Jag har en fråga angående flaggade inlägg som dolts.
Görs det någon uppföljning eller är det majoriteten som automatiskt får rätt om det är en diskussion om något och många personer flaggar så är det så det förblir?
Eller hamnar uppgiften hos någon moderator som enväldigt tar ett beslut utefter sina egna värderingar?
Jag har sett en del inlägg som må vara kontroversiella (i den mening att dom inte går i politisk korrekt linje) men absolut inte på något sätt kränkande eller hotfulla.
Jag förstår att man ska hålla en god ton och respektera varandra, jag förväntar mig inte ”flashback för investerare”… jag är bara emot obefogad censur.
Nu kan jag ju inte länka till några exempel då dom är dolda, men jag har noterat det under de senaste veckorna, så ja tänkte bara ställa frågan
Man kan ju skriva om inlägg som blivit flaggade. Ofta är det ju något ordval eller specifik detalj som är det problematiska. Läser man inlägget igen så går det att fixa. Sedan kan jag hålla med om att vissa inlägg censureras onödigt mycket.
Någonstans skulle jag säga att det finns ett allmänt rättsmedvetande. Det finns en allmän uppfattning som de flesta i Sverige har om vad som är bra eller dåligt. Om man vill säga något om det, även om det uttrycks plumpt, så borde det vara upp till var och en. Det är naturligt att vissa kan uppröras över sådant men that’s life. Alla behöver inte gilla allt.
Alla flaggade inlägg landar i en kö som moderatorerna kan se
Moderatorerna beviljar eller avslår flaggor på individuell basis om det är uppenbart åt endera hållet
Moderatorerna kollar av med varandra i övriga fall om vad ska göras med det flaggade inlägget
Vi alla som hänger här är beroende av att alla hjälper till och flaggar inlägg som högst troligt är regelvidriga. Det är en omöjlig uppgift för moderatorerna att läsa allt som skrivs, utan det är en sak vi gör tillsammans.
Den medlem som får ett inlägg flaggat har också en chans att redigera sitt inlägg och på det sättet säkerställa att det lever upp till reglerna.
Rikatillsammans är ju ett fantastiskt forum för allt som handlar om ekonomi, så det är klart det medför väldigt många olika synvinklar, teorier och personligheter.
Det är bra att alla åsikter respekteras och tillåts så länge de framförs på ett sätt som går i linje med regelverket.
Hur många flaggor krävs för att ett inlägg skall bli dolt? Är det någon sorts formel där antal visningar vägs mot antal flaggor?
Tycker överlag att flaggningen fungerar OK på forumet, men jag förstår inte riktigt varför de döljs helt nu, till skillnad från tidigare när man aktivt kunde välja att visa inlägget ändå?
Ibland har jag reagerat på att det blir omöjligt att förstå kontexten i efterföljande inlägg vilket sabbar tråden lite om man inte var med och aktiv hela vägen.
Det är två bra frågor jag inte har svaret på. När jag som moderator flaggar ett inlägg (ja, det händer faktiskt) får jag valet om jag ska flagga som “vanlig medlem” eller “moderator”. Om jag då väljer “vanlig medlem” förblir inlägget synligt, men om jag väljer det senare alternativet döljs inlägget omgående. Det är en inställning i adminpanelen jag inte har tillgång till som säger hur många flaggor som behövs för att dölja inlägget innan det hanterats av moderatorer.
Jag håller med och det är en uppdatering av mjukvaran som introducerat att det inte längre går “plocka fram” dolda inlägg. Har själv reagerat på det, men inget vi kan styra dessvärre.
Jag tycker också att det är rejält onödigt. Det leder ju bara till att man undrar vad det var som var så oerhört kränkande att någon ryckte i flaggfingret. Tidigare kunde man se och inse att, nej, det var inte så jäkla farligt denna gången heller…
Och i 75% av fallen undrar man om flaggaren gått vilse på toan och knappar febrilt på mobilen efter hjälp och flaggar då oavsiktligt massa oskyldiga inlägg…