33 årig tjej som är mångmiljonär söker feedback på sin allokering ifrån erfarna!

Hej Rika tillsammans forum,

Saga heter jag och är en mycket ekonomi och börsintresserad tjej på 33 år som önskar klok feedback på mina totala allokering och strategi. Jag tänkte börjar med att ge er lite förutsättningar så ni har en utgångspunkt. :blush:

Nuvarande situation ekonomi

1. Jag har ett totalt privat sparkapital exkl tjänstepension på 7,3 MSEK.
  2. Jag taxerar ca 1 MSEK per år inom tjänst, månadslön ca 90 tkr/mån.
  3. Jag lever på ca 100 tkr/år totalt för samtliga utgifter. Bor själv, har ingen partner eller barn.
  4. Jag har en sparkvot på >80 % per månad och kan lägga undan >40 tkr/mån i sparande exkl kapitalinkomster.
  5. Jag har passiva inkomster inom inkomstlag kapital på ca 130-170 tkr/år (aktieutdelningar, ränteintäkter, bostadsuthyrning).

Nuvarande situation tillgångsallokering

1. Jag har 65 % riskkapital och 35 % räntor.
  2. Delen riskkapital består av 60 % Alfa stockpicking primärt aktier samt 30 % Beta index/investmentbolag.

Framtida mål

1. FIRE, med nuvarande levnadsstandard är jag redan i mål men jag vill kunna dubblera min månadskostnad för att öka levnadsstandarden.
  2. Jag vill inte behöva vara beroende av förvärvsarbete även fast jag tror att jag kommer engagera mig i något, då jag är en mycket driven och ambitiös tjej.
  3. Jag vill långsiktigt ha en större vikt mot aktier, ca 90/10 eller 95/5 då jag har en mycket lång sparhorisont.
  4. Jag vill vikta om majoriteten av mina kommande investeringar mot Beta/index/investmentbolag dvs ej enskilda aktier. Anledningen är att allokeringen inte får ta för mycket tid, jag ser begränsningar i min egen förmåga att slå index över långa tidsserier. Samt för att minska risken i allokeringen generellt då det är viktigare för mig med värdebevaring än att maximera avkastningen då jag på ett sätt redan är i mål.

Utmaningar/strategi

1. För närvarande har jag ca 2,5 MSEK i räntor på vanliga bankkonton, dessa pengar är jag inte i behov av utan jag har byggt torrt krut i syfte att aktivera i en större börssättning – vilket vi har början av nu.
  2. Jag planerar därför att börja köpa för dessa 2,5 MSEK veckovis genom dollar cost averaging tills jag är i princip fullinvesterad.
  3. Mitt huvudscenario är att köpa för 100 tkr i månaden systematiskt tills jag är fullinvesterad. Med nuvarande kassa kan jag då nettoköpa i 25 månader, vilket borde ge bra förutsättningar för att köpa på vägen ner, under botten och även på vägen upp av nuvarande recession.
  4. Givet att jag har ett positivt kassaflöde på 500-700 tkr/år genom månadssparande av förvärvsinkomst och passiva inkomster kan jag nettoköpa 100 tkr/mån i 35 månader utan att få slut på kassa.

Frågor

1. Vad tycker ni om min övergripande strategi under rubriken ” Utmaningar/strategi”?
  2. Vilka index skulle ni föreslå att jag lägger mina köp i? (Obs, vill bara har råd för en passiv indexstrategi, dvs jag söker inte aktivt förvaltade fonder)
  3. Ev övrig input?

Tack så mycket på förhand för kloka tankar ifrån dig med långårig erfarenhet av kapitalallokering, råd ifrån nybörjare undanbedes! :blush:

Bästa sparhälsningar
Saga

17 gillningar

Tycker det låter som du har en bra plan.

1 gillning

Grattis för ett bra läge!

Låter rimligt att DCA under två år.

Brukar säga att köp:
60% globalfond
10% sverigefond
10% småbolagsfond
10% kvalitetsbolagsfond
10% vad du gillar eller är intresserad av

Kör! Lycka till!

3 gillningar

Grattis!

Mina allmänna funderingar:

1. Du är bara 33 år, ekonomiskt oberoende. Det kan vara väl värt att börja fundera lite kring vad du vill göra i resten av ditt liv. En sån som du lär nog knappast kunna sitta i en solstol i resten av livet. Saker som familj, business incubations osv, vad vill du göra med dina pengar och ditt liv? Frilansa som affärsängel eller liknande?

