Låt det synas vilka som flaggar

Det är dubbla måttstockar jag reagerar på :slight_smile:

4 gillningar

Men är det verkligen det då?

Det kan ju vara så att någon ogillar ditt inlägg specifikt och därför flaggar det men det betyder ju inte att övriga lika OT inlägg inte skulle ha tagits bort om de flaggades.

Lösningen är då att du flaggar dem, om du tycker att det spelar roll och det är samma problem med dem som med ditt borttagna inlägg.

2 gillningar

Jag vet inte men det är lite märkligt. Kräver inte millimeterrättvisa utan fokuserar på principen.

Flaggan får hänga kvar längs med stången :slight_smile:

Min uppfattning är att just vänsterlutande kategoriska politiska påståenden har en högre acceptans än högerlutande. Men så är det väl i Sverige överlag. Inte så mycket att göra åt. Finns väldigt låg takhöjd åt höger i åsiktskorridoren. Nu senast var det en krönikör i proletären som hyllade mördandet barn och ungdomar och det blev inte ens en nyhet. Även om just det med 100% säkerhet rensats bort i detta forum.

4 gillningar

Där har du svaret.

Min bild är att yttertramset på båda sidorna raderas snabbt på forumet men också att det är högre i tak för välformulerade inlägg där skribenten kan uttrycka sin åsikt jämfört med ”-Pilutta dig, va’ du e’ dum som tycker så!”, helt oavsett politisk lutning.

(Därmed inte sagt att @malvina körde med endera i detta fallet, för det såg jag aldrig.)

1 gillning

Det är i mina ögon både märkligt och fascinerande att ett öppensinnat och demokratiskt debattforum och dess medlemmar är så uppenbart förtjusta i flaggningar och raderingar.

Det där försvarsargumentet om att detta är “paret Bolmesons vardagsrum” tycker jag enbart riskerar att fungera som en hämsko som lägger sordin på debattlust och frihet att tycka olika.

För att klarlägga, jag försvarar absolut inga som helst personangrepp, trakasserier eller rasistiska/misogyna/misandriska uttalanden, men däremot både gillar och försvarar jag friheten att tycka och tänka olika och jag anser personligen att det är det absolut enda som leder både diskussion och realitet framåt :+1:

6 gillningar

Om du vill se hur en nästintill otyglad variant ser ut kan du kolla på Flashback. Alla debatter behöver moderering och när någon börjar prata om vilken öl som är godast i en diskussion om vin är det OT och ska bort.

Helt ärligt ogillar jag också det där uttrycket om vardagsrum.

Någonstans får man dock finna sig i att den som står för servrarna och dessutom genererar extremt mycket innehåll bestämmer.

Det är rimligt. Gillar man det inte får man starta ett eget forum, med blackjack och harar. :joker: :rabbit_face:

Hoppas att någon gör det.

Vet inte riktigt vad som menas med realitet men diskutera och tycka olika får man väl göra hur mycket man vill så länge man håller sig till trådens ämne och inte är överdrivet otrevlig.

5 gillningar

Det är ett väldigt kort inlägg och är den enda meningen i det problematisk så är det ett lättare moderatorbeslut att ta bort. Svårare med längre inlägg som tar upp flera saker, där kanske då bara en mening av 10-20 är problematisk.

Dvs ditt inlägg var antagligen 100% offtopic, när andra var t ex 25% offtopic.

Det kan också vara så att ett gäng inlägg raderades i ett svep, där första inlägges markerades tillsammans med alla svar, och så åkte hela kedjan?

2 gillningar

Realiteten är den verklighet vi lever i.

Sedan detta med din hänvisning till Flashback, den ser jag ingen som helst rimlighet i. Men om du därmed anser att det jag skrev antyder att jag vill ha Flashback här, då kan även jag känna att jag är fri att på samma sätt dra saker till sin spets och skriva att du tydligt anser att faiblessen för flaggningar och raderingar är något du praktiserar och sympatiserar med. Är det därmed så som jag här antyder?!

Man kan och bör få tycka olika och det är tom. enligt mig föredraget… utan att landa i allt eller inget :+1:

1 gillning

Jag tolkar det som ”I det här forumet är det lågt i tak. Vill du stöka får du göra det någon annanstans”.

Jag tycker det är skönt att det inte behöver vara så röjigt här. Drama drar så mycket energi.

4 gillningar

Ja, det kan du se att jag har skrivit tidigare i tråden.

Om någon går off-topic, skapar den 550:e dubblett-tråden med samma titel och ämne, säljer/marknadsför för egen vinning eller på annat sätt bryter mot forumreglerna så flaggar jag och tycker även att alla andra också ska göra det.

