Varför skulle du inte kunna starta ett bolag, anställa personal, köpa datorer till dina anställda (som behöver datorer i tjänst) och sedan ersätta dem var tredje år?
Det kallas it-konsultfirma. ![]()
Det är väl just det där med “skattefri lön” där skon klämmer. Du kan väl byta ut datorer varje år om du känner för det. Du kan däremot inte ge datorerna vidare till dina anställda som gåva utan förmånsbeskattning.
Håller helt med. För mig handlar det om hushållande av energi och rimlighet.
Jag förstår dig.
Men grejen är att en genomsnittlig modern laptop har en förväntad livslängd på 3-5 år. De är förbrukningsvaror som rent skattemässigt räknas som förbrukade efter att de är avskrivna.
Jag tycker det känns jättekonstigt att räkna med förmånsvärde på en avskriven 3 år gammal laptop som när som helst kan dra sitt sista andetag, även om den skulle gå att kränga den för 2 tkr på Blocket.
Fast de räknas ju inte som förbrukade och utan värde rent skattemässigt, därav förmånsbeskattningen. Det finns i stort sett inget du kan få av din arbetsgivare som inte är förmånspliktigt, de få undantag som sträcker sig ungefär till kaffe och frukt.
Jag kan också tycka det är löjligt att man inte skulle kunna ta en dator som annars skulle slängas. Men om det vore helt tillåtet så hade det också varit lätt att missbruka. Exempelvis kan man då få datorer, mobiler, skrivare, kontorsmöbler etc. av en generös arbetsgivare.
Precis som Blomman90 skriver. Avskrivning har inget att göra med det faktiska värdet företaget kan få för prylen om de skulle försöka sälja den på en öppen marknad. Det sista är priset som den anställde ska betala för att få köpa ut den. Ger arbetsgivaren bort prylen utan betalning är det fråga om förmån och det ska regleras enligt Skatteverkets riktlinjer.
Sen att det inte alltid görs, eller att det verkar smått småsint och väldigt bokstavstroget är en annan femma
.
Administrativt besvärligt och dyrt att göra det hela korrekt, då utköpet ska prissättas till marknadsvärdet i den aktuella orten (eller värdering av oberoende värderingsman om det är en produkt som inte längre säljs). Sen gäller ju dessutom konsumentköplagen så företaget måste vara beredd på att behöva hantera eventuella fel på produkten.
Inte helt ovanligt att mindre företag tillåter att hårdvaran som byts ut “skrotas” till den som efterfrågar det, även om det inte är helt korrekt.
Många större företag har som policy att skrota all (eller betala återvinningsfirma att hantera) gammal utrustning, alternativt har hyrlösningar/leasinglösningar för alla datorer och mobiltelefoner så utrustningen måste lämnas tillbaka efter 3 år för återvinning/skrotning.
Om en sak (vad det nu än må vara) är avskriven innebär ju att den (väl?) inte behöver finnas på någon inventarielista / som en tillgång längre rent bokföringsmässigt. Det innebär ju också att vid en kontroll/inventering så förväntas (en avskriven) dator inte finnas där. Det står ju arbetsgivaren fritt att kassera dessa genom att slänga den i papperskorgen utanför kontoret* utan att det har någon ekonomisk eller skattemässig påverkan på någon. Och det står väl den anställde eller vem som helst egentligen fritt att återbruka saker de hittat i papperskorgen?
* om du inte detta utgör någon form av miljöbrott
Notera den totala avsaknaden av termen avskrivning eller avskriven i nedan länkar.
Jo, det behöver den. Har du fortsatt äganderätt över tillgången och den finns kvar inom verksamheten ska den finnas kvar på din lista. Först när du avyttrar/skrotar tillgången ska den tas bort från listan. Jag tror att det många felaktigt tittar på är värdet bokföringsmässigt. I de allra flesta fall är det bokföringsmässiga värdet inte samma sak som det marknadsmässiga. Skatteverket bryr sig bara om det marknadsmässiga värdet i sin bedömning.
Har du en bil i din bokföring som är värd 200tkr men den värderas av en oberoende bilhandlare till 170tkr får du som anställd köpa den för just 170tkr. Detta utan någon förmånsbeskattning. Alltså har bokföringsvärdet ingen påverkan i det här fallet.
Det regelmässiga är väldigt tydligt. Sätten att komma runt detta är väldigt många. Det finns i grunden två sätt att hantera det. Antingen via att regelmässigt hanterar det korrekt eller att hantera det fel.
Sen anser jag att just detta fall är mer eller mindre meningslöst att diskutera då det rent värdemässigt är försvinnande litet. Ingen kommer bry sig om detta. Får man frågan från Skatteverket vid en revision (dom kommer inte fråga) så säger man helt enkelt att datorn är skrotad/utrangerad. Risken man utsätter sig för som bolag är eventuell straffbeskattning för felaktig hantering av detta och som anställd kan man i värsta fall få lite högre skatt på sin lön. Vi pratar i runda slängar 7- 800kr.
Blocket funkar utmärkt som hanteringssätt för detta.
Det tar uppskattningsvis 5 minuter för att få ett rimligt värde. Du behöver alltså inte gå till en expert på denna typ av dator, gärna flera för att i detalj få en exakt värdering på kronan. Det ska dessutom till en jävligt småsint anställd som drar upp konsumentköplagen som krav för att få ersättning på något sätt för en begagnad dator. Har man denna typ av anställd bör man överhuvudtaget inte sälja något till dom utan ha andra rutiner.
Det här är ingen stor fråga. Kan man leva med risken om 7-800kr så ta datorn. Vill man göra rätt by the book lägg på en förmån på 2 500kr på nästa lön så är problemet löst. Det är dock bolagets ansvar, inte den anställda. ![]()
Precis. Det var ju så jag skrev. Lösningen är att arbetsgivaren slänger datorn och den anställde sedan plockar upp den ur papperskorgen ![]()
Tilläggas kan göras att det inte finns något på någon inventarielista som är avskrivet i mitt företag, och det det är både den auktoriserade revisorn samt skatteverket med på (efter att jag gjort en notering om detta under övrigt i deklarationen och de inte återkom med någon invändning mot förfarandet). Helt enkelt så kasseras allt som är avskrivet, vilket inte är något konstigt eftersom dess ekonomiska livslängd då anses uppnådd. Vart de kasserade sakerna tar vägen tycks det som sagt inte finns någon åsikt om.
Den auktoriserade revisorn har inte tittat på detta
Det har en junior revisor som inte greppat spelreglerna än gjort. Här faller det underbara ordet väsentlighet in och de avskrivna är helt enkelt inte väsentliga. Revisorer är överlag dåliga på att leta efter de saker som inte finns i böckerna. Skatteverket har inga synpunkter på detta då det inte påverkar din beskattning. Så länge avskrivningskostnaderna är korrekt tagna skiter dom i resten.
Först om det ges bort grejer som inte förmånsbeskattas de kan bli tjuriga. Om du sedan säljer dessa saker så är de bara intresserade av att detta trillar in korrekt i böckerna så du vackert får skatta på det.
I de flesta fall kommer du inte få några problem. Men förfarandet är felaktigt ![]()
Som sagt, vägar runt det finns det gott om. ![]()