33 årig tjej som är mångmiljonär söker feedback på sin allokering ifrån erfarna!

Off-topic: jag måste bara inflika hur mycket trådtiteln låter som en kontaktannons. :rofl:

7 gillningar

Tack för tipset. Jag har även funderat kring ETF:er.

Jag har själv en förkärlek till fonder/ETF:er som är utdelande, även fast jag i dagsläget inte är i behov av kassaflödet så gillar jag känslan av att ha en ”passiv inkomst”. Jag tycker också det är enklare mentalt att i nedgångar veta att man ändå får kupongen.
Tidigare har jag dock fått rådet att undvika utdelande utländska fonder/ETF:er pga skatteskäl. Jag minns inte om det var den utländska källskatten som tar tid att få tillbaka om man kör dem på KF, samt därmed förlorar om än marginellt (?) på ränta på ränta effekten över längre tidserier.

Du har rätt i ditt konstaterande att du är väldigt off-topic. Jag söker absolut en börsintresserad partner men ingen junior förmåga, så hade du gett mig goda råd som imponerade istället för att vara dryg så hade du kanske haft en chans :wink:

6 gillningar

Sorry, både upptagen och säkert för gammal. :sweat_smile:

Spontant tycker jag du tänkt bra kring risk och hur du tänker investera framåt. Planerar du att bo i Sverige även framöver så satsa på breda globalindexfonder och övervikta lite mot Sverige, säger jag. Om du nu inte vill gambla mer med delar av pengarna.

Oavsett, stort grattis till en fantastisk ekonomisk sits och välkommen till forumet som innehåller både kloka råd och smådryga humorinslag! :grinning:

4 gillningar

Inte endast. Vi har en del bolag som drabbats hårt av andra skäl. Fastighetsbolag tappat mycket, Ericsson tappade 30% pga Irakmutorna, investmentbolagen tagit stryk etc.

Men senaste 6 månaderna har kronan tappat 10,5% mot dollarn.

1 gillning

Ha inte för hög risk så du du riskerar att gå på en nit. Dvs jag hade kört övervägande indexfonder och inte satsat på enskilda aktier eller smala branscher.
Tips för enkelheten och få det hyfsat rätt enligt teorin. T ex LYSA BRED 90-10 samt en rejäl portion i en buffert som inte får gå in på börsen.

2 gillningar

Ser väldigt bra ut din plan jag föredrar dock investmentbolag framför fonder av så många skäl och det finns fler sådana än bara våra svenska alternativ. Grattis till fantastisk början redan så tidigt i livet.

Med så pass mycket pengar tycker jag man först ska överväga risk noggrant - hur mycket klarar man av att förlora (mentalt också)?

Därefter tycker jag man ska luta sig mot forskningen och köra marknadsviktat till lägsta möjliga kostnad, man kan överväga faktorer som småbolag, om man ska köra fire i Sverige blir home-bias kanske extra relevant så man hänger med resten av Sverige.

Det finns många välmenande intressanta råd, men viktigt att ha med sig att de inte nödvändigtvis betalar sig och kan ofta mest leda till ont i magen. Man kan så klart utmana marknadens effektivt, men risken att man förlorar är betydligt större än att man vinner. Att till exempel köpa extra Sverige nu betyder ju också att man bettar mot marknadens värdering av Sverige, kan ju vara så att den är lägre av en anledning man själv inte ser. Det är oftast det man inte vet att man inte vet som man gör bort sig mest på. Men men man får ju så klart väga det mot om man tycker det är väldigt kul att vara mer aktiv på börsen samt att man vill testa sin skill (tänk på att det tar många år att utvärdera om man har skill dock).

Jag rekomenderar lysa eller RTs modellportfölj.

Lycka till! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Hej Saga!

Jag verkar vara enda kvinnan som svarar.
Livet handlar om vilka val man gör…
Tror du redan vet vad du ska välja.

Men som sagt…man kan chocka kroppen och bli lite spontan.,.man lever av minnen… positiva…och resor
Och människor…pengar kommer du inte ligga och flura på …på dödsbädden…chilla och njut av livet!

Har dissat många fondnissar…prata pengar gäsp…

2 gillningar

Har tänkt väldigt mycket på ”home bias”…min slutsats är att för mig som finne finns det inte så mycket skäl att övervikta finska börsen för att vi har euro, och den är en viktig reservvaluta.

SEK å andra sidan är en volatil obunden valuta, vilket i sig är en risk och en möjlighet. Över långa perioder av DCA jämnar kursskillnaderna ut, men kortsiktigt kan kursvariatonerna spela stor roll. Home bias i lokala valutan kan hjälpa med dessa situatoner.

