Hej Rika tillsammans forum,
Saga heter jag och är en mycket ekonomi och börsintresserad tjej på 33 år som önskar klok feedback på mina totala allokering och strategi. Jag tänkte börjar med att ge er lite förutsättningar så ni har en utgångspunkt.
Nuvarande situation ekonomi
- Jag har ett totalt privat sparkapital exkl tjänstepension på 7,3 MSEK.
- Jag taxerar ca 1 MSEK per år inom tjänst, månadslön ca 90 tkr/mån.
- Jag lever på ca 100 tkr/år totalt för samtliga utgifter. Bor själv, har ingen partner eller barn.
- Jag har en sparkvot på >80 % per månad och kan lägga undan >40 tkr/mån i sparande exkl kapitalinkomster.
- Jag har passiva inkomster inom inkomstlag kapital på ca 130-170 tkr/år (aktieutdelningar, ränteintäkter, bostadsuthyrning).
Nuvarande situation tillgångsallokering
- Jag har 65 % riskkapital och 35 % räntor.
- Delen riskkapital består av 60 % Alfa stockpicking primärt aktier samt 30 % Beta index/investmentbolag.
Framtida mål
- FIRE, med nuvarande levnadsstandard är jag redan i mål men jag vill kunna dubblera min månadskostnad för att öka levnadsstandarden.
- Jag vill inte behöva vara beroende av förvärvsarbete även fast jag tror att jag kommer engagera mig i något, då jag är en mycket driven och ambitiös tjej.
- Jag vill långsiktigt ha en större vikt mot aktier, ca 90/10 eller 95/5 då jag har en mycket lång sparhorisont.
- Jag vill vikta om majoriteten av mina kommande investeringar mot Beta/index/investmentbolag dvs ej enskilda aktier. Anledningen är att allokeringen inte får ta för mycket tid, jag ser begränsningar i min egen förmåga att slå index över långa tidsserier. Samt för att minska risken i allokeringen generellt då det är viktigare för mig med värdebevaring än att maximera avkastningen då jag på ett sätt redan är i mål.
Utmaningar/strategi
- För närvarande har jag ca 2,5 MSEK i räntor på vanliga bankkonton, dessa pengar är jag inte i behov av utan jag har byggt torrt krut i syfte att aktivera i en större börssättning – vilket vi har början av nu.
- Jag planerar därför att börja köpa för dessa 2,5 MSEK veckovis genom dollar cost averaging tills jag är i princip fullinvesterad.
- Mitt huvudscenario är att köpa för 100 tkr i månaden systematiskt tills jag är fullinvesterad. Med nuvarande kassa kan jag då nettoköpa i 25 månader, vilket borde ge bra förutsättningar för att köpa på vägen ner, under botten och även på vägen upp av nuvarande recession.
- Givet att jag har ett positivt kassaflöde på 500-700 tkr/år genom månadssparande av förvärvsinkomst och passiva inkomster kan jag nettoköpa 100 tkr/mån i 35 månader utan att få slut på kassa.
Frågor
- Vad tycker ni om min övergripande strategi under rubriken ” Utmaningar/strategi”?
- Vilka index skulle ni föreslå att jag lägger mina köp i? (Obs, vill bara har råd för en passiv indexstrategi, dvs jag söker inte aktivt förvaltade fonder)
- Ev övrig input?
Tack så mycket på förhand för kloka tankar ifrån dig med långårig erfarenhet av kapitalallokering, råd ifrån nybörjare undanbedes!
Bästa sparhälsningar
Saga