Home hacks och andra tips som underlättar vår vardag

Hallå

Har inte hittat nån liknande tråd än så jag skapar en ny.

Ämnet på denna tråd kanske inte direkt har med sparande och ekonomi att göra, men några av inläggen kanske direkt eller indirekt kommer att göra det.

Jag tror många av oss har sett dem på YouTube och i våra flöden: life hacks, kitchen hacks med flera. Personligen drivs jag av att förenkla min vardag så mycket som möjligt så att jag får tid över till annat. En fondrobot som Lysa är ju lysande för att slippa lägga tid på investeringar. Men vad har ni för hacks hemma som underlättar er vardag? Jag tänkte vi kunde använda denna tråd till att dela våra bästa life hacks.

Exempel på inlägg skulle kunna handla om automatiseringar av allt möjligt, belysning kanske. Eller varför inte smarta förvaringslösningar eller tips på mjukvara/appar som underlättar för oss?

Ett inledande tips

IKEA Hackers

12 gillningar
  • gör ditt hem smart ett steg i taget. Nästan all min belysning är smart. Ikeas lampor och led-lister tillsammans med deras gateway, rörelsesensorer, händelseknappar och Apple Homekit är fantastiskt. Ja, du kan byta ut dina vanliga E27 lampor och GU10 spotlights mot smart belysning för drygt 80kr/st - det smarta är inbyggt i själv lampan

• robotdammsugare. Nej, den kommer inte åt överallt men eftersom du lätt kan dammsuga sovrummet flera gånger om dagen (eller kanske automatiskt när du lämnar rummet/går hemifrån?) så hinner det inte bli så dammigt. Kommer lätt åt under soffa och säng där det kanske är svårt själv.

• slipsten till köksknivarna. Köp en billig grit 1000, kolla Youtube, pröva på en billig kniv, gå sen igenom alla knivar en gång i halvåret/året. Jag blev positivt överaskad över resultatet min första gång, från att knappt skära citron till genom tomater utan motstånd

• bibliotekskort. Låna e-böcker och ljudböcker direkt från mobilen/datorn/plattan. Stockholms Stadsbibliotek har tillochmed e-böcker att ladda ned utan kort (läser just nu Kejsaren Av Portugallien på detta vis). Du slipper betala för Storytel.

• köp en ny stekpanna. Varför har du en 10 år gammal teflonpanna som drar 100g smör per kycklingfilé för att det inte ska bränna fast direkt? Ikeas kostar ca 300kr och funkar superbra. Kom ihåg att byta ut den efter ett tag bara.

• ugnstermometer. Nervös för rosa kyckling? Vill du ha perfekt laxfilé? Undvika att bearnaisesåsen skär sig? Min matlagning blev betydligt roligare och jag fick bättre resultat när jag köpte en sån här på ICA.

19 gillningar

Hemautomation.
Övervakningskameror och geofencing styr belysning och termostater.
Robotgräsklippare.
Övervakning av vattenläckage och en separat kamera i sommarstugan så man slipper vara orolig.

Investera i en hemmaserver, behöver inte vara dyrt, RPi funkar till mycket.

Själv kör jag docker containers på min vilket gör det snabbt och enkelt att hantera! Använder Pi Hole för att blockera reklam på DNS nivå samt Home Assistant med Conbee II för att styra några lampor. Undvik properitära låsta system. De är risker vad gäller säkerhet, integritet och hållbarhet.

Kan även rekommendera NextDNS för att blockera reklam om man inte orkar sätta upp egen DNS.

2 gillningar

Om du värmer mat i mikrovågsugnen, om det är möjligt, lägg maten i en ring (likt en munk) så värms det jämnare och du slipper få varm mat på utsidan och kall mat i mitten.

24 gillningar

Koppla något positivt till fysisk aktivitet. För mig är poddar och ljudböcker starkt kopplat till fysisk aktivitet. Så varje gång ett roligt avsnitt eller liknande släpps så tar jag en promenad eller löptur för att kunna lyssna på det.

Robotdammsugare håller jag med om 100 %! Otroligt skönt att slippa ordna med det till vardags.

15 gillningar

Har du ingen AC och det är varmt inne? Håll stängt och nerdraget för fönster så gott du kan under dagtid. Kartong eller vita lakan kan funka om man saknar gardiner/persienner. Öppna istället upp på kvällen när det blir kallare ute än inne. Isoleringen i ditt hus fungerar på båda hållen! Sätt fläktar i fönstren på natten så att de blåser in kall luft.

En annan grej man kan göra är att skölja handdukar i ksllt vatten och lägga på huvud och axlar. Har du riskudde kan du även förvara den i frysen och använda på varma dagar. Även effektivt vid huvudvärk.

10 gillningar

Excellent!

3 gillningar

Här kommer ett av mina bästa life hacks än så länge. Kommer inte ihåg vart jag ursprungligen hittade tipset men strunt samma.

