Sålt firman, fick behålla hårdvaran. Hur är ägandeförhållandet?

Halloj!

Jag har sålt min firma och fick i processen behålla all hårdvara jag använde ”för personligt bruk” det är ett gäng telefoner, iPads, bärbara och stationära datorer och skärmar.

Vi har inte någon dokumentation på denna specifika delen av transaktionen, så min fråga är: Är nu hårdvaran min att göra vad jag vill med?

T.ex sälja en del eller sälja rubbet till mitt holdingbolag.

Tankar?

Finns det på balansräkningen? Om inte så är det ditt.

…egentligen inte såklart. Du skall kunna visa på skrotningsintyg om saker utrangerats osv. men risken är nog rätt liten att Skattevärket jagar dig för det där.

Ja du.

Om det finns på BR är väl nya ägarens ”problem”. :wink:

Köparen av firman sa bara att den hårdvaran vi använt i hemmakontoret kunde vi behålla.

Blir det någon förmån eller gåva då? (kan inget om det här :upside_down_face:)

Det är små pengar och prylarna är sannolikt avskrivna. Ingen är intresserad av vad som händer med dem. Köparen såg ju heller inget värde i dem.

Ja, är sakerna avskrivna är dom ju på pappret värda 0. Då är det ingen som bryr sig. Ur Skatteverkets synpunkt om det är värt 0 kunde det likagärna vara en påse luft :slight_smile:

1 gillning

Frågan är vem du fick hårdvaran av? Fick du den av ditt eget bolag (=ingick inte i köpet) eller från köparen (=ingick i köpet)? Beroende vem du fick den av är det den som ska betala arbetsgivaravgifter (om en förmån uppkommer).

Oavsett om den är avskriven eller inte så kan en förmån föreligga då det är marknadsvärdet som styr. Exempelvis om bolaget köpt en bokhylla som är avskriven. De ger den sedan till en anställd. Marknadsvärdet är 1 000 kr. En förmån uppkommer med 1 000 kr för den anställde.

3 gillningar

Ja, jag räknar det som att vi fick det av nya ägaren, vi sålde bolagen rakt av utan några speciella skrivningar kring det. Sen i reguljär konversation efteråt så tyckte köparen att hårdvaran som vi haft i hemmakontoret hade de inget behov av, ergo vi kan behålla den.

Oftast handlar det om direktköp och ligger inte i anläggningsregisteret, då det är under beloppet gällande avskrivningsregler.
Tror datorer och telefoner kan ses som förbrukning. (Slarvigt beskrivet)
Nästan noll i värde begagnade. Finns dessa upptagna, går det att rangera ut dessa i bokföringen.

Varför vill du ha in dessa i ditt holdingbolag?

Drar du upp de här avskrivna grejorna skapar du sannolikt problem för skatteverket för det är en effektiv myndighet som vill lägga tiden på viktigare saker. Jag skulle inte oroa mig alls.

För att få ut deg ur holdingbolaget. :slight_smile:

Värdet är sannolikt väldigt lågt. Ingen bra idé att försöka sälja till överpris heller. Du jagar småpotatis.

Men även småpotatis är potatis! :slight_smile:

Absolut. Men fokus på stora potatis ger mer potatis per ansträngning, tänker jag.

Ok, men det handlar ju inte direkt om några större summor. Jag sålde verktyg till mitt bolag i början för typ 20000:- men då har jag relativt stora flöden i bolaget och gömma det under.
Skriv ett kvitto så ska det inte vara några problem att lägga ett belopp på ditt avräkningskonto.
Det förutsätter dock att priset verkar rimligt skulle jag tro.