Jag kanske inte delar att den enbart är en partifärg som flaggas, men däremot menar jag att det funkar bra här. Man flaggar saker man tycker är problematiska och modsen hanterar de. De är generellt kloka (som mods är mest) och ibland raderas saker, ibland flyttas de och ibland får man bara veta att de kollar på det men inte vidtar åtgärd. Så tycker jag det ska fungera på ett forum.
De som däremot använder flaggor för att visa missnöje kan gott använda emojis istället. Den här finns ju: och även , och användas ju emellanåt för att visa på missnöje.
Så: Ge fan i att flagga bara för att du inte gillar åsikten. Men flagga om det är konspiratoriskt, totalfel, elakt, olagligt etc. Svårare är det ju inte.
Vi hade det på ett annat forum (där bl a jag och @rydan hänger) och det spall över i andra trådar, det skapade osämja och folk som “ragequittade” så det kan jag verkligen inte rekommendera. Det blev som ett hörn där de sämsta sidorna av flashback fick utlopp…
Och här har jag gått och undrat vem det är som flaggat. Men nu får man ju en del misstankar. Et tu mi Brute?
Skämt åsido. De gånger jag blivit flaggad har det nog varit rätt beslut. Det har varit sådana inlägg man ångrat lite i efterhand. Jag tycker att kontrollfunktionen funkar bra som den är om man vill ha ett civiliserat forum.
Jag tycker att flaggare inte ska vara anonyma. Tror att vissa undviker att flagga om man måste stå för att man tycker något är fel, blir upprörd eller kränkt.
Dessutom kan den flaggade personen ta ev. diskussion med flaggaren via PM.
Hej, Flaggare-i-det-dolda här. Jag läser i forumet mycket mer än jag postar, och jag drar mig inte för att flagga inlägg och trådar som spårar ur utan att bemöda mig att lämna någon notering i tråden. Varför skulle jag göra det? “Ha ha, pilutta dig nu flaggar jag dig!”?
Det är rätt tröttsamt att läsa i trådar som startas i god ton, för att sedan urarta till “Om VPK hamnar i regering så är det bara att låsa in sina barn och lämna landet, för då går det under.”. Och nej, forumet som tillhör podden som ensidigt tar in moderata finansministern, svenskt näringsliv och andra representanter för högersidan i politiken har inte en snäv vänsterinriktad åsiktskorridor. Det är ett forum om privatekonomi, lämna politiken på flashback eller facebook eller vart som helst annars.
Forumet har riktlinjer. Man får en utmärkelse när man läst dem. Det går att se att många (i den här tråden) som gnäller på att de blir flaggade inte har den utmärkelsen. Spännande det där…
Håller med. Själv råkat ut för att min text har blivit återställd av moddar efter flertal felaktiga flaggningar bara pga olika åsikter.
För harmoni i forumet kan avstängning pga för många felaktiga flaggningar bidra till bättre miljö. Kanske inte direkt hindrar bråk. Men det tystare inte någon utan anledning för att tex 3 personer anser att x person har fel
Varför starta mobbarfasoner med att det måste vara offentligt?
Det är ändå synligt för moderatorerna vem det är som flaggar (så missbruk kan hanteras). Ser absolut inga skäl till mobbningsfasonerna. Kan man inte skriva inlägg som passar på forumet så kanske man gör något fel?
Men om flaggningar har giltigt själ så behöver man ej vara rädd. Tycker det är värre att så kallad kultar här kan tysta en för man Tycker olika. Och hoppas på att tråden dör ut innan moddar återställer det.
Jag har blivit flaggade för att bara försvara mig. Och en modd fick tom återställa det. Är mer att vissa grupper mobbar andra med felaktiga flaggningar.
Om man vill ha publika flaggningar så signalerar man att man inte litar på moderatorerna.
Om jag flaggar ett inlägg och moderatorn håller med om att inlägget bryter mot forumreglerna och tar bort inlägget så finns där ingen anledning till att jag ska hamna i en diskussion och förklara varför jag flaggade något.
Nej, jag är ingen som flaggar allt, jag har hög tolerans. Men när jag väl flaggar så är det något jag hade raderat direkt om jag varit moderator. Sådana inlägg vill jag inte lägga ner mer tid på och diskutera med författaren.
Om flaggningar skulle vara publika skulle det bli otroligt infekterat och tjafs om flaggandet i sig oavsett om det är legitim flaggning eller inte.
Det skulle dessutom rimligen leda till att många drar sig för att flagga legitimt problematiska inlägg.
Jag säger inte att problemet åt andra hållet är obefintligt men jag tycker ändå att det är ett mindre problem än det skulle bli med publik flaggning.
Om någon ful-flaggar är det bara ett temporärt problem och rimligen kommer moderatorerna ledsna på användare som gör omotiverade flaggningar hela tiden och varna eller stänga av dem om det inte blir bättring.
Har vi publik flaggning kommer det däremot bli permanent infekterat där vissa användare kommer att ha en shit-list på alla som flaggat dem trots att flaggningarna kan ha varit 100% legitima.
Vilket betyder att nuvarande system fungerar precis som tänkt.
Om någon gör orimliga flaggningar så kommer moderator att ignorera det och jag antar sätta in åtgärd mot flaggaren om det är systematiskt missbruk av funktionen.
Det där låter mer som bråk på autodölj vs bara manuell hantering. Den frågan har mer att göra med arbetsbelasting och flöde för moderatorerna på forumet.
Vad de vill ha (arbete att tända dolda inlägg eller tidskläm att släcka dåliga inlägg fort) ligger på moderatorerna och inte oss deltagare i forumet.