För 19kr/st så kan VARIERA på IKEA underlätta din dag mycket! Jag hatar att vika tvätt, speciellt para ihop strumpor och vika kalsonger. Jag la ner det och köpte enbart svarta strumpor som passar ihop. Jag har fyra st variera. En för strumpor, en för kallingar, en för korta strumpor och en för tränings-t-shirts. Bara att dra ut från botten. Egentligen är de gjorda för att förvara plastpåsar i.

IKEA VARIERA

16 gillningar

Att tillägga till kartonger/lakan: du vill inte att värmen stannar i rummet. Det vill säga, ju blankaren och ljusare tyg desto bättre. Aluminiumfolie funkar att reflektera solen med. Om möjligt, häng upp anordningen på utsidan av fönstret så att värmen inte absorberas inuti rummet alls.

3 gillningar

Absolut, tänker att vitt lakan har de flesta till hands och är billigt. Markiser är ju att föredra men det är av någon anledning väldigt dyrt.

Obs! Täck inte hela fönstret med kartong! Det är mycket viktigt att luft kan cirkulera mellan kartongen och fönstret, annars riskerar glaset i kassetten att spricka av värmen. En decimeter glipa i överkant och en i underkant borde räcka.

Använd inte aluminiumfolie om du har grannar på andra sidan. Det kan bli mycket bländande och irriterande reflexer.

3 gillningar

Mina bästa anpassningar är diskmaskin, induktionsspis och att jag bor nära jobbet (gång-/cykelavstånd).

Jag har inga smarta hem-funktioner eftersom det skulle ta mer tid och irritation att programmera dem än nyttan jag eventuellt får. Varje gång någon börjar prata om “smarta hem” så drar de upp lampor som exempel. För mig tyder det på att man har en lösning som letar efter ett problem. Jag har inget behov av att programmera mina lampor.

Men jag håller med om att robotdammsugare är bra om man bor lite större (för min del räcker det med en handdammsugare så dammsuger jag hela lägenheten på fem minuter).

16 gillningar
  • Skaftdammsugare. Om en robotdammsugare inte fungerar i just ditt hem eller om man bor väldigt litet (som jag) kan en skaftdammsugare fungera väldigt bra också. Jag gick från att hata att dammsuga till att tycka det är riktigt trevligt att dra runt den sladdlösa maskinen någon gång ibland. 2000 kronor jag spenderar igen med glädje den dagen min går sönder!

• Stekpanna. Jag vill bara instämma kring detta - och att stekpannor från IKEA/Clas Ohlson för 3-500 kr fungerar alldelles utmärkt. Om du inte har ett stort intresse för matlagning så klarar du dig galant.

6 gillningar

Tänk på alla moment i ditt liv som en möjlighet till träningspass. Jäklar vad många tillfällen till knäböj man hittar. Tänk lekplats med barn, videomöten, kö till diverse. Om man inte vågar knäböja kan man bara stå på ett ben.

6 gillningar

Har själv funderat på att installera något sådant, men de flesta system jag ser verkar vara extremt begränsade.

Jag skulle vilja ha något i stil med “lampan ska vara på OMM rörelsedetektorn har känt av någon rörelse under de senaste 3 minuterna”. Går det att lösa mha. Ikeas smarta E27-lampor+gateway+ikeas rörelsesensor+Apple Homekit? Enligt recensioner på ikeas rörelsedetektor så verkar det som att det redan är förprogrammerat hur det funkar och att det inte går att ändra.

Likaså undrar jag om det finns temperaturläsare och liknande som går att koppla till HomeKit för att i sin tur skapa program? T.ex. har jag en utevärmare som jag vill ska vara på “omm rörelsedetektorn har känt av någon rörelse under de senaste tio minuterna och temperaturen är under 20 grader” och liknande. Eller måste alla prylar vara ikeaprylar för att funka ihop? Dvs. HomeKit i sig självt kan inte fungera som en brygga? (givet ett annat system som har en egen gateway då, utöver ikeas system+ikeas gateway).

Ett tips är att bara köpa gjutjärnspannor. Håller för evigt, saker fastnar inte på dem och framför allt har de inte non-stick-beläggning - vilket är väldigt viktigt då non-stick-beläggning ser ut att vara extremt hälsovådlig. Ingen borde använda teflonpannor.

30 gillningar

Plus att det räcker att bara svabba av dem lite lätt, med argumentet “meh, det är ju bra för gjutjärnet att det är lite fett kvar” :stuck_out_tongue:

Själv råkar jag ha ett matlagningintresse och kör mestadels på kolstålspanna. Lite samma som gjutgärn… Har även gjutjärn, rostfritt (fick det på köpet med en billeasing) och en nonstickpanna (present från jobbet).

Med tanke på matpriserna är det ju mest ekonomiskt att steka i nonstick och därmed slippa slösa olja :stuck_out_tongue:

Edit: rättade stavfel

3 gillningar
  1. De väger bly. Jag är en latmask. Men visst, räknar man över över 5-10+ år så kan man spara några hundringar.
  2. Det är inte så farligt som en del säger. Healthline/WebMD.
3 gillningar

Kockumsjärn och -gryta ftw! Mina jobbar på mot 60-årsdagen.

3 gillningar