Låt det synas vilka som flaggar

Jag förstår inte varför man inte bara kan skriva åt personen ifråga, fråga typ tycker du det där var lämpligt eller va menar du?

Flagga samma person 100 gånger om hjälper ju ingen om de inte är medvetna..

Inte för att ja tycker ja egentligen stött på nån riktigt otrevlig person här men ja jag förstår om friktion uppstår.. många extrema personligheter.

1 gillning

Och så kan man ju inte heller förvänta sig att världen ska cirkulera runt en själv..

1 gillning

Det är möjligt att jag missat det, men ni som förespråkar möjligheten att kunna se vem som flaggat. Vad skulle ni göra med informationen?

Jag är skeptisk. Dels är jag rädd för att det skulle generera mer tjafs, hämdflaggor osv. Sen riskerar nog en del att dra sig för att flagga regelbrott.

Problemet med okynnesflaggning förekommer. Vi har haft något enstaka fall där man går loss och ger en och samma person 20 flaggor. Detta är dock väldigt ovanligt.

Sen har man gränsfallen, men dessa avslår vi helt enkelt bara och jag kan inte se att det drabbat någon annan än oss moderatorer som får lite mer jobb.

17 gillningar

Lägga till dem på skitlistan såklart!

Skämt åsido ser jag inget annat skäl än att de vill kunna dra igång en diskussion om varför de blev flaggade, eller av annan anledning notera vilka det är.

2 gillningar

Den gamla dängan ”mata inte trollet” funkar utmärkt. Man kan även med fördel ignorera användare som man tycker bara skriver dynga.
Fler borde göra så.
Konsekvensen över tid blir att den klick användare som inte bidrar med något trevligt tröttnar och försvinner.

5 gillningar

+1, min blockningslista växer…

Där lägger jag folk som är alltför otrevliga eller markant ointresserade av att föra en diskussion.

Löser massor.

Enstaka inlägg flaggar jag bara om de är rejält kränkande, eller reklam. Ser inget stort värde i att se namn på vem som flaggar mig heller.

Tränar mig på att ignorera dumheter, men det är svårt när de vänder sig direkt till en med grova feluppfattningar etc.

Folk sparkas ut emellanåt, inte minst efter flaggningar. Just sayin’. Alltså fungerar systmet vi har idag. Idioter som man inte tål lägger man förslagsvis i sin ignoreringslista. Jag har ett fåtal där och det har gjort mitt forumhäng trevligare.

5 gillningar

Exempel: om jag skriver något som t.ex. @Bjoern flaggar för han anser att det inte passar hans smaklökar så kan jag fråga honom varför via PM.

3 gillningar

…och sen då? Efter man fått en förklaring, skärper man sig då och anpassar tonen? Det borde ju vara vardagsmat för en person att själv utvärdera huruvida det man skrev bryter mot någon av de två reglerna i forumet, med hjälp av lite självrannsakan.

Ett alternativ kanske kan vara att ta bort att inlägg blir dolda för att 5 st flaggar det. Vi är ju vuxna alla som är här. Vi alla har nog sett de flesta svordomar som finns osv.

Förhoppningsvis inser du att din okynnesflaggning av mitt eminenta inlägg var totalt fel.

Hade man haft möjlighet att ta bort flaggningar hade jag ju kunnat svara med ett nummer att swisha på, om vi nu ska vara oseriösa.

1 gillning

Men är inte flaggningar ofta ett resultat av att man tycker att nåt är så dumt/off topic att man bara inte pallar att ens förklara? Allt annat är väl bättre att ta som en diskussion i tråden utan flaggningar.

Alla flaggningar är ju inte heller en knäpp på näsan. Jag har vid enstaka tillfällen flaggat när jag tyckt att folk varit lite väl oförsiktiga med namn och ekonomisk information på nätet. Jag tänker att förstår de inte detta själva är det bättre att moderatorerna redigerar lite.

7 gillningar

Är det vid 5 flaggor gränsen går?

Då lärde jag mig något nytt! :slightly_smiling_face:

Men ärligt talat. Får ett inlägg fem flaggningar innan det har hunnit hanteras av moderator, så ska det nog döljas också.

1 gillning

Det låter ju fint, men frågan är om det är så det skulle bli.

Alltså jag säger inte att du inte skulle göra det, men jag är rädd att vi skulle få färre flaggningar och/eller fler konflikter.

3 gillningar

Ja, du har flera poänger som jag inte tänkt på, t.ex. att vissa flaggningar kan vara någon typ av hjälp till någon som varit oförsiktig med information.

De flaggningar jag noterat under mina år på RT är (enligt mig) nästan alltid onödiga där någon blir irriterad eller ogillar någons åsikter. De bryter alltså inte mot några regler. Givetvis har jag inte sett alla flaggningar överallt.

Jag är rädd att samma personer som okynnesflaggar i detta forum har högre sannolikhet att anonymt gnälla och anmäla i den riktiga världen. Allt från anonyma lappar i tvättstugan till anmälningar att grannen byggt 10 cm för nära tomtgräns.

2 gillningar

Ingen aning. Jag bara gissade :joy:

1 gillning

Folk flaggar för allt möjligt, vissa för att påkalla våran uppmärksamhet om att en tråd är på väg att spåra ur, andra för att någon lagt upp en printscreen på sina kontodetaljer inklusive belopp.

Skriver någon att Trump är bra vet jag vilka användare som kommer flagga, skriver någon att han en bajskorv lika så.

Min uppfattning är att det är en liten andel som står för en majoritet av flaggningarna och jag ser inget fel med det, de använder bara forumet på ett annat sätt än den genomsnittliga användaren. Sedan har de också kanske lite bättre forumhygien.

I det stora hela är det ett enkelt sätt för er medlemmar att kalla på städpersonalen som får plocka fram dammsugaren och röja upp för att någon lite klumpigt klampat runt som en elefant i en porslinsbutik.

Som avslutning på mitt svammel och för att hålla mig till ämnet delar jag @Malvinas åsikt om att man ska våga stå för det man flaggar men jag tycker samtidigt att systemet fungerar gott nog så som det är.

Det händer att vi ytligt diskuterar medlemmar i moderatorschatten som avviker från sitt normala eller normalt beteende, tex flaggar alla inlägg som slutar med punkt. Eller inte slutar med punkt

8 gillningar

Jag tror det är lite olika antal beroende på vilken trust level de som flaggar har.

Jag flaggade ett inlägg igår där en debattör lackade ur och skrev till TS att han var ett barn och borde flytta hem till mamma. Jag hade kunnat kommentera det i tråden istället men då hade tråden antagligen spårat ur och handlat om annat än trådstarten. Uppmärksammade mods istället så fick de avgöra om inlägget var ok eller inte och tråden kunde fortsätta på sitt ursprungliga tema.

Att skicka PM till personen och ifrågasätta hans debattstil hade dragit in mig i en diskussion jag inte är intresserad av. Däremot tycker jag att man ska kunna starta trådar och diskutera känsliga frågor utan att bli kallad för barn. Då är flaggning bra.

8 gillningar