Såg detta diagram och artikel från Bloomberg (länk nedan) och blev chokad över hur mycket tid som det läggs ner på kanske “onödiga” saker varje dag…
Det är ju en klart att kvinnor gör mer av det obetalda arbetet hemma i de presenterade länderna. Det som fick mig att hoppa till var dock att vi i Sverige läger nästan dubbelt så mycket tid som personer i Japan på obetalt arbete i hemmet. I Sverige lägger vi männen ca 171 min och kvinnorna 220 min, medans i Japan lägger männen ca 40 min och kvinnorna 224, det blir en skillnad på 127 min OM DAGEN. Har vi verkligen så mycket mer att göra i Sverige att det motiverar 2h mer arbete varje dag? Är inte det något av det största slöseriet ni har hört på länge? Att vi lägger nästan en hel arbetsdag där hemma efter jobbet känns mycket för mig.
Känner ni igen er i detta? Samt vad är era bästa tips på att minimera dessa “tråkiga” uppgifter som bara “behövs” göras för att underrätt hålla någon form av standard nivå. Mina spontana tankar som man borde kunna frigöra tid or energi är:
Håller för övrigt med TS i att har man tvättmaskin, diskmaskin, robotdammsugare och robotgräsklippare är en stor del av hushållsarbetet robotiserat. Stora posterna som blir kvar är mat och barn. Jag undrar dock lite hur de har räknat eftersom det landar på ca 300 minuter per hushåll och dag. Har svårt att se att det i genomsnitt (de flesta hushåll bör inte ha skaffat barn eller har utflyttade barn) finns hushållsarbete som tar 5 timmar varje dag.
Att jämföra med Japan känns dock lite avigt. Japanarna jobbar ju halvt ihjäl sig. Många tar knappt semester och jobbar mycket övertid. På bekostnad av välmåendet.
Glimpses of the challenges facing Japan’s deeply conservative workforce are still plentiful. In September, Shinjiro Koizumi, Japan’s environment minister, faced widespread opposition and even calls to resign over his plans to take paternity leave after his wife gives birth.
Hope, however, can be found in the form of younger workers, who are increasingly rejecting the overworked path of older generations of salarymen, according to Ono, the professor at Hitotsubashi University.
“Social surveys indicate that younger workers are significantly less likely to support long workdays than older workers,” he says. “Indeed, the long working hour culture is a byproduct of the Showa period [1926 to 1989], which was when it was romanticised – a time when men were completely dedicated to company life, with a stay-at-home housewife who took care of the family and all his needs."
Det är alltid svårt att plocka ut en enskild faktor och jämföra mellan kulturer. Ofta är hela systemet annorlunda, till exempel att flera generationer bor tillsammans.
6h “unpaid household chores” per dag låter sjukt mycket. Jag gissar att där ingår att både jag och sambon samtidigt leker med ungen, och att vi båda lagar en riktigt god middag tillsammans? Skulle inte kalla detta “chores” dock.
Beror på om man kan kalla det för slöseriet. Men att bada, mata, och underhålla vårt barn borde vara det bästa obetalda arbete man kan ha
Sen lägger jag väldigt mycket tid på att laga mat, grilla, baka etc… men det ser jag mer som något avslappnat för att jag gillar det.
återstår lite städning / diskmaskin / tvättning då hamnar man ganska snabbt på 1 timme när man har barn… sen trädgård med sommarn, robotgräsklippare hoppar över alla kanter, handla,
För att kunna tolka den grafen hade det varit bra att veta vad som menas med “work”?
Jag brukar gå en timmes promenad med sonen i vagn för att dels få lite luft, dels få lite lugn och ro efter en oftast heltisk arbetsdag och lika hektisk matstund. Vi stannar ibland till vid en lekplats och larvar oss. Är det “work”? Läser godnattsaga, badar barnen, hjälper till med läxor osv. Är allt pyssel med barnen “work”?
Jag skulle gärna vilja veta vad för sorts “work” man gör i Australien som tar sån stor del av deras tid.
Konstiga siffror, men… ytan man bor på påverkar städtiden (tänker på t ex Japan här). Maskiner i hemmet är bra om de gör nytta och inte går halvfulla. Sedan kan jag inte för mitt liv se att den tiden går åt även om man är en opraktiskt klantskalle.
Rent generellt: Städa mer sällan, sitt ner på toaletten, behåll glaset om du ändå bara druckit vatten, tvätta när maskinen blir full, vik tvätt när du ändå vill se/lyssna på nyheterna, vattna blommorna i reklampausen i det där programmet du vill se fast det mest är skit, gå med återvinningen när du ändå ska andra ärenden, motionera ihop med eventuell hund, storkok=matlådor etc.
