Lifehacks för att få livspusslet att fungera | Vilka är dina bästa?

En spännande fråga i en annan tråd:

Jag kan ju börja. :slightly_smiling_face:

Jag och @carolinebolmeson har delat upp aktiviteter efter energi och vad vi är okej med / tycker om att göra. Det som ingen av oss tycker om outsourcar vi och vi provar mycket. Exempel:

• Vi har provat au pair i 12 månader. Var jättebra ur många aspeketer, men utifrån att ha någon boende hemma hos oss 24/7 så har vi inte gjort om det.

• Vi kör mycket barnvakt, då vi har få släktingar har vi använt appen Yepstr där man hyr in ungdomar.

• Ett relaterat life-hack vi har diskuterat i en annan tråd är att till viktiga event så har vi två barnvakter, en på standby som får betalt en lägre summa för att vara standby och den ordinarie. Vi har varit med om att en barnvakt avbokat på kort varsel och det är alltid problem.
  • Vi har använt Yepstr även till sådant ingen av oss tycker är kul, ogräsrensning, göra rent grillen, räfsa löv och liknande.

• Ingen av oss gillar städning, så vi har en städfirma som kommer varannan vecka.

• Ingen av oss gillar tvätta fönster, så det är också outsourcat.

• Caroline gör nästan all hämtning och lämning på förskola medan jag tar i princip all hämtning och lämning på träningar och matcher.

• Sedan fick vi tipset av vår parterapeut att kommunicera mycket och bekräfta mycket. Så att saker är tydliga. Det jobbar vi hela tiden på, lyckas mer än tidigare men fortfarande någo vi kan göra bättre.

• Tid tillsammans - något vi jobbar aktivt på att försöka göra (och misslyckas med ofta), med små barn så går ju nästan alltid åt dem, men vi försöker göra aktiviteter på egen hand tillsammans också.

• Vardagsmiddag är också ett life-hack - att bjuda över vänner på typ spaghetti och köttförsås eller tacos, istället för ambitiösa tre-rätters middagar.

Skulle jag understryka något så är det verkligen att vi har INTE gjort någon 50/50-grej eller millimeter-rättvisa utan att vi går utifrån perspektivet energi och vad som är enkelt för respektive person. Tvätt är enkelt för Caroline och svårt för mig, då är det hos Caroline. Jobb, superenkelt för mig, jag tar mest ansvar för det etc.

Så ska jag sammanfatta:

• Dela upp aktiviteter baserat på energi

• Outsourca så mycket av det som ingen gillar

• Överkommunicera

• Sätt först på syrgasmasken på dig själv innan du hjälper andra.

Vad tänker du?

45 gillningar

Vår lille Alvin är bara 3 mån så har inget att bidra med än, men följer denna tråd med frapperande stort intresse!

4 gillningar

Jag tänker att det är flera av de sakerna du nämner som vi måste testa. Vi har även testat att ha typ ‘au pair’ håller med om att det är utmanande att ha en ny person i ens hem.
Har inte vågat testa barnvakt som inte är ngn vi känner men har oxå begränsat med familj som kan stötta. En del i det är att vi har två vilda killar som är utmanande på olika vis.
Vi har fastnat en del i 50/50 rättvisa konflikter men förstår nog båda att det inte är möjligt i slutändan. Vi kommer att prata om det här så får vi testa oss fram.
Jag tycker nog egentligen om att städa, gillar rent, ordning och så, där är det egentligen tiden och energin som inte når hela vägen. Också haft städhjälp som vi inte varit nöjd med. Förstår att något måste ge…

2 gillningar

Jag tror att min största motivation att bli ekonomiskt fri är att outsourca precis som ni gör! Älskar’t! En dokumentär som gjorde hos mig avtryck i ämnet hemhjälp är:

Frida, en trotjänarinna | SVT Play](Frida, en trotjänarinna | SVT Play)

Tycka vad man vill om den, men arbetsgivaren i filmen sa: “Frida gör att jag kan leva det liv jag önskar.”