2. Skriva en bok? Det är få förunnat att vara 33 år och ha 90" i månaden. Jag ansåg mig vara ganska så ambitiös med magisterexamen, “fint” jobb i industrisektorn och då hade jag typ 36" kr/månad. Att dessutom kombinera detta med utgifter på <10" kr/månad är ju i princip oslagbart. Kan du hitta en pitch kommer jag att köpa den boken i alla fall.

3. Du har full koll på det ekonomiska känns det som. Den stora stötestenen är hur länge du vill jobba med det du gör? Varje månad bidrar ju till att snöbollen/pengamaskinen växer sig större och större. Det jag skulle vilja att du undviker är att komplicera saker och ting med invecklade finansiella instrument eller s.k. “private banking” eller förmögenhetsrådgivning. Skydda en del av kapitalet via räntefonder/cash, resten i så bred investering som möjligt.

/H

10 gillningar

Välkommen till forumet!

Jag tycker ditt läge och din plan ser lovande ut, så jag har inga nya råd att ge!

Men det finns många kloka själar här inne som kan ge bra tips!

Så jag behöver inte ens önska dig lycka till, för jag är övertygad om att det kommer gå bra!

Se till att fira längs vägen! :blush:

2 gillningar

Tack för input James,
Var gärna ännu mer specifik i ditt urval. Ex, globalfond hur uppnår vi den exponeringen. Tänker du LF Global indexnära för hela 60 %. Jag söker input på vilka fonder/ETF:er jag ska lägga in i mitt systematiska sparande.

1 gillning

Tack konsulten för kloka tankar, här kommer min återkoppling.

1. Det är ett ämne för en annan tråd, så vi parkerar den. Men ett långsiktigt mål är styrelseproffs.
  2. Tack, det tar jag som en komplimang. Man kan säga att min framgång beror på tajming, målmedvetenhet, en prestationsbaserad självkänsla och extremt hårt arbete över lång tid.
  3. Jag sitter i ledningsgruppen för ett stort bolag. Så länge min arbetsgivare vill ha kvar mig kommer jag stanna kvar. Dock är dessa typer av högre befattningar osäkra av sin natur. Jag har ca 12 månaders fallskärm vid ev. uppsägning. Så mitt mål är att i så fall ta det året att besluta mig för om jag vill ta en ytterligare operativ roll igen i annat bolag eller vad jag vill ägna min tid åt.
3 gillningar

Känner igen mycket av det du beskriver och tror att du lever lite för mycket i framtiden och för lite i nuet. Det gjorde i alla fall jag men det förstod jag inte då jag var 33 och stressade igenom projekt efter projekt som utlandsplacerad på ett multinationellt företag.

FIRE är ett mål många har men för att det ska bli lyckat krävs mer än att bara uppfylla den ekonomiska biten. Det bästa råd jag kan ge är att vara väl förberedd och sakta glida in i FIRE under en längre tid.

13 gillningar

Tack för kloka råd Aktiegubben. Det är en högst aktuell observation och en fråga som jag har uppe på min agenda.

1 gillning

Kan bara hålla med. Minnen är bättre än kontot. Hade nog varit i mål om jag inte spenderat mer på att leva i nuet, då jag gillar att resa, men också tycker jag att en 60 kvm 2:a är en rimlig levnadsstandard för en singel. Hade jag bott i en garderob och haft staycation varje gång hade jag kunnat stämpla ut redan nu. Men det vill jag inte :blush:

1 gillning

Ha. Ha… Du verkar ha snurr på din ekonomi nåt rent otroligt. Jag tror inte du behöver några goda råd egentligen :slight_smile:
Jag skulle dock föreslå att fundera över en intressant fråga. Aktiemarknader kan krascha och återhämtning ta mycket lång tid. Inte så vanligt men det inträffar. En intressant fundering är balansen i upplevelse mellan + och - utfall. Om jag blir bara lite glad över en rejäl uppgång på en riskabel investering men mycket ledsen om den går snett och dyker kanske minska risk är vettigt. Även låg stress kan man väga in . Att vikta om för lägre risk kan vara vettigt för viss individ.

