Sälja företagets brf lght till mig själv

Mitt AB, som jag äger till 100%, äger en lägenhet i en brf. Jag vill kanske likvidera företaget. För att kunna göra det måste lägenheten bort.

Planen är att sälja den till mig själv så som skatteregler och annat ser ut.

Någon som vet något om detta? Hur lågt pris kan jag sätta på lägenheten? Kan jag t ex ta mitt andelstal av taxeringsvärdet på hela fastigheten som brf består av? Eller vilket pris ska jag sätta?

Du får ta in 2-3 mäklare och värdera och sen köpa till detta priset.

4 gillningar

Kan inget om specifikt ditt specialfall, men när det kommer till att värdera lägenheter så brukar banken också göra värderingar baserat på data de har. Du kan kolla med banken och få ut siffror där. Om banken värderar lägre än mäklare kanske du hellre använder den siffran.

(Om man nu får göra så)

Ja om man vill ha problem med SKV så kan man göra så.

Jag tror dock inte en bank värderar bostäder, det är alltid en mäklare. Sen kan banken säkert ha sammarbete med mäklare för tjänsten.

Men här gäller det utköp till marknadsvärde. Så därför tar man in flertalet bedömningar.

Skulle man då få 3 värderingar som är identiska så är det ganska lätt, då är det marknadsvärdet.

Får du 3 olika bud så bör man nog använda det som ligger i mitten. Du behöver spara underlaget för att kunna bevisa att du gjort rätt om det ifrågasätts.

EDIT: En bank kan värdera för egen del men i detta fallet så behövs marknadsvärde fastställas och då är det mer än 1 värdering av oberoende part (mäklare) som behöver göras.

2 gillningar

Tack för alla svar. Nu har jag en plan klar.

Till ovan ska läggas att bolaget är vilande och sitter på ett större kapital. Jag börjar med att i lugn och ro dela ut kapitalet till mig. När sedan bolaget i princip är tomt så värderar jag lägenheten enligt alla konstens regler. Säljer lägenheten till mig. Delar sedan ut återstående kapital i AB och avvecklar. Det blir i och för sig dubbel beskattning på sista pengarna men så får det bli.

Kommer ta några år detta. :check_mark::money_bag:

Om du inte redan gör det, kolla även på möjligheterna att hyra ut lägenheten till dig själv under tiden. Om den ligger i attraktivt läge bör den styrda hyressättningen göra det rätt förmånligt, i o m att ingen kommer kunna tvinga dig ta högre hyra än motsvarande allmännytta.

Bolaget är vilande plus att lägenheten inte alls används.

Skapar INGA risker som äventyrar trädan i bolaget.

Aha. Ja då går det ju inte.

1 gillning

Du kan väl inte dela ut under trädan om du planerar 5/25?

Om den inte används, så borde den säljas. För du betalar ju skatt på förmånsvärdet.

2 gillningar

Exakt, är den tom så står den till företagarens förfogande och antas vara dennes.

Då ska förmånsbeskattning göras.

1 gillning

”Tilligång till” är nyckelfrasen för Skatteverket när det gäller förmåner. Hur MYCKET den i praktiken används har ringa betydelse.

3 gillningar

Samarbete stavas med 4 m…sammmmmarbete

Produktivt inlägg! :rofl: