Straff när inlägg Flaggas?

Får man något straff när ens inlägg flaggas?
jag trorjag blivit flaggad 2 gånger: Det första fattar jag inte allsoch jag förstod inte alls vad som hände men det andra var för en ordvits jag tyckte var halvkul, som nån inte gillade, men vänligt nog flaggade som off topic tror jag (och inte flaggade det för något elakare för det var verkligen inte elakt menat)

Tillägg: Tycker personligen att nivån är aningen för “känslig” för min smak men hellre det än motsatsen. Vi vet alla hur lätt det är att misstolka på internet och jag vill verkligen inte att nån ska må dåligt av något av mina inlägg, så jag blir hellre censurerad lite ”för mycket” än att nån skall känna sig angripen eller må dåligt

1 gillning

Inte direkt något straff nej. Vi ser flaggorna i modererings-kön. Om vi vill varna för olämpliga beteenden så skickar vi ett PM. Det varit några där vi pausar medlemmen tillfälligt direkt (oftast på fredagkvällar…). I sådana fall brukar personerna nog själva kunna förstå varför. Jag tror att en pausad medlem fortfarande kan skicka PM till @moderatorer men jag är inte säker.

Det är extremt osannolikt att du skulle bli avstängd/bannad på grund av bara flaggor. Det kommer varningar först. Gör ditt bästa för att bidra på ett positivt sätt till forumet bara. :blush:

Så här ser det ut för oss moderatorer när vi kollar på en användares profil:

Siffrorna betyder inte jättemycket för oss. Vi kan klicka in och kolla både på flaggorna och raderade inlägg. Det är en samlad bedömning som gör att vi varnar någon. Även om man blir varnad eller avstängd så kan man ju komma tillbaka om man bättrar sig.

Det finns också en räknare för “officiella varningar”. Då har du garanterat fått ett PM och vi brukar skriva att det är just en varning. Varningar är det som är vanligaste vägen till avstängning/ban.

Om du fått något raderat utan att du fått ett PM så har moderatorn helt enkelt bedömt att det inte var så big deal. Typ offtopic som alla kan råka hamna då och då.

7 gillningar

Jag har tappat räkningen på hur många flaggor jag fått. I många fall är det ofta enklare anledningar som att tråden har samma ämne som en äldre tråd, felaktig info eller ren reklam som inte fått ok från RT.

Sen finns det inlägg som bryter mot forumets riktlinjer, reglerna finns tydligt listade, så hyfsat lätt att ha koll.

Sen är moderatorerna människor och ibland blir det fel. Men avsaknad av moderering är värre, om forumets ska förbli en trivsam plats för de flesta.

2 gillningar

Du ligger rätt bra till​:ok_hand:t2:

3 gillningar

tack för tydligt svar. Jag vill såklat bara bidra positivt, men ibland är man lite okalibrerade “folk tycker olika” så det är bra att ha en pågående diskussion om reger, vad som är OK mm

1 gillning

Ja, jag kollade vad du fått flaggat och raderat. Ser harmlöst ut. Din “ordvits” var egentligen samma ordvits som den du svarade till så det blev att du förklarade ett skämt som redan postats. Det var flaggat som “irrelevant” av den anledningen. Hade jag gjort samma bedömning som den moderatorn? Kanske, kanske inte. Verkligen hårfint. Jag tror att det hade kunnat vara kvar för att de flesta kommer bara skrolla förbi.

Du sätter huvudet på spiken att vi är olika människor som är lite okalibrerade. Grym förklaring! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Genuin fråga om hjälpsamma flaggor. Hur kategoriseras att de är just hjälpsamma?

Här är en exempelflaggning:

Vi får välja om flaggningen är godkänd (agree/ja) eller icke godkänd (nej), samt en åtgärd.

“Hjälpsam flaggning” får man om man skapat en flagga som vi valt “Ja” på. Vi lägger inte så stor vikt vid den siffran. Vad ska jag med den till? Vill jag stänga av @Melwa för att hon bryter mot regler så gör jag det (tills hon mutar oss med bakverk).

7 gillningar

Jag tror inte jag flaggat något inlägg trots att jag läser i forumet nästan varje dag. Jag måste ha hög smärttröskel eller vara ovanligt tålig förmodar jag. Eller blind. Jag har svårt att förstå hur man kan ens krysta fram 553 flaggningar.

5 gillningar

Det är rätt lätt om man läser mycket. Ca 99% är solklara flaggningar, oftast fel kategori, dubbeltrådar eller reklam. Någon procent är regelbrott.

Har läst det mesta sen 2022, så har hyfsad koll. Vill inte bli moderator, men hjälper gärna till.

Edit
Kollade, blir en flagg ungefär var fjärde dag. Ingen jättebedrift om man läser dagligen.

5 gillningar

Kan ändå se och förstå varför flaggningar är bra och nödvändiga, samtidigt kul att se hur olika personer fungerar. Jag har nog heller aldrig flaggat och det skulle nog krävas grova personangrepp mot någon annan eller liknande för att det skulle ske.

2 gillningar

Själv blev jag medlem 2023 och har läst regelbundet. Vi har olika glasögon helt enkelt.

Edit: eller så hinner du (och andra) att blixsnabbt flagga alla felaktiga inlägg innan jag läser dem.

Tror detta är troligt, jag har varit rätt risig i perioder sen 2022, så har haft mycket behov av vila och högläge för foten. Så har läst mycket på forumet i perioder.

Sen är troligen flera snabbare än mig.

Gissar att det är ett gäng flaggor att hantera dagligen, sen har jag vissa sektioner och trådar helt dolda. Så läser inte allt.

1 gillning

Det är som @Melwa säger.

Majoriteten av flaggorna vi får är av typen.

• Borde inte denna tråden kunna slås ihop med den här?
  • Postat i fel kategori.
  • Jag önskar att mitt inlägg/tråd tas bort. (Alltså där TS flaggat sitt eget inlägg)

En period hade vi mycket AI-inlägg, som med rätta flaggades. Upplever att det minskat på sistone.

Då och då dyker det upp reklaminlägg som också ofta flaggas.

Jag märker och misstänker att de politiska inläggen kommer öka.

Som sagt det mesta som flaggas inga allvarliga regelbrott utan mer ordning och reda-saker.

Att man inte ser så mycket av detta är väl helt enkelt av den anledningen att vi har många användare som hjälper oss moderatorer och att vi oftast är ganska snabba med vår hantering.

6 gillningar

Jag håller med @melwa här. Jag flaggar också med liknande intensitet tror jag. Men så är jag inne dagligen och läser mycket. Oftast är det purfärska saker jag flaggsr och merparten är harmlösa grejer som bara hamnat fel eller tips om befintlig tråd att flytta till. Ser jag gammal skit brukar det få ligga, för då har tråden redan hått vidare. Ibland flaggar jag för att själv gå veta från mods om något i inlägget.

Fiktivt exempel: Är det okej att @Oliver.Allemog postar en massa om :soccer_ball: när vi pratar om :money_bag: här?

2 gillningar

Tillägg: Även när en (ofta ny) medlem nekrobumpar en infekterad tråd från anno dazumal brukar jag flagga och föreslå trådlåsning.

1 gillning

Jag flyttade inläggen om fotboll till OT i tråden för pensionsuttag :zany_face:
470. Pensionsuttag: så tar du ut din pension i rätt ordning | Med Monica Sjödin

1 gillning