En kondensator skall vara isolerad, så multimetern skall indikera avbrott, eller myckrt stort motstånd ialla fall. Ibland kan det räcka med lite smuts eller att man tar i probarna så blir det lite resistans och man luras.
Jag anser nog att byte av motorkondensator med spadkontakt på bilden är värt att göra själv, då man sparar in på reparatören. Givet man vet man gör. Har fixar lite poolpumpar osv just med byte av motorkonding.
Ge inte upp Jan. Ibland får prinicipen vinna över logiken. Felsök tills du hittar felet.
Mvh en föredetta maskintekniker som hellre skruvade isär en motor i smådelar för att byta trasiga lager hellre än att beställa en ny motor av ren nyfikenhet.
Nyfikenhet fråga men är det så pass stora marginaler inom kondensatorer så man kan byta till en som ligger 5% lägre i kapitance utan att märka någon försämring?
(brukar anstränga mig för att hitta exakt rätt spec och hatar tillverkar så som @janbolmeson fläkt där man har ostandardiserade siffror så svårt att hitta reservdelar)
Visst kan du reparera den och gör du det själv med billiga delar så visst… Vet du hur gammal fläkten är? Ser ut som att de sista såldes för några år sedan men att modellen sålts i nästan 10 år.
Ska du byta så kommer två förslag på snarlika köksfläktar men bättre: Franke Opal 90 cm frihängande - deras webb är kass men fläkten finns på sidan 56 i katalogen. Bra prestanda men ska du nyttja den fullt ut behöver du en kanal på 150 mm. Bodde närmre Uppsala hade jag sålt en till ett bra pris…
Fjäråskupan Arcad - högre finish än fläkten från Franke och ni slipper putsa glasskivan. Även högre prestanda men också ett helt annat pris. Byggs på beställning och anpassas till er takhöjd så ni slipper skarven på skorstenen. En kanal på minst 150 och gärna 160 mm rekommenderas för att nyttja prestandan fullt ut.
Bägge fläktarna ovan byggs i Sverige och presterar bra. Ni slipper även gallret högst upp på skorstenen.
3,15 eller 3 motsvarar 5% tolerans. Det brukar ligga runt 5% men jag har sett 10% också.
Det som händer om den är för liten, dvs kanske 25% är att startströmmen påverkas så fläkten kanske varvar upp för långsamt och går lite sämre dvs orkar inte ge full effekt.
Är den å andra sidan lite för stor , säg 25% ökar motorströmmen.
Jag tror inte det har så stor betydelse för en liten motor som i en fläkt.
Woho! Ni är bäst! Beställde en ny kondensator (om än dyr enligt @Rikkitikkitavi) satte i den och… det fungerade! Känner nästan som att jag vunnit guldmedalj med er hjälp.
Däremot kan vi ordna en egen kategori för “hemmafix” där vi har fler trådar likt denna.
Tänker mig, “diskmaskinen tömmer dåligt”, “ventilationsaggregatet låter högt”, “snöslungan går ojämnt” m.m. Samt att vi har en fastnålad tråd, de här böckerna/youtube klippen förklarar bra vad en kodensator, trafo m.m. är
Man klarar mer än vad man kanske tror. Det gäller bara att “ta tag i det”.
@janbolmeson är en given vinnare i detta fallet. Men även miljön och vår gemensamma ambition att vara rädd om våra resurser. Nu kan hela fläktpaket fortsätta att släppa ut underbara matdofter från det Bolmesonska köket i ytterligare 10 år. Fantastiskt! Ofta är det annars bara en liten detalj som gör att vi byter allt, vilket är ett enormt slöseri.