2 gillningar

Ekonomiskt är jag är i en liknande situation som Saga. Har fortfarande en hel del krut kvar. Om vi ända försöker tajma marknaden i denna tråd. Borde man inte vikta mer åt fonder som har gått ner mer under “kraschen”, typ mer Sverigefond småbolag etc. Vad tror ni om det?

3 gillningar

Jag har rejält med krut kvar.
Köpt kontinuerligt sedan februari och det har varit mycket svenska aktier och svenska indexfonder. Runt 200k per månad.

Sitter också och funderar på hur snabbt jag ska in med resten. Lutar mot 100k per månad resten av 2022 och hela 2023.
Jag vill ha mer Globala index och USA index, men är rejält orolig över vad FED ska hitta på som kan sänka dollarn.

@Saga_1988
Mitt råd är att göra som du föreslagit, köp varje månad.
50-75% Sverigeindex i närtid och USA/Globala index för resten. Ha koll på hur USA och dollarn rör sig och vikta över mot USA.

2 gillningar

Hej!
Låter inte som att du behöver några råd :smile:

Angående fonder:
Jag gillar Plus alla bolag, Plus småbolag och Plus Microbolag för Sverige-exponering.
“Alla bolag” är en fond som äger hela Stockholmsbörsen och de två efterföljande följer ett småbolagsindex och ett “microbolagindex”.

Globalfond kör jag Storebrand Global plus (investerar ca 10% i miljöteknik, i övrigt index) men detta är mest för att jag haft den så länge att jag blivit sentimental, hade jag valt idag hade det kanske blivit LF Global indexnära eller Avanza Global.

Utöver detta har jag lite Storebrand Emerging Markets Plus

LF Global är säkert ett bra val. Storebrand Global funkar om man vill inkludera tillväxtmarknaderna i sitt sparande. :+1:

Jag har faktiskt haft succee med en aktiv nordisk småbolagsfond, men den jag har tar inga nya sparare. Jag är finsk och vet inte allt om svenska fondmarknaden idag men tror att Plus har ”good enough” sverige- och småbolagsfonder.

1 gillning

Om du pallar volatiliteten - absolut!!! :grinning::+1:

Jag själv har väldigt mycket småbolag, särskilt nordiska.

1 gillning

Egentligen, varför investera i sverige och faktorer om man inte försöker överavkasta? enligt hennes mål låter 100% globalindex rätt för aktiedelen.

Själv siktar jag på att gå in i denna ETF. Droppar den lika mycket som 2008 så kommer den vara 40% billigare samt dela ut 3%.

Det är en relevant observation, så här resonerar jag. Givet att jag har ett positivt kassaflöde på 500-700 tkr per år så bygger jag relativt fort en kassa om det skulle krävas.
Dvs slutar jag med de månatliga köpen i aktier kommer jag efter ca 1 år ha mellan 6-9 % kassa. Efter två år ökar kassan till 12-18 % kassa.
Därmed är det mest rationella att ändå hålla en högt aktievikt. Om/när jag tar steget att inte förvärvsarbeta längre så skulle jag sannolikt dra ner aktievikten något, kring 70-80 %.

Här pekar du på en intressant observation som jag även själv funderat kring.
Dvs givet kronans försvagning mot EUR och USD så kan man utmana om det finns en ekonomisk rationalitet att i detta läget prioritera svenska marknaden till nackdel för USA.

Exempelvis så har LF global indexnära ”bara” gått ner 13,5 % i år medan OMXS30 är ner 21 %.

Det är stora skillnader som jag behöver er hjälp här på forumet att förstå den avvikelsen. Är det kronans försvagning mot USD som spökar?
Samt bör man därav arbeta mer taktiskt i sin allokering och därmed övervikta Sverige i detta läget. Dvs avvika ifrån den stategiska vikten som annars borde ha övervikt mot en global exponering ex LF global indexnära.

1 gillning

Småbolag är generellt sett lite längre ut på riskskalen, i vart fall mätt i volatilitet. Men givet att småbolag ändå är en av de få faktorer som faktiskt fungerar över längre tidsserier skulle jag kunna tänka mig att addera till det till viss del av min allokering.
Ponera att jag väljer att ta med både Plus små- respektive Plus microbolag, hur stor andel i % av den totala allokeringen skulle ni ge dem?

1 gillning