskande - när jag skrev att jag tog hjälp att byta däck så skulle man göra det själv, när jag hade problem med V70 så skulle jag direktimportera lambdasond från Tyskland”
Precis, inte mycket man kan paja
Vet inte hur motorn ser ut, men på dem gamla brukar det finnas en liten dropp-punkt där man kan lägga i lite olja. Hade en äldre som bara kärvade lite, räckte med lite smörj och att rotera fläkten manuellt ett par ggr så höll den ett par år till 
Kommer du åt fläkten så är det bra att testa dra igång den för att säkerställa kondensatorn…
Kommer du inte åt fläkten och ska börja skruva så är det bra att dra ut strömmen först.
Har mejlat Eicos Serviceavdelning. ![]()
Undvik att pilla för mycket med kondensatorn, det är låg risk, men tänk på att om den fungerar korrekt så har den en “laddning” i sig. Den laddar ur sig själv över tid, men helst ska den laddas ur med en 100 Ohm-resistor eller liknande.
Rejäla kondingar är inte att leka med. #tjocktv Jag tycker Jan är inne på rätt spår med ett snack med serviceavdelningen. 
Av ren nyfikenhet: Hur sitter de fast i en fläkt? Skruvplint? Jag har mest vana från ljudelektronik och då snackar vi lödning på kretskort. Jag har svårt att föreställa mig Jan i lödtagen! 
Kan be Caroline filma mina försök. I bästa fall får ni en sådan här video:

Om det skulle visa sig att du behöver köpa ny fläktmotor så skulle jag komma med tipset att sätta fläkten på taket istället för i kåpan. Om resten av köket är relativt tyst är det oftast köksfläkten som låter mest. Takmonterar man den blir det mycket tystare. Det funkar faktiskt att umgås med gäster/familj i köket och laga mat samtidigt. Vi gjorde det i fritidsbostaden och är väldigt nöjda.
Men t.ex. så är ugnen också en av de tystare modellerna. Hade den låtit lika mycket som i vår lägenhet hade det inte spelat någon roll att fläkten är tyst vid de tillfällena då man även använder ugnen.
Inte de bästa tipset att trigga köpsuget i dessa tider kanske… men om…
Edit, såg din bild på utblåset nu, att det var på väggen. Vette tusan hur man gör då, men går säkert att väggmontera såna fläktar också. 
Ok. Efter lite demonterande så har jag fått fram det här. Gissar att det är kondensatorn, var hittar man en som fungerar? 
Det här finns också:
Elfa har jag köpt motorkondensatorer förut från, denna kanske kan passa men jämför specifikationen och måtten.
Stopp och belägg nu! Hur känns fläkten om du snurrar den med handen? (givetvis med sladd urkopplad!)
Det är otroligt vanligt att man får byta lager i en sådan efter 5-10 år. Kan vara ett måndagsexemplar av lager också som skär ihop tidigare.
Om fläkten snurrar fint och utan skorrande, molnande, ljud, är det förmodligen kondringen men uteslut lagerfel först.
Elmässigt rätt, men ser ut att ha andra byggmått. Hur ser det ut där den sitter?
Ja, det är kondensatorn. Det finns att köpa på bla Elektro Skandia ![]()
Jättesvårt att prova då den verkad inbyggd och jag kommer inte åt. Men när den körde sist så lät den inget särskilt. Har beställt en sådan kondensator för typ 300 kr så jag tänker att vi testar med den.
Kondensatorn gav inget utslag med multimetern. ![]()
Väntar med spänning (pun intended) tills du rapporterar hur det gick sen!
Kondensatorn skall inte ge utslag, den är ju isolerad.
Tyvärr såg jag tråden för sent, annars kunde du beställt denna
Och cyklat över och hämtat den.
Fungerar det inte så dma så kan jag slå ett öga på fläkten kanske.
Den ska visa ett motstånd?
annars brukar det vara ett tecken på att den är trasig