De flesta av mina flaggningar brukar leda till någon åtgärd vilket innebär att moderatorerna gör samma bedömning som jag.

7 gillningar

Alltså TV4 vann flera priser för att vissa konton som kanske var kopplat till SD spred kassa memrs. Vanlig kille blev sjöhalad för han skrec något satiriskt om ryssland 2010. Så nej proletren är ej svaret. Proletären finansieras med skattepengar. Din reaktion är helt symptomatisk på det synsätt jag påpekar.

Lova att inte blåsa topplocket nu, så ska jag förklara hur jag menar. Men först, det här fick mig att skratta lite, så du får leva med att jag börjar här:

Det där var riktigt roligt. Grattis TV4! :rofl:

Nej, TV4 vann inga priser för detta. Man vinner inte priser för att någon sprider trollinnehåll. Men de uppmärksammades däremot för att de avslöjade kopplingar mellan SD och dessa trollkonton.

I övrigt har detta ingen bäring, varken för eller emot vad jag skrev.

Det jag skrev om proletären hänger ihop med att Proletären är en tidning som ges ut av kommunistiska partiet och att det inte är något konstigt, givet den ideologins historia, att de hyllar knasiga grejer. Vad som däremot förvånar mig är hur du lyckas få det till att jag inte håller med dig om hur sjukt det där. Men det får du stå för själv. Kanske hade du en förutfattade mening om min politiska lutning?

Av vem? Var? Hur? Kölhalning för mig tillhör primärt 1600- och 1700-talets Karibien, men lägg gärna ut texten vad du menar i överförd bemärkelse. Ryssland är ett skitland rent politiskt, det är vi nog överens om. Hände detta i proletären så läs vad jag skrev ovan igen, då det besvarar detta.

Ja. Men presstödets vara eller inte vara är en annan fråga. Jag läser inte skiten och jag gillar inte hur presstödet är utformat idag. Men som sagt, det är en helt annan fråga.

Nej, eftersom du verkar lägga ord i munnen på mig. Om du läser vad jag skriver istället för att utgå ifrån saker du inbillat dig så kan vi kanske mötas i frågan?

Så berätta: Vad är det du tror att jag menade i mitt inlägg? Min bild är nämligen att det finns en viss tolerans för politik här, men att det kräver att det är kopplat till ämnet och uttryckt så att det blir begripligt. En krönika som den du refererar till ur Proletären skulle garanterat raderas och trollinlägg som SD:s skulle också göra det.

Sedan hjälper det inte att fara ut i upprördhet och svara på något man knappast tagit in för att skriva av sig och då göra en rolig felsyftning som gör att en stor tevekanal vinner priser enbart för att någon trollar.

3 gillningar

TV4 vann priser för en skitgrej. Pågick i veckor. Jmf med antisemitism och dumheterna inom V som tom Expressen slutade bry sig om efter två - tre dagar. Snubben som blev sjöhalad var med i TV4 avslöjandet, pågick samtidigt. Vanlig snubbe, sjöhalad i Expressen av David Baas. Jmf med hylla mord på barn som inte förtjänar sjöhalning och som inte anses värt att uppmärksammas enligt dig själv.

Tror du om Nya Tider eller Epoch timds haft krönikör som hyllat mord och terror det skulle gå ouppmärksammat.

Ditt fortsatta bortförförklarande är ju exempel på precis det jag pratar om gällande olika takhöjd i åsiktskorriodoren.

2 gillningar

Åh nej. Tryck inte på startknappen! Tänk på vad Ingemar Stenmark sa.

1 gillning

Snacka om att missa målet.

Jag vet vilken knapp jag ska trycka på nu, och det är inte Ingvars…

2 gillningar

Den är ju inte problematisk. Det är inte heller problematiskt att skriva att jorden är rund om diskussionen rör sig kring planeter.

I övrigt är jag med.

Nu handlade inte den diskussionen om ifall det finns något samhällskontrakt. Tråden handlade om frågor att ställa till @angaudlinn i en kommande intervju. De andra som diskuterade samhällskontrakt gjorde det i den kontexten och de var tydliga med vad de önskade höra i intervjun. Ditt inlägg var enbart reaktivt och tillförde inget till ämnet. Dessutom var det ditt inlägg som var flaggat (jag har inte läst hela tråden).

Om du har frågor om modereringen så kan du skriva ett PM till @moderatorer eller direkt till @Oliver.Allemog eller @janbolmeson

1 gillning

Ok, jag skriver om så ni blir nöjda :slight_smile:

Passa dig så att inte språk-flottan kommer och kölhalar dig.

5 gillningar