2 gillningar

Precis detta har jag funderat över!
Kan jag komma in billigare in i LF Global om svenska kronan stärks. Tycker den har fått oförtjänt mycket stryk. Kanske inte så mycket att bry sig om när man investerar allt eftersom på längre sikt.

1 gillning

Hej Saga, grattis till flitigt sparande och, vad det verkar, en framgångsrik karriär så långt. Du ser som sagt ut att ha bra koll så jag vill bara dela ett par reflektioner jag gjorde när jag läste ditt inlägg. Som en bakgrund är jag lite äldre än du och har därmed hunnit samla ihop ganska mycket mer sparande, först som välavlönad tjänsteman med aktieintresse, sen genom företagande. Idag har jag värdepappersportföljen som en “fallback” medan mitt företag är det som genererar mest och som är ojämförligt mest värt.

Så min första fråga är om du funderat på att driva företag. Ditt inlägg indikerar att du är strukturerad, driven och disciplinerad och är någon beredd att betala dig 90 000 kr i månaden är du duktig på något. Om detta något kan drivas i egen regi, om du kan förmedla en vision, sälja och rekrytera bra medarbetare, kan du få ett fantastiskt roligt livsprojekt som dessutom kan ge så mycket mer ekonomiskt än att vara passiv investerare i andras bolag. När man driver bolag själv inser man hur få noterade bolag som verkligen har en bra ledning och de som har det är väldigt dyra. Har du läggningen så kan jag rekommendera att testa. Dock inte om du inte är stryktålig. Din stora fördel är att du redan har ett kapital som gör att du kan sätta igång utan att ta en lön under åtminstone ett år. Skulle det gå åt skogen har du ändå något på CVt som visar på driv och mod.

Vad gäller allokering av portföljen ligger jag på 80/20 aktier/räntebärande ungefär. Mest för att kunna rebalansera och därmed köpa billigt och sälja dyrt. Räntebärande har ju varit rätt meningslöst de sista åren och med negativ realränta är det fortfarande ingen hit. Jag skulle dock i motsats till alla sparekonomer strunta i insättningsgarantisparande, som innebär en extremt dyr försäkring för ett ganska osannolikt scenario. Du har tillräckligt mycket kapital för att riskminimera genom att sprida sparandet på olika ränteinvesteringar med en rimlig ränta istället. Tex Lunar eller lite obligationer kan vara vettiga idéer.

Att diversifiera globalt tycker jag är lite överskattat om man bara ser till att köpa svenska bolag som har en global exponering i sin business och sen kanske några amerikanska aktier man gillar. Jag är själv Tesla-fan och det har drivit upp värdet på portföljen rejält, trots att jag sålt av ett par gånger. (Har också återkommande dumförklarats pga Tesla av folk som inte ens räknat på aktien.)

Jag gör precis som du och investerar i investmentbolag. Jag höll mycket på med stockpicking förut och lyckades överträffa ett utdelande index men det är rätt mycket jobb och ju längre livet går blir tid mycket viktigare än pengar. Varning också för att bli stor ägare i små bolag, det blir svårt att komma ur och du blir lätt tvungen att engagera dig på ett sätt du kanske inte tänkt dig.

Om det inte redan hänt kommer du snart få erbjudanden från private banking. Testa gärna, de brukar bjuda på första året, men sen är det verkligen inget jag rekommenderar. Du betalar dyrt för kassa råd (det är inte bankens vassaste knivar som jobbar inom pb) och tjänsterna som marknadsförs som “graits” som skatt o annan juridik är inte gratis mer än någon timme och blir i helhet mycket billigare att köpa direkt när du behöver dem.

Var överhuvudtaget försiktig med de som ska ge råd om din ekonomi men inte själva lyckats skrapa ihop pengar att tala om. Finns massa sådana och säkert ännu fler när man är kvinna. Själv gillar jag att hänga med andra entreprenörer. Egensinniga och inte alltid jättelätta att ha att göra med men det finns alltid intressanta stories och vi förstår varandra som ingen tjänsteman kan.

Slutligen ett stort varningstecken för drömmen att bli “styrelseproffs” - om du inte är väldigt styrd av “ego” :slight_smile: Jag har haft flera fina styrelseuppdrag och är du driven kommer du bli frustrerad över att sitta på läktaren, det är mediokert betalt och innebär allt mer risk. Vill du ha den typen av tyckar-roll, föreslår jag istället att vara med i ett advisory board. Då slipper du formell risk och alla formaliapunkter och kan bara komma med sköna råd :slight_smile:

Lycka till!

