Sätta upp spottar inomhus

Jag lät nyligen bygga om badrummet och satte där upp ett gäng spottar. Då rev de ner taket och satte upp boxar ovanför varje spotlight. Resultatet blev riktigt bra. Spottarna vi använde var Nordlux Triton som är en billig sort.

Jag funderar nu på att sätta upp ytterligare spottar hemma. Det som nu är aktuellt är nedre planet i vårt sutteräng-hus. I den inre delen finns inget naturligt ljusinsläpp och spottar skulle då kunna förbättra läget. Dessutom sitter de befintliga ljusknapparna på knäppa ställen.

Är det någon som har gjort något liknande som har några bra erfarenheter att dela med sig av? Jag skulle helst välja en lösning som inte innebär alltför mycket av rivning men det kanske är oundvikligt. Samtidigt kanske inte rivning och nyuppsättning av diverse gipsplattor på väggar och tak är en så dyr grej att hantera egentligen?

Kanske lättare att välja en bättre ledspot, du har bla, (Hide a lite) som du kan monter direkt mot isoleringen och slipper boxar,(spot är lika tjock som glesregel och takplattan) man kan borra hålen sedan trä svart/röd kabel imellan och seriekoppla dessa, i många fall kan man smita i mellan hålen och nå till kopplingsdosan,(eller takdosan)transing stoppar man upp i första/samma spot hålet slipper riva upp något.
Nu börjar fler o fler montera upp ledslingor, man kan gömma slingan bakom list eller andra snygga lösningar , då kommer endast ljuset ner på ett mysigt sätt, man ser inte inga lampor eller dragningar.

1 gillning

Jag har ledspotar (Hidealite) på flera ställen. Smidig installation och bra ljus men möjligen något fladdrigare i ljuset när de dimmras än vanlig halogen.
Men det sparar utrymme, värme och el så jag är nöjd.
Ring en elektriker och be om offert på plats så begriper du vad han tror är bra med. Ring en till om det inte känns bra.