Jag har valt en alternativ livsstil, och har avslutat diverse avtal, prenumerationer och sagt upp kreditkort.
När jag ska ta ut mitt livs besparing på 440,000:- från min nuvarande bank får jag inte det. Jag ska inte köpa något särskilt, utan ska bara ha pengarna hemma istället för på bankkontot. Banken köper inte det, jag måste bevisa vart mina pengar ska gå. Jag kommer inte att ingå avtal med någon annan bank, kan därför inte föra över de dit och det går inte längre att ta ut pengar i bankomaten (som för övrigt hade tagit väldigt långt tid med tanke på limiten).
Vet att det inte är svar på frågan och banken borde så klart ge dig dina pengar men banken gör här ett bra jobb med att skydda dig från din egen dåliga idé.
Att stänga ditt bankkonto och ha kontanter hemma är verkligen en alternativ livsstil. Det är dock inte en livsstil som kommer att göra dig rik, tvärtom. Utöver inflationen ändrar Riksbanken regelbundet utformningen av sedlarna och gör de gamla ogiltiga, och det är inte säkert att de löser in dina gamla sedlar utan att du dokumenterar var du fått dem ifrån (för att bekämpa penningtvätt).
Ett annat tillvägagångssätt kan vara att du köper ädelmetaller för pengarna. Du kan ha dem hemma samtidigt som de åtminstone inte faller i värde – guld ökar faktiskt i värde med tiden.
Du vill inte köpa guld? Kan du ju växla in vid behov en tacka i taget. Inte svaret på frågan men en tanke bara…dom gör de mer eller mindre omöjligt att använda kontanter sen påstår dom att folket ej vill ha kontanter.
Jag har även tidigare haft stora mängder av exempelvis mönbelvirke, grova plank torkade under flertalet år. Men oavsett vill jag kunna ha kontanter hemma.
Även guldet svänger och är dyrt nu. Det som är dyrt som har stigit kan även falla tillbaka.
Börsen går alltid upp sägs ofta här så varför har fler av mina aktier passerat -70%?
Kanske för att börsen är till för det?
Ja, om du köper ädelmetaller för alla pengar på en gång, vilket jag inte kan rekommendera. Det bästa är att köpa när priset på guld (spot) sjunker, och så lite i taget. Med tiden har du spenderat de pengar som du tror att du kan lägga undan för sämre tider.
Ibland undrar man om folk verkligen kommer med all fakta som behövs för att förstå situationen.
Om du förklarar för banken dina planer lugnt och sansat så kommer dom hjälpa dig, om du kommer in på ett kontor kvart i 5 och gormar att du ska ha din halva miljon i kontanter nuuu så lär dom bli lite fundersamma.