11 gillningar

Hej och välkommen
Har du aldrig funderat ta oberoende proffs råd i från smaspararguiden.se :person_tipping_hand::+1: ? Det kostar lite men du kommer få ett råd utan att krångla till det. Just nu ser det riktigt rörigt och onödigt komplicerat i dina portföljer :wink: .
Global indexfond långsiktigt + Sparkonto kortsiktigt.

3 gillningar

Bra skrivet och välkomen till forumet!

1 gillning

Du kommer nog komma fram till en betydligt mer raffinerad portföljvikt än mig. Jag har tänkt en hel del på detta men har i slutändan gjort viktningen på känsla: jag vill hara överviktad Sverige för att jag lever här och vill vara överviktad småbolag för de har överpresterat historiskt över tid, landade därför i: 15% plus alla bolag, 10% plus småbolag och 5% plus microbolag (tänk på att alla bolag i sin tur äger småbolagsfonden och microbolagsfonden). 5% emerging markets och 65% global index

1 gillning

Grattis till en god ekonomisk situation och man glad å dina vägnar.
Kommer med en annorlunda vinkel på saken där jag tänker att man, om man har pengar, kan bli sårbar genom att människor runt omkring en kan vilja komma åt och ta del av ens pengar.
Jag menar att en del saker i livet är ju inte så lätta att stoppa in i Excelark och styra över.

Över tid slår aktier räntebärande papper med hästlängder så mitt råd är att gå all-in på aktier. Och varför fonder när investmentbolag slår fonder (och du kan kopiera fonderna) och du slipper dyra avgifter? I ditt fall är det bra läge gå in nu när börsen har pyspunka. Köp aktier i bolag i varierande sektorer, olika länder och valutor. Nedan ett axplock på 10 bra tips hör och nu:

SEB :sweden:
Volvo :sweden:
Ericsson :sweden:
Tele2 :sweden:
SBB :sweden:
Europris :norway:
Aker BP :norway:
Verizon :us:
Gilead Sciences :us:
Shell :netherlands:

Lycka till :four_leaf_clover:

Hej allesammans,

Jag vill börja med att tacka er alla för kloka råd och feedback på min strategi. Det är värdefull input att få bolla med andra erfarna investerare och få bekräftelse och mental stöttning att jag är ute på rätt spår. Jag har nedan gjort en redogörelse för dem åtgärder jag tagit som jag mer än gärna tar emot feedback på.

Sedan jag startat tråden har följande hänt:

Aktiedelen i portföljen har sjunkit till 63 % aktier/riskkapital och 37 % räntor. Detta enkom pga en nedåtgående börs.

Jag har ökat på månadssparandet en aning till 40 000 kr/mån i aktier enligt nedan fördelning:

25 % - 10 000 kr/mån, XACT Svenska Smabolag EFF (Svenska markanaden småbolag, SEK)

25 % - 10 000 kr/mån, Spiltan Aktiefond Investmentbolag (svenska markaden investmentbolag, SEK)

25 % - 10 000 kr/mån, Lysa 100 % aktier (global exponering, primärt USD)

25 % - 10 000 kr/mån, Länsförsäkringar Global Indexnära (global exponering, primärt USD)

Tankar kring valet av fonder/ETF:er:

Här har jag valt en 50 % allokering mot Sverige genom investmentbolag och småbolag. Anledningen är att jag tror att en homebais kan löna sig på några års sikt pga. kronans historiska låga värdering gentemot framförallt dollarn.

Valet av investment- och småbolag är helt sonika för att jag förstått att det finns evidens/forskning som stödjer att dessa två faktorer har en överavkastning över tid (?).

Resterade 50 % allokeras till förhållandevis bred markandsviktad allokering genom Lysa och LF Global indexnära.

Köpen görs för 10 000 kr/vecka fördelat på en fond/EFT i taget genom Nordnet.

Tankar kring köptakten på 40 000 kr/mån:

Jag har med andra ord inte ännu aktiverat planen fullt ut enligt målsättningen för köptakten (100 tkr/mån) att landa på en allokering kring 90/10 på ca 24-36 månader. Anledningen är två, dels att jag tror/hoppas att nedgången kan bli ännu djupare och därmed vill jag spara lite på krutet någon månad till och förhoppningsvis köpa billigare framgent. Samt att jag givet min målsättning att primärt värdebevara och ta låg risk så skulle jag känna mig komfortabel om aktievikten slutgiltigt landade på runt 75/25 – 80/20. Dvs det måste inte vara ett självändamål att öka aktiviteten maximalt inom 24-36 mån sikt.

Tack så mycket på förhand för kloka tankar ifrån dig med långvarig erfarenhet av kapitalallokering :blush: / Saga

12 gillningar