1 gillning

Robotdammsugare. Låt barnen göra sysslor redan från tidig ålder: börja med att ta bort tallrik, glas och bestick efter sig. Utöka år efter år. Barn kan mer än man tror om man provar. Och vi pratar minuter om dagen här, inget slaveri :upside_down_face:

17 gillningar

Korslänkning:

1 gillning

Kul tråd!

Men vad är Yepstr? :thinking:

Har typ 10 punkter på en behöver hjälp med lista, med saker jag inte orkar eller klarar av själv. :see_no_evil:

4 gillningar

Vi har städerska. I Sverige hade vi städning varannan vecka. På Balkan kör vi varje vecka. Vi har barnflicka anställd på halvtid. Detta är relaterat enbart till Balkan. I Sverige skulle vi inte ha haft råd med det. Vi har valt att leva småbarnsåren med två barn utomlands där arbetskraft är billigare. När vi flyttar hem igen kommer barnen att vara mer ”självgående”.

Vi bor i ett hus i Sverige med en hel del ”potential” och vi har över tid lagt mycket pengar på att realisera denna. Särskilt under pandemin tog vi stora kostnader för renovering. När vi flyttar hem igen ska vi fortsätta med renovering. Då ska vi kunna ha lagt tillräckligt med pengar på hög för att ha råd med allt som behöver göras. Efter att initialt gjort renovering själva köper vi numera in allt.

I Sverige brukade farmor (min mamma) hjälpa till med barnpassning en gång i veckan men det lär vara slut nu. Hon är såpass gammal att det nog inte går i längden.

1 gillning

App där man hyr in ungdomar i grannskapet till att göra olika uppgifter. :slight_smile:

2 gillningar

Ooh, kan vara något! Speciellt till lotten! :blush:

1 gillning

Verkar knas med appen, kikar igen imorgon.

Känner likadant ang barnvakt via app…skulle aldrig våga lämna det käraste jag har till främmande ungdomar (passade själv grannens barn som tonåring & var au pair så minns vilken typ av konsekvenstänk man har i den åldern)…men så är mina barn mkt små också & skulle inte kunna säga ifrån om något hände. Har en morförälder som ställer upp mkt i vårt fall. Men det är tufft! Speciellt med vilda barn (ena är en vilvervind. :sweat_smile:). Min plan är att skaffa fler vänskapliga band med barnfamiljer med barn i liknande ålder…blir iaf avlastning med lek hos andra. :upside_down_face:

1 gillning

När barnen är i förskola/skola, ta tillvara på kompisarna de leker med där och ordna lekträffar hemma hos varandra. Det blir då naturligare att be om en lekträff när man som förälder har behov av barnvakt. Det blir även en lägre tröskel både för barn och förälder om det behövs hjälp med övernattning framöver.

3 gillningar

Vi försöker fördela hämtning och lämning på förskola/skola och aktiviteter så jämnt som möjligt (varannan vecka på respektive aktivitet) och en sak vi testat nu i vår är att den vuxna och barnet som åker på aktiviteten också äter på en ny restaurang ihop på kvällen.

På så vis får en egentid med barnet och en får testa helt nya restauranger. Har såklart blivit några snabbmatskedjor men hittills även ett nytt sushiställe och finrestaurang vi inte testat innan.

Ett annat mer konkret life hack är att en gång i veckan planera veckans mat och samtidigt handla via onlinehandeln istället för att skriva inköpslista. Sedan kommer allt packat och hemlevererat några dagar senare.

1 gillning

Sömn.

Inget förstör ens liv mer än att inte sova ordentligt och sover en part dåligt är det hög risk att det smittar av sig till den andra parten.

Det finns massor av hjälpmedel mot snarkningar och sömnapné ska man absolut ta på allvar. Prata med din vårdcentral.

Enkla tips är väl att inte pressa ett extra avsnitt av den där serien man kollar på, träna eller gå i alla fall långa promenader, prata inte om skitsaker eller allmänt dåliga saker innan man ska sova.

Varva ner och gå inte och lägg dig när du är uppe i varv. Läs en bok, meditera eller lyssna på en podcast.

Lägg ner sociala medier. Läs nyheter i rimlig mängd. Det händer mycket skit runtom i världen, men du blir inte lyckligare av att veta precis allt om det.

29 gillningar

Korslänkning till diskussionen om att ha barnvakt med någon som man inte känner. :slight_smile:

För oss var det en non-issue eftersom vi de facto inte hade något val. :thinking:

3 gillningar

Vet inte om de räknas, men ingen uppgift eller projekt skulle komma framåt för mig om jag inte hade Things 3 :slight_smile: Allt jag gör hamnar där, både för arbete och privat.

Har man iPhone kan jag starkt rekommendera denna samt att läsa Getting Productive with Things - Things Support för att komma igång på rätt sätt.

1 gillning
  • Beställ färdigpackade matkassar i butik som man passerar ofta. Beställer man över X kronor brukar plockavgiften ingå.

• Eller, ät lunch ute varje dag och nöj dig med lite müsli hemma.

• Autogiro på allt

• Fönsterputsning är inte så farligt dyrt och värt varenda krona. Det finns proffs som gör det 1000 gånger bättre än du.

• Tvättmaskin med en fördröjningsfunktion så att tvätten är klar på en passade tidpunkt.

• Ett telefonstativ där telefonen “bor”, att inte ha sin smarta telefon nära till hand kan spara flera timmar per dag.

6 gillningar

Vi är en familj med tre barn i åldrarna 7-15 och villa. Jag jobbar heltid (men flexibelt), min fru jobbar 75% och är ledig de flesta fredagar. Vårt recipe for success:

1. Jobba deltid om möjligt och om det inte får för stora konsekvenser på karriär. Min fru har ett jobb där hon tjänar över brytpunkten för statlig skatt. Om hon tar bort 25% av heltiden försvinner bara 12-13% av lönen. Som bonus hinner hon fixa en massa grejer som annars skulle stressa ihop vardagarna fullständigt.

2. Involvera barnen i banala vardagssysslor som t ex att hålla reda på sina grejer, plocka upp saker från golv, plocka in/ur diskmaskinen, sortera tvätt (inte vet jag vems strumpor som är vems), osv. Det sparar mycket tid och man slipper få en meltdown på allt som ska göras.

3. Låt barnen vara med och laga mat i tidig ålder. Numera kan t ex tolvåringen hacka lite lök eller förbereda mat medan jag rundar av dagens sista telefonmöte. Ibland får de större barnen i uppdrag att bjuda familjen på middag. Det brukar visserligen se ut som om pårökta och ketchupinsmetade grävlingar har haft en orgie i köket, men maten blir oftast ätbar.

4. Jag hatar att ha in främmande människor, hantverkare, städhjälp etc i hemmet, så se punkt 1 ovan. Barnen dammsuger sina rum. Vi har en Dyson skaftdammsugare i köket och en robot till stora delar av huset som tar 85% av all skit.

5. Fönsterputs är töntigt. Jag behandlade fönsterna med en hydrofob beläggning (som man har till bilar) och putsar sen fönster slarvigt, på max 45 min 1-2 ggr per år. Ingen har klagat.

6. Handla mat online eller när ingen annan handlar. Jag brukar köra en megashoppingrunda typ tisdag morgon 08:00-09:00 innan löning för då tar allt hälften så lång tid. När man lärt sig kryssa mellan pensionärerna som står och myser i gångarna.

7. Träna när barnen har aktiviteter. Många föräldrar kör sina små hjärtegryn till fotbollsträning och står sen och kollar på i 90 minuter när 30 nioåringar snubblar omkring med en boll. Jag kör sonen, löper en mil i skogen och kommer tillbaka och stretchar och kollar på den sista kvarten träning. Alla nöjda och jag blir inte tjock.

8. Träna hemma. Man måste inte gå på gym. Jag har ett gäng kettlebells, ett TRX-band och en roddmaskin. 20 minuter varje dag är bättre än 3 ggr / v…

27 gillningar

2 gillningar