Jag har en tonåring på halvtid hemma och han hjälper till, men inte en chans i helskotta att jag lägger tiderna ovan i snitt och då är jag ändå ensam vuxen i ett relativt stort hus. Men så står jag inte och rör i grytan när nå’t ändå ska puttra en halvtimme. Då gör jag andra saker.
En del av detta handlar om inställningen och förmågan att ha flera grejer på gång samtidigt, tror jag iaf.
Jag håller med om att mycket vi i Sverige gör förmodligen ses som jobb i andra länder där man oftare har au-pairer, poolskötare anställda på timmar etc.
Japan/Korea har kvinnor låg social status. Är det med könsroll eller kultur att göra i japan/Korea? Jag kommer ihåg att de jananska kvinnorna har protesterat om skoklack på arbetsplatser.
Vad gäller skillnaden mellan Sverige och Japan kan jag nog ge lite insyn i då jag bott i båda länderna. Vi får komma ihåg att statistik är statistik och att om man inte tar hänsyn till underliggande fakta som inte syns så kan statistik bli väldigt missvisande.
Det första som jag kan tänka mig gör en stor skillnad är att man i Japan bor väldigt trångt. Jag har under tiden som jag bodde i Japan en “stor” lägenhet, hela 27 kvadrat! Den kostade även som en 3:a i Sverige i en normal stad och toaletten var så pass liten att jag som normalstor svensk hade svårt att både duscha och raka mig. Jag hade en kokvrå med en enda platta som jag kunde använda som matlagning och diskbänken existerade inte vilket gjorde att alla matsysslor, såsom skära upp grönsaker och dylikt gjordes på kylskåpet eller vid skrivbordet, vilket för den delen även fungerade som matbord. Jag bodde dessutom helt själv i denna “stora” lägenhet. Många japaner i förhållanden bor antingen två på den ytan eller fortsätter leva i varsinn liten lägenhet. Det är inte för inte det finns “love hotels” i Japan om man bara tänker sig in i den situation man tar med trångboddheten och att man dessutom bor i ett gammalt hus med 3 generationer under samma tak med rispapper till väggar så är det svårt att få avskiljdhet. Så om vi bara jämför ytan som behöver städas behöver jag idag spendera minst 3 gånger så mycket tid jämfört med vad jag behövde i Japan.
På grund av hur man bor och dels på grund av skillnaden i kultur och hur man umgås med andra (dels på grund av trångboddheten) så äter man ofta ute. Det är betydligt billigare än i Sverige och man kan träffa andra på en plats som inte är minimal. Det hände rätt ofta att jag gick ut och åt själv, dels för att det var svårt att få till vettig mat med en platta och dels för att det ändå var rätt billigt och bra mat kunde man få överallt.
En annan sak är just hur mycket japaner jobbar. De jag kände som jobbade heltid hade en förväntad normal arbetsdag på mellan 10 och 12 timmar. Oftast är det då också mannen i hushållet som jobbar medans kvinnorna är hemma och tar hand om huset. Hur ska den personen som jobbar hinna? Bor du i Tokyo har du antagligen minst 2 timmar i en riktning för att ta dig till jobbet. Dessutom är det kotym att om chefen vill gå ut och käka efter jobbet så stannar du tills chefen vill gå hem, även om det slutar med att hans super ner sig och somnar stannar du fint kvar tills han vaknar och vinglar hem. Detta oavsett om du ska jobba dagen efter eller inte. Kanske inte konstigt att det även finns kapselhotell i framförallt Tokyo som man vid dessa tillfällen kan utnyttja.
Ytterligare en annan sak tänker jag mig är att vi i Sverige, åtminstone de som bor i villa, har en trädgård att sköta om. En bekant som bor “stort” och till och med har en egen trädgård i en stad stor som Göteborg, har enligt svenska mått mätt en minimal trädgård att sköta om, kanske 20 kvadratmeter stor med ett hus som känns som en lägenhet med 5 rum.
Så grafen kanske inte är den bästa att använda utan att ta hänsyn till underliggande skillnader mellan länderna om man ska jämföra dem sida vid sida.
Håller med flera ovan om att yta spelar stor roll. Men även ytan utanför hemmet. Bor man tex i en villa med en uppfart på ~50-75meter som ska skottas på vintern och ~1000-1500kvm tomt att klippa på sommarn så drar ju timmarna iväg lite snabbare än om man tex bor i en lägenhet.
Sen är ju frågan om de räknat att en tvättmaskin tar en timme (trots att man knappast behöver vakta den medan den går)? Då rullar timmarna iväg snabbt.
Jag personligen räknar att jag lägger i snitt ca 2-2,5h per vardag och ibland upp till det dubbla på helgerna med det jag räknar som oavlönat arbete.
Barnen faller mer in under hobby än arbete i min värld, bortsett från matlagning, tvätt osv som även gagnar dem… men hade ändå gjort allt sådant bara i lite mindre volymer.