Hustrun ska snart byta arbetsgivare och har en tilldelad tjänstelaptop som arbetsgivaren inte vill ha tillbaka då den har några år på nacken och de anser att den är helt avskriven. Vad gäller isf.? Kan man bara behålla den eller förväntas man ta upp den till förmånsbeskattning?
Samma modell finns idag till salu hos “refurbished”-försäljare för ca 2 500 kr. Enligt Google kan den ha kostat runt 15-16 tkr på Dustin som ny.
Håller Skatteverket verkligen med om detta då? Om den kan säljas för 2 500 kr så misstänker jag att de anser att datorn har ett förmånsvärde på 2 500 kr?
Så har jag också förstått att det fungerar, även om jag egentligen inte har speciellt bra koll.
Bara för att arbetsgivaren valt att skriva av datorn snabbast möjligast och att den nu har ett bokfört värde på noll så betyder det inte att arbetsgivaren kan ge bort den som en skattefri förmån…
Annars så skulle jag starta ett företag där vi köper in dyra Macbooks och skriver av dom 30% per år och efter 3-4 år så får mina anställda dessa som skattefri “lön”.
Nej, med den logiken bör det gå utmärkt att ge bort bilar, fastigheter eller andra saker så fort de är avskrivna. Det är alltså inte så Skatteverket ser på saken utan det marknadsmässiga värdet
Sen säger min mer logiska del att ”vem fan bryr sig, ta datorn.” Men rent regelmässigt blir det galet
Jag gissar att de flesta datorer dessutom inte har någon avskrivning alls utan kostnadsförs direkt? Gränsen för när man måste dela upp kostnaden i avskrivningar ligger väl på ett halvt prisbasbelopp, dvs runt 25 000. Bara för att en inventarie inte ligger på balansräkningen innebär det ju inte att den är värdelös.
Om du inte är inom IT, eller annat där högsta datorprestanda krävs, för då kan du direktavskriva godtyckligt dyr dator.
Ja. I teorin ska en gammal dator tas upp som löneförmån till nån sorts marknadsvärdering. I praktiken, sålänge det är en dator som är rimligt att bolaget kasserar och det inte sätts i system, har jag väldigt svårt att tro att någon gör det, eller att någon bryr sig.
Även om företaget skänker den vill nog IT köra en total rensning av disk. Kommer ni ha möjlighet att återställa den till fabriksinställning eller åker ni på massa meck där ni kanske behöver köpa hjälp och ny mjukvara (t ex Officepaketet). Det kanske inte blir gratis i slutänden…
Hos en “refurbished”-säljare så har de gjort mer med laptopen. De rengör datorn, kollar batteriet, formaterar, byter kylpasta. Byter laddare.
Er laptop är alltså mindre värd eftersom den inte har fått den där genomgången.
Jag tolkar det som att marknadsvärdet ska tas upp till beskattning. Enklast är att sälja med moms istället för att ta upp löneavdrag eller förmånsbeskattning.
Jag arbetar med IT hållbarhet och livcykelshantering. Jag hjälper företag med deras IT utrustning och även att ge gammalt utrustning ett andra liv. Såklart efter att de säkerhetsraderats(inte bara en klassisk fabriksåterställning), och försäljning till säkra marknader. Mer eller mindre allt har nån form av värde, sen täcker det värdet inte alltid hanteringen om det är riktigt risig utrustning. Men är det bara fungerande saker så kan det vara värt allt från några hundra till några tusen efter hanteringen.
Säkerställ att det är dokumenterat att din fru får datorn så det inte blir tjafs i framtiden, och att det inte krävs speciell behörighet för att uppdatera / installera program.
Att ta upp datorn som förmånsbeskattning framstår som… prudentligt.
Om frågan ställs hur regelverket ser ut så svarar man på det.
Sen, kommer Skatteverket eller någon annan granska det? Nej. Är felet speciellt stort? Nej. Känns det hela löjligt. Ja. Jag ser inget scenario där detta kommer bli ett problem för mottagaren av datorn men de svenska reglerna ser ut som de gör. Det sker betydligt större fel förmånsmässigt varje dag och för mig är detta en icke-fråga i grunden. Men ber TS om råd efter hur detta ska hanteras för att följa reglerna så är det väl ändå rimligt att denne får svar på hur det faktiskt ska hanteras?
Jag fascineras mest av att man ens lyfter frågan. Och det är ingen dumförklaring, varken av TS eller ni som svarat “by the book”. Känner bara att nånstans måste man väl ändå tillåta sig lite vilda västern, i det lilla. Personligen hade jag tagit datorn och glad i hågen sträckt upp ett mentalt långfinger åt Stockholmshållet. Men det är jag det.
Ska väl dock tilläggas att jag varit med om att Skatteverket vid revision gett nerslag på hoodies till personalen som gåvor då dessa var värde 700kr styck och bolaget inte firade jämna 25 år. Detta då dessa kan användas privat. Så har man otur kan man åka dit på just detta.
I sak är vi dock överens. Någon jävla måtta får det vara. Ge bort en ny bil, nej det är inte okey. Skänka en dator man hade skrotat annars med ett ytterst lågt värde. Ja, vem fan bryr sig.
Skriver man av 30 procent så innebär det inte attt värdet är 0 om tre-fyra år.
Första året skriver du av 30 procent, då blir 70 procent kvar. Nästa år skriver du av 30 procent på de 70 procenten. År 3 blir det 30 procents avskrivning på bokfört värde 49, osv.
Du kan däremot välja rak avskrivning 20 procent. Då är värdet 0 efter 5 år.