Jag tycker att det är dags nu, för lite transparens. Har man så svårt för att låta andras inlägg stå så får man själv göra sig synlig och inte flagga i det dolda. Jag tycker det är fegt och trist. Så därför: låt det synas vem eller vilka som flaggar inlägg så vi kan stävja okynnesflaggningar. Tack på förhand.
Jag tycker det även fortsatt skall vara anonymt. Tror folk kommer dra sig för att anmäla inlägg om det blir synligt vem som gör det, även när det är i strid mot forumreglerna.
Är det inte emot forumets regler så släpps ju inlägget igen?
Antar att du tycker detta då du själv blivit flaggad?
Samma princip borde gälla som för skribenters inlägg: var och en får stå för sina handlingar. Det är fegt att anta något annat. Feghet är en samhällssjukdom som måste bekämpas. Ett fegt samhälle (och individ) (för)blir fattigt.
Nu förstår jag inte alls vad du pratar om. Vad har det med flaggningar att göra? klart man ska få flagga ett inlägg till moderator om det bryter mot forumets regler. Och helt klart att man ska få göra detta anonymt. Har inget med feghet att göra, man kanske är ointresserad att ta diskussion med den som skrivit inlägget om varför man flaggade etc. Det är bra som det är är min åsikt.
Jag tror bara du får leva med @Malvina att det är extremt lågt i tak här. För ett par år sen var det en rejäl debatt om detta, vilket slutade med att många profiler valde att i princip avsluta sitt deltagande hos rikatillsammans - minns användarna denkmal och Nestor.
Moderatorerna ser väl vem som flaggar och kan hantera eventuella okynnesflaggare. Vad vinner man på att vi andra ska se det?
Det händer väl (?) inget direkt om någon flaggar utan inlägget blir dolt först när moderatorerna tittat på det och bedömt det och i värsta fall tas det bort.
I första läget tycker jag väl det är ok om det är anonymt för inget har ändrats, men när moderatorer agerat (dolt eller borttaget) så är det väl också rimligt att man får veta vem som hade ont av inlägget. Det kansle dock är systembegränsningar vad som låter sig göras.
Så ja i princip håller jag med dig. Flaggar man så tycker jag också att man kan stå för det, om det innebär att inlägg döljs eller tas bort.
Problemet uppstår väl när troll tar sig in här. Då kan det ju bli lite jobbigt att flagga om man får trollet på sig i en massa pm
Okynnes flaggningar ska väl moderatorerna hantera.
Jag brukar klara mig dock. Bara om jag skriver något om utdelningar blir det problem ![]()
Kanske bra om vi får @moderatorer syn på det här också
För den som inte varit med så länge. Vad var det för regler som stramades åt? Det tolereras inte så mycket politik och ibland är den gränsen för vad som är politiskt sträng. Inte hela världen imo, eftersom just politik har tendensen att bli så infekterat. Däremot har jag mindre erfarenhet av vad som annars tas bort?
Bara nyfiken.
Är detta ett skämt eller är utdelningsaktier genuint kontroversiellt? ![]()
Allt som inte passar en kraftigt vänstervriden världsbild flaggades frenetiskt av ett antal (för mig okända) användare. Allt blir dock inte borttaget längre, så jag gissar att moderatorerna börjat se mönstret där (eller att forumets kommunistiska gren tröttnat). Finns säkert andra exempel, men det är vad jag noterat.
Både och. Kontroversiellt ja men brukar inte flaggas utan man brukar bara få höra att man tänker fel och behöver hjälp med sina mentala problem ![]()
![]()
Jag vet ju hur det är här så jag har den typen av samtal på andra ställen. Tex i privata chattar och IRL
Jag slits mellan att man ska stå för sin åsikt och rätten att vara anonym. ![]()
Jag håller med om att det absolut finns mer högerlutande sentiment som inte tas bort.
Sen kan jag också förstå viljan att hålla sidan apolitisk. Syftet är ju att informera om privatekonomi, och även om det finns overlap med viss politik: iskskatt, företagande etc, så tolereras ju relevant politik helt och hållet. Det är iaf ett steelman case av modereringen, men sen kan jag absolut sympatisera med de som vill diskutera friare i teorin. Då har jag ju givetvis inte ens kunnat läsa borttagna inlägg, så blir svårt att avgöra vad jag själv skulle tycka om innehållet ![]()
(inlägg raderat av författaren)
Det kunde finnas en “vild” sektion i forumet där inget flaggas, nästan allt är tillåtet. För att komma dit skulle det dyka upp en banner med orden:
“Här kan du få läsa fula ord som gör dig ledsen, gå vidare på egen risk, RikaTillsammans tar inget ansvar för dina ev känslor av obehag.”
Fast då kan man ju likabra surfa till Flashback så det är kanske onödigt? ![]()
Själv-flaggning? ![]()
Kanske hade det åtminstone kunnat framgå bättre varför något bryter mot reglerna?
I mitt vardagsrum hade jag inte accepterat att folk satt och diskuterade bidragsbrott, men den tråden är inte låst. Förslagen ligger kvar.
Typ. Såg att du skrev ungefär vad jag skulle skriva fast mindre målande ![]()
Det är bättre att flagga än att säga ifrån mot användaren i tråden om regelbrott, för då undviker man offtopic-diskussion i tråden om regelbrott—så tråden kan hålla sig till ämnet. Jag har hängt i forum där det är helt förbjudet för användare att säga till i tråden, enbart flaggning är tillåten. Av samma anledning är det bättre om flaggningarna är anonyma, det blir inte massa tjafs runtom.
Iirc kan moderatorerna se hur många flaggningar man gjort som godkänts eller inte, så moderaterna har en vy där de kan se om man flaggar mycket.
Moderatorer i forum har sällan möjlighet att faktiskt läsa alla inlägg, så det är nödvändigt att användarna gör sin plikt och markerar de inlägg moderatorerna behöver granska.
Mao, var inte rädda att flagga—hjälp moderatorerna så vi får ett bra forum.
Jag tycker att moderatorerna och @janbolmeson ska vara vara hård mot okynnesflaggare istället.
Man kan flagga anonymt, men inför ett 3 strike system där om någon flaggat och det är tydligt att de bara gör de för att de inte gillar åsikten, så sätts de på 1 månads paus. Kommer de tillbaka och gör samma sak så blir det 3 månader på bänken, 6 månader på bänken och sen ryker man helt.