Med amortering och ränta kostar mitt boende mer än din årsbudget, bor du i en skokartong?
Hur ser din månadsbudget ut ?
Med amortering och ränta kostar mitt boende mer än din årsbudget, bor du i en skokartong?
Hur ser din månadsbudget ut ?
Tack för input.
Det är som du själv är inne på en målsättning att minska ner den aktiva delen i allokeringen och istället fokusera mer på fonder/investmentbolag.
Givet mina konservativ målsättningar är det viktigare med värdebevaring och då försvinner lite syftet med stockpicking och det blir mer logiskt att sträva emot att diversifiera och köpa hela marknaden.
Mitt mål har länge varit ekonomisk frihet och därför har jag konstruerat ett liv där jag får en hög livskvalitet fast till ”halva priset”. Jag lägger mycket tid på mitt arbete men bortsett ifrån den tycker jag mig ha en bra levnadsstandard. Faktorer som drar ner mina kostander är att jag har mycket låga boendekostnader tack vare en uthyrningsdel samt att jag valt att inte äga en bil.
Då tycker jag absolut att du ska gå över till indexfonder.
Bestäm först en buffert på sparkonto. Pengar du behöver de kommande åren. 2,5 miljoner låter för mycket?
En 60/40 portfölj är nog vettigaste för de pengar du vill bevara med viss tillväxt. Tänk mellan idag och framtiden. Lysa är ett bra alternativ eller så sätter du ihop en egen med indexfonder och räntefonder.
Sen kan du köra en 100/0 portfölj med en summa som du kan riskera lite mer med. Jag hade kört 80% globalt och 20% Sverige. Du skulle kunna ta med småbolag och investmentbolag i denna portfölj men försök hålla dig till hela marknaden, för bäst riskjusterad avkastning.
Med tanke på storleken på ditt kapital så hade jag valt flera indexfonder även av samma art, för att sprida risken bland fondförvaltare.
Slutligen tycker jag absolut att du kan månadsspara in pengarna i marknaden för att sprida ut dina inköp ![]()
Jag är bara en vanlig knegare men har börjat sälja av aktier då räntan och energipriserna ökar mycket nu så tänker att det borde logiskt komma en dipp kommande året. Sen torkan på det med som påverkar matpriserna+energipriserna samt gödsel (som kommer mycket från Ukraina och Ryssland)!
Gjorde ett eget inlägg då jag tänker på bolag i Norrland då de har billig energi samt fördel om de exporterar om de inte behöver importera från utlandet om man tänker på kronans utveckling!
Allt pekar ju på en lågkonjunktur.
Blir förskräckt då jag fått runt 300kr dag de senare dagarna från mina solceller på 8,7kw max!
Några amatörmässiga tankar.
Lycka till 
Hahaha, då bor jag också i en. En stor! ![]()
Tycker synd om dig då du bor så trångt 2 pers i huset på 200kvm ![]()
![]()
![]()
Sen kan man ju tillägga att Tyskland varit Europas motor när det gäller tillväxt men nu när de får dåligt med energi…
De har ju exporterat mer än USA tidvis!
Har du funderat på att köpa fastigheter för uthyrning? Såg att du hade uthyrningsdel, men jag tänker något större som du kan hyra ut. Det skulle ge större passiva inkomster och en diversifiering mot aktiemarknaden.
Jo, jag har funderat en del på fastigheter men det som hindrat mig är;
@Saga_1988 som många skrivit ovan - grattis till en fantastisk situation. Om jag får komma med ett råd från sidan då jag känner igen vissa drag från mitt eget liv.
Unna dig ett förutsättningslöst möte med @MoaD som inte kommer handla om pengarna, utan om livet, syfte och den emotionella sidan. Det kommer nämligen gå bra för dig i livet och nästa nivå i kommer sannolikt inte handla varken om karriär eller pengar. Det spelet leder du och kommer att vinna (om du inte redan gjort det) - du har bättre koll än många av oss här.
Tricket är att träna de muskler som kompletterar de som du redan har. Det kan vara så att tajmingen inte är rätt, men Moa är grymt bra person att ha i sitt nätverk, särskilt när man är högpresterande, ung, är driven, ambitiös och springer på i 110.
PS. Här är en kort reflektion på det med styrelseproffs. ![]()
Det ska man undvika då det är knappast hållbart långsiktigt
. Risken är att det tar tvärstop och då blir det bara nedförsbacke till slut. Man får lyssna på kroppen i god tid innan det blir för sent. Det finns inga pengar som är värda det
.
Utifrån ålder och inkomst gissar jag att du jobbar som t.ex management consultant och att du är duktig på ditt jobb.
Skulle som komplement till alla investeringstips därför vilja råda dig att ta professionell hjälp för att förstå dina drivkrafter, samt hur du kan komma att reagera när din tveklöst mycket stimulerande arbetsmiljö (inkl kollegor och klienter) försvinner från en dag till en annan.
Vad fyller du kroppen och knoppen med för att må bra under resten av livet 
Lycka till!
Hej Jan,
Kul att få feedback ifrån tungviktarna i forumet
jag har lyssnat på podden i många år och du och Caroline har inspirerat, motiverat och guidat mig i många frågor genom åren, så stort tack för allt det ni skapar!
Om jag vunnit redan eller inte är en intressant fråga, one-more-year-syndrome är ett farligt fenomen och högst aktuellt att beakta. Tittar jag i backspegeln så har jag redan flyttat målet ett par gånger, just nu finns ett ”mjukt mål” på 10 mkr.
Gällande Moa så är det definitivt något jag kommer titta närmare på. Mentor och ”sparringpartners” är alltid nyttig och något som hjälpt mig många gånger att lyfta blicken och få nya perspektiv.
Är man ambitiöst lagd är det mycket enklare att springa på i samma spår och få ”more of the same”. Att byta tankemönster och skapa nya habitus och mentala spår kräver helt andra förmågor och adaptivitet, som kräver en del eftertanke, reflektion och inte sällan coachning från extern person med nya perspektiv på ens situation. Här kommer Rika-Tillsammans-forumet även in, för att få nya perspektiv och inputs på mina tankebanor som jag blottar i tråden för er.
Tyvärr har jag redan erfarenhet av utmattningssyndrom. Så jag vet vad det innebär att driva sig själv hårt och gränslöst under lång tid. Men jag är idag återhämtad och välfungerande efter många år.
Då får man inte sabba det igen
. Du får tänka att du är bara 34 år .
Gällande allokering av kapital inför ett FIRE scenario, skulle jag rekommendera dig att läsa denna boken, det är absolut den bästa boken jag läst på ämnet.
Personligen planerar jag att ha en del av mitt pensionskapital i en sådan portfölj när tiden är inne.
Har du funderat på att löneväxla mer till pension?
Investera oskattat kan vara mycket attraktivt för dig, speciellt med tanke på att du förmodligen inte kommer ha pension som är långt över brytgräsen.
Tjänstepensionen kan du ju börja plocka av sen redan när du är 55.
Investera oskattade pengar i 20 plus år bör vara det största “hack” som finns för dig.
Det kan du bara göra nu sålänge du är anställd så värt att maxa så fort och länge du kan.
Jag gillar idén med ”permanent portfolio” men jag är däremot inte helt övertygad (ännu) att den fungerar i praktiken framgent. Här tar jag gärna emot input om det är något jag missar i mitt resonemang.
Grunden i ”permanent portfolio” är fyra tillgångar som Harry Browne såg som unikt kvalificerade att svara positivt i var och en av de fyra ekonomiska förhållandena.
Välstånd : aktier
Lågkonjunktur : kontanter
Inflation : guld
Deflation : långsiktiga statsobligationer
För tillfället befinner vi oss i en höginflationsmiljö vilket skulle tala för att det är guldet som ska driva avkastningen i en PP.
Guldet anses historiskt varit en bra hedge för stigande inflation. Men synen hos investerarkollektivet är delat. Vissa anser att det inte fungerar särskilt bra med hänvisning till de två senaste inflationsperioderna 1980–1984 och 1988–1991 då guldet inte gav något större skydd mätt i amerikanska dollar.
Hej!
Grattis till din ekonomiska situation!![]()
Det finns en tråd som diskuterar allvädersportföljer. Där diskuteras bland annat den problematik du nämner med PP och möjliga lösningar på denna problematik. Kanske den tråden kan inspirera om du skulle vara intresserad av att skapa någon typ av allvädersportfölj i framtiden (måhända har du varit inne och läst i tråden redan). Här är länk till den: