Låt det synas vilka som flaggar

Jag flaggar ofta med ”heads up” och förslag om flytt av sidodiskussion till eget ämne etc.

Alla flaggor på stranden betyder inte att det är hajar i vattnet, en del annonserar om glass.

3 gillningar

Är det den vanligaste typen av inlägg som flaggas? Typ onödigt affektiva politiska uttalanden? Jag är alltid för långsam in på kontroversiella trådar för att ha någon koll.

Ibland hittar man en tråd där det uppenbarligen gått vilt till. En lång radda raderade inlägg. Som en brottsplats där en massaker lämnats efter. Spår och ledtrådar av vad som lett till utfallet, men mest en kryptisk röra för den som snubblar in utan sammanhang.

3 gillningar

Det här kan ju vara ett tillfälle att lära sig lite om hur det ser ut bakom kulisserna. Jag har aldrig flaggat. Såklart ingen aning om mina inlägg flaggats anonymt. En gång skapade jag en tråd för att fråga om rts åsikt om en skattefråga, som jag inser såklart lätt spårar och är politisk i sin natur. Alltså rätt öppet hur skatten borde läggas upp Jag dmade mod som tog ner tråden och fick ett jätterimligt svar. Förklaringen ovan, egentligen. Självklart var jag fortfarande nyfiken på rts sentiment, men hallå, jag överlever. I det fallet kan ju någon ha flaggat det dessutom. Kanske till och med sannolikt?

Utöver det har jag stött på att svar kan behöva bekräftas av en mod innan det visas. En eller två gånger. Jag antar att vissa keywords kanske triggar det? De har alltid visats så småningom.
Kanske kan man få en lista på de orden?:zany_face:

Skoja, det blir ju moment22…

Det var exemplet jag hade färskt i minnet, från en ren politiktråd som spontant uppstod här om dagen innan och senare stängdes.

Jag skulle iallafall påstå att de flaggningar jag ser och gör är sådana där man bryter forumets riktlinjer. Antingen genom att antingen föra diskussioner som absolut inte hör hemma här, exempelvis politik, eller lämna all sans och försök till trevligt diskusionsklimat bakom sig.

De inlägg jag sett bli flaggade och sedan försvinna handlar oftast om hetsighet och otrevligher, eller att någon vill spinna iväg från en diskussion till att handla om politik hit eller dit. Jag har nog aldrig sett ett sansat och sakligt inlägg som framför någon viss åsikt bli flaggat och försvinna, om det inte bidrog till att avvika från ämnet i trådstarten.

Moderatorerna gör ett bra jobb, och de flesta på forumet håller en bra ton. Men vissa har ibland dåliga dagar, och vissa har lite knasiga åsikter ibland och försvarar dem på onödigt hårt.

Barnet i fråga skrev att kvinnor saknade förmåga att tänka logiskt, inte kunde fatta rationella beslut eller lösa problem, kvinnor bara känner. Det redigerade han bort sen.

Min kommentar såg rimligtvis hårdare ut efter hans redigering. Står likväl för åsikten men klagar inte över att det flaggades eller togs bort. Behöver absolut inte starta en diskussion om det, det är vad det är. No hard feelings.

Upplever man sig som ett offer eller utnyttjad i en relation - oavsett kön - så är relationen fel. Jag, och många andra, gav honom relevanta kloka råd som han viftade bort för de inte passade hans agenda att vinna över sin partner.

4 gillningar

Jag flaggar så fort skribenten klandrar eller uttalar sig om debattdeltagare i stället för att hålla sig till ämnet. Tycker det är ett oskick, trots att det är lätt hänt och vi alla är skyldiga till det ibland :sweat_smile:

Jag flaggar nog åtminstone ett par inlägg om dagen, och då läser jag generellt sett ändå inte de heta trådarna, politiska trådar, eller trådar med väldigt hög volym av nya inlägg :joy:

4 gillningar

OT, men måste passa på att fråga om min teori stämmer. Är du anmälningsbenägen även i verkliga världen? Anonymt eller inte?

2 gillningar

Du kan här yttra i princip vilka vänster-åsikter i det här forumet helt utan konsekvenser, men yttra något åt andra hållet så lycka till att överleva till solnedgången….

7 gillningar

Så är det givetvis inte, men det är inte en diskussion att ta i denna tråden.

1 gillning

Anmäla vad?

1 gillning

Frågan är ju vad anledningen skulle va till att man vill ha reda på vem som flaggat en. Vad ska man med den informationen till?

Det står klart i forumreglerna att detta inte är ett ställe för personliga fejder, hämdflaggningar och liknande. Att veta vem som flaggat en hjälper inte på något vis.

Det kommer med nya medlemmar att en viss procent av dem kommer att behöva flaggas för att de inte följer reglerna. Och en viss procent som kommer felflaflagga för annat som att de inte gillar en åsikt. Då är det moderatorernas jobb att förklara för dem att de gör fel och måste sluta med det om de vill va med här.

8 gillningar

Tycker trådens infallsvinkel och senare diskussion verkar gå ut lite på att om man flaggar någon innebär det att man tycker att personen är dum i huvudet och har fel åsikt.

För den stora majoriteten av mina flaggningar av andras inlägg handlar det snarare om:

Dubblett-trådar, när den tusende versionen av exakt samma tråd med samma fråga har skapats.

Svaga trådstarter där TS knappt har skrivit en mening eller en fråga att diskutera.
Kanske bara lagt upp en länk och sagt “läs denna artikel / kolla på denna skitlånga video” och sen skriver det i typ alla efterföljande inlägg istället för att formulera något själv.

Supertråkigt och meningslöst. Bonuspoäng om länken leder till en artikel med paywall eller dylikt som gör att den inte ens kan läsas.

Off-topic-inlägg. Jag är själv skyldig till dessa ibland men tycker att det är rimligt att de flyttas eller tas bort så att inte varje tråd bara blir en allmän diskussions-chatt.

AI-genererade inlägg. Det följer inte forumets regler och är tråkigt. Hade jag velat ha svar från en LLM hade jag frågat en LLM.

Flaggning är primärt städning och handlar inte om att man inte håller med eller tycker att någon är dum i huvudet.

Även i de fall det handlar om att användaren bara flaggas för att den är otrevlig eller på annat sätt beter sig olämpligt och skriver korta sexnoveller eller tripp-rapporter på ett ekonomiforum så finns det ingen nytta med publik flaggning.

2 gillningar

Behövs det verkligen? Man har ju typ förlorat om man tar till glåpord och påhopp i stället för argument. Jag blir noll provocerad av dem som inte kan argumentera bättre.

Jag tycker att det blir ett trevligare forum om den sortens inlägg tas bort.

3 gillningar

Varför bry sig så mycket om vad någon annan skriver? Det är väl jättebra och berikande att inte alla följer samma tråkiga och fyrkantiga mall. Alla kanske inte gillar fredagstaco och missionären med släckt lampa, liksom.

Får lite vibbar av elevråd härinne. Satt många av er längst fram med vattenkammat hår och äpple till fröken? :wink: :face_with_hand_over_mouth:

Jag vet att forumet främst fokuserar på ekonomi men egentligen i förlängningen ett rikt liv vilket innebär annat än bara aktiekurser och exceldokument. :slight_smile:

6 gillningar

Visst. För en del är ett rikt liv tillspetsade internetkonversationer. För andra lugna sakliga diskussioner som håller sig till ämnet. Man söker sig till forum som matchar vad man vill få ut.

2 gillningar

Vuxna människor kan stå för vad de gör, tycker jag. Ignorera/bemöt istället för att skvallra till fröken vid minsta missnöje. Ska man vara riktigt analt inriktad så bör allt som inte strikt följer frågeställningen flaggas och det sker ju inte.

Men ja, diskussionen är nog klar här. Vi får vara överens om att vi inte är överens :slight_smile:

1 gillning

Absolut, men berikningen kan gärna få ske i trådar där det håller sig till ämnet och inte där det är off-topic.

Intressant teori, så kanske det är. Personligen har jag aldrig deltagit i något elevråd eller mutat lärare men det kan mycket väl vara så att den höga andelen civilingenjörer m.fl. på forumet var skötsamma och fick bra betyg i skolan vilket är en delförklaring till att många av dem nu tjänar över medianlön. Hur det påverkar flaggningstendensen är svårt för mig att säga. :wink: :face_with_hand_over_mouth:

Helt rätt, och detta diskuteras med fördel i de relevanta trådarna på RT i de fall det är tillåtet eller på Flashback i de fall det inte är det. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Here we go again…följande inlägg blev nyligen flaggat och borttaget pga “irrelevant”;

Klart det finns ett samhällskontrakt. Så är nordens länder uppbyggda

Som svar på en annan persons inlägg om samma sak. Flera andra får alltså diskutera samhällskontraktet men min otroligt hemska kommentar fick inte vara kvar.

Jag upplever att forumet gör skillnad på personer där vissa kan skriva vad som helst och “komma undan” medan andra flaggas för vad som helst som inte passar in i respektive världsbild.

7 gillningar

Ibland kan det också handla om att man kan tillåta någon enstaka OT-kommentar men när det kommer en svans av flera inlägg som är OT så tar moderatorerna bort eller flyttar svansen för att tråden spårat ur.

I fallet du nämner verkar du ju egentligen tycka att det är rätt att ditt OT-inlägg blev flaggat och borttaget men att du även tycker att andras OT-inlägg ska flaggas och tas bort - för annars blir det orättvist.

Flagga dem då och förklara varför för moderator.